• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem automatväxellåda

Apell

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21935
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Fiat årsmodell 2017
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 multijet 150 hk
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: P 716
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Växellåda
Hej
Hade premiärtur med ny Pilote 716 med Fiat multijet 2,3 l med automatlåda som slutade med bärgare till verkstad.
På 22 mil har vi haft problem 5 ggr med automatlådan . Varnar för check transmission se handbok , och så lägger lådan av och det går inte att växla varken manuellt eller automatisk och bilen stoppar .
Efter ca 30 min verkar allt nollställas och det går att köra iväg.
Men sen upprepas problemet igen och till slut hängde sig växellådan i på första växeln och den gick inte att starta.
Försökte nollställa bilen via att koppla ur batteriet men fungerade inte.
Någon som har haft liknande problem ?
Kändes så där att lämna sin husbil i Varberg utanför en Fiat verkstad obevakad för att ta sig hem till Göteborg .
Thomas
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Det är tråkigt att höra alla dessa problem, men om man kör med automaten på och vill ha en nedväxling bara lägg foten lätt på bromspedalen så växlar den ner alltså inget hårt tryck utan bara lägg foten på pedalen.
Skall man använda den manuella delen så använd hörseln när vill motorn växla, alltså inget våld eller hårda pedaltramp så skall det fungera.
Annars är det en reklamation av lådan som gäller, men jag tror det handlar om handhavandet.

Behöver inte ens använda hörseln, displayen "pilar" ju upp eller ner när systemet "önskar" växla.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Det är tråkigt att höra alla dessa problem, men om man kör med automaten på och vill ha en nedväxling bara lägg foten lätt på bromspedalen så växlar den ner alltså inget hårt tryck utan bara lägg foten på pedalen.
Skall man använda den manuella delen så använd hörseln när vill motorn växla, alltså inget våld eller hårda pedaltramp så skall det fungera.
Annars är det en reklamation av lådan som gäller, men jag tror det handlar om handhavandet.
Intressanta svar, vi lär så länge vi lever!
Hur reklamerar man " lådan" till vem?'
Efter 130 tusen Kilometer, = 13000 mil? + 10
år gammal bil?
Hur lätt är det?
"Lyssna"! när jag trampar hårt på bromspedalen, sen kör några mil på "Manuel växl. "
sen trycker in Auto, då funkar det som vanlgt, Hitils efter 400km minst!
Nu var det det, vad har bromsen med detta att göra, ( Däck sparkare undan bedes)
jag har märkt det förut!
Har märkt för något år sedan under körningan, ett bakhjul kunde konstra!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Lyssna"! när jag trampar hårt på bromspedalen, sen kör några mil på "Manuel växl. "
sen trycker in Auto, då funkar det som vanlgt, Hitils efter 400km minst!
Nu var det det, vad har bromsen med detta att göra....

Hejsan, kanske inte så klarlagt svar som du vill ha, men det är minst två troligen fler steg i en inbromsning som en modern bil läser av.
Till att börja med så är det en brytare som märker att man nuddar bromspedalen.
Den brytaren har länge används till att stänga av farthållaren på bilar, fast man inte bromsar ner hastigheten.
Sedan har du en avkänning som känner av om det blir tryck i bromssystemet så att bilen bromsar in och som används till annan info för styrdatorn i bilen. Troligen också ABS signalerna. Det finns kanske också en avkänning hur kraftig accelerationen är och även retardationen (brukar få Mercedes personbilar att flippa ur vid fel).
Kan tyvärr inte redogöra för hur mycket info robotlådorna behöver och läser av för att fungera, för jag har inte grottat ner mig i deras funktion. (Ber om ursäkt i förväg) men en robotlåda kommer aldrig att ingå i mitt bilägande även om bilen säljes med 50% rabatt.... förlåt :msn_embarrassed:.
Det finns som sagts viss möjlighet att styra lådan med pedalerna, och den möjligheten finns även på en "riktig" automatlåda. Man kan få den att både växla upp och ner med hjälp av gaspedalen, eller inte växla alls m.m. Samma gäller säkert för robotlådan, men helt klart så skall den ju funka tämligen ok. som en riktig automat gör även om man inte utnyttjar möjligheten att känna av vad motorn vill.

En bekant till mig körde en mindre buss för persontransport med robotlåda (vet ej om det var Mercedes eller Iveco bas). Den hakade upp sig ibland. Jag är inte helt säker men jag tror att medicinen för detta var. Lägg i friläge på spaken, tryck lätt på bromsen samt med förnedring be ett par passagerare att gå ut och knuffa lite framåt på bussen.... Klonk... sedan funkade det igen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Allt som är av någorlunda sen årsmodell brukar läsa många parametrar. När det gäller växellådor, så är det standard idag att dom läser in motorns moment från ”momentmodellen”. Samtidigt brukar dom påtala för motorns styrning om lådan befinner sig i ett tillstånd där den inte vill ha för högt moment t.ex. Dvs växellådan bestämmer hur mycket motormoment som tillåts & styr därmed i praktiken motorn, t.ex. under växling. Brukar även var vanligt att den begränsar motormomentet på lägre växlar för att skydda växellåda & övrig drivlina. Att köra en automatlåda, oberoende av typ dvs även robot, i manuellt läge innebär bara att man talar om för ”datorn” när man vill växla, men tar inte bort någon av övriga begränsningar, snarare tvärtom eftersom det är risk för att ”du” gör något lådan inte gillar. Dvs även om en robotllåda i grunden är mekaniskt typlik en manuell låda, så är ”manuellt läge” fortfarande något som sker via växellådans datorstyrning & har idet avseendet inga likheter med en riktig manuell låda. Det finns ju ingen kopplingspedal & den äger datorn.
Sen kan man ju ha alla möjliga åsikter om hur ingenjörerna har programmerat styrningen. Dom har sina argument, som vi kunder inte alltid förstår. Att tro att det går att reklamera något som man inte gillar är bara att glömma. Möjligen kan det gå om man kan belägga att det utgör en säkerhetsrisk eller utgör hinder för att bruka bilen på normalt sätt. Men det brukar ändå krävas att det finns ett flertal kunder som anmärker på samma sak. Sen skall man inte glömma att tillverkarna av basfordonen nog inte är särskilt lyhörda för vad en husbilsåkare anser sig ha för problem, så länge inte dom som använder bilmodellen som transportbil klagar, så är det en parantes för tillverkaren. Sen kanske dessa hantverkare, budfirmor m.m. som utgör huvudvolymen inte bryr sig så mycket, så länge dom tar sig från A till B med sin last eller utrustning. Tyvärr är detta en baksida för oss med husbilar! Försvara inte tillverkarna på något sätt, men har viss erfarenhet från fordonsindustrin, så beskrivningen ovan är ett försök att ge en bild av vad man slåss med om man är missnöjd.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Allt som är av någorlunda sen årsmodell brukar läsa många parametrar. När det gäller växellådor, så är det standard idag att dom läser in motorns moment från ”momentmodellen”. Samtidigt brukar dom påtala för motorns styrning om lådan befinner sig i ett tillstånd där den inte vill ha för högt moment t.ex. Dvs växellådan bestämmer hur mycket motormoment som tillåts & styr därmed i praktiken motorn, t.ex. under växling. Brukar även var vanligt att den begränsar motormomentet på lägre växlar för att skydda växellåda & övrig drivlina. Att köra en automatlåda, oberoende av typ dvs även robot, i manuellt läge innebär bara att man talar om för ”datorn” när man vill växla, men tar inte bort någon av övriga begränsningar, snarare tvärtom eftersom det är risk för att ”du” gör något lådan inte gillar. Dvs även om en robotllåda i grunden är mekaniskt typlik en manuell låda, så är ”manuellt läge” fortfarande något som sker via växellådans datorstyrning & har idet avseendet inga likheter med en riktig manuell låda. Det finns ju ingen kopplingspedal & den äger datorn.
Sen kan man ju ha alla möjliga åsikter om hur ingenjörerna har programmerat styrningen. Dom har sina argument, som vi kunder inte alltid förstår. Att tro att det går att reklamera något som man inte gillar är bara att glömma. Möjligen kan det gå om man kan belägga att det utgör en säkerhetsrisk eller utgör hinder för att bruka bilen på normalt sätt. Men det brukar ändå krävas att det finns ett flertal kunder som anmärker på samma sak. Sen skall man inte glömma att tillverkarna av basfordonen nog inte är särskilt lyhörda för vad en husbilsåkare anser sig ha för problem, så länge inte dom som använder bilmodellen som transportbil klagar, så är det en parantes för tillverkaren. Sen kanske dessa hantverkare, budfirmor m.m. som utgör huvudvolymen inte bryr sig så mycket, så länge dom tar sig från A till B med sin last eller utrustning. Tyvärr är detta en baksida för oss med husbilar! Försvara inte tillverkarna på något sätt, men har viss erfarenhet från fordonsindustrin, så beskrivningen ovan är ett försök att ge en bild av vad man slåss med om man är missnöjd.

Mycket informativt, tack, då torde det finnas en viss intelligens i dem i a f.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Hejsan, kanske inte så klarlagt svar som du vill ha, men det är minst två troligen fler steg i en inbromsning som en modern bil läser av.
Till att börja med så är det en brytare som märker att man nuddar bromspedalen.
Den brytaren har länge används till att stänga av farthållaren på bilar, fast man inte bromsar ner hastigheten.
Sedan har du en avkänning som känner av om det blir tryck i bromssystemet så att bilen bromsar in och som används till annan info för styrdatorn i bilen. Troligen också ABS signalerna. Det finns kanske också en avkänning hur kraftig accelerationen är och även retardationen (brukar få Mercedes personbilar att flippa ur vid fel).
Kan tyvärr inte redogöra för hur mycket info robotlådorna behöver och läser av för att fungera, för jag har inte grottat ner mig i deras funktion. (Ber om ursäkt i förväg) men en robotlåda kommer aldrig att ingå i mitt bilägande även om bilen säljes med 50% rabatt.... förlåt :msn_embarrassed:.
Det finns som sagts viss möjlighet att styra lådan med pedalerna, och den möjligheten finns även på en "riktig" automatlåda. Man kan få den att både växla upp och ner med hjälp av gaspedalen, eller inte växla alls m.m. Samma gäller säkert för robotlådan, men helt klart så skall den ju funka tämligen ok. som en riktig automat gör även om man inte utnyttjar möjligheten att känna av vad motorn vill.

En bekant till mig körde en mindre buss för persontransport med robotlåda (vet ej om det var Mercedes eller Iveco bas). Den hakade upp sig ibland. Jag är inte helt säker men jag tror att medicinen för detta var. Lägg i friläge på spaken, tryck lätt på bromsen samt med förnedring be ett par passagerare att gå ut och knuffa lite framåt på bussen.... Klonk... sedan funkade det igen.

M.v.h. JANKRO.
Tack JANKRO!
Den var hård!!!
Nu inga problem ( hit in tills) m. växling, Manuellt eller Automat , vid körning!
Men ytterligare en grej, (som jag inte nämt tidigare ) vid start rycker det, mest vid backning, som det aldrig gjort förr.
Nu vid start "Auto & Manual, Trampar hårt på broms" framåt, mjuk gas, " nästan" inga Ryck!
M. vid backning, Rycker det!!!
JANKRO, vad sägs.
Mvh.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen (ja, jag bad ju om ursäkt om mina funderingar om ägande av robotlådor :msn_embarrassed: och du tog det på rätt sätt, tack ;)).

Det är nog bäst att en ägare av robotlåda uttalar sig om ryckningar vid backning. Det hör till saken att många, särskilt de som hade lite tyngre bilar i början när sexväxlade lådorna (då enbart utan robot) kom var, skall vi säga rätt upprörda ibland. Det var hopplöst att backa med en del av dem utan att det ryckte och hoppade. Det kom väl fram att backväxeln kanske var lite för högt växlad och ev. i kombination med dubbelmassesvänghjulet så kom drivningen bakåt i lite ryckig självsvängning. Dubbelmassesvänghjulet kan kännas av även vid start framåt om det är slitet och glappar.
Men som sagt svaret måste nog komma från någon/några som kör omkring med robotlådor om det är känsligt och brukar kännas lite underligt, eller kanske bara en justeringsfråga....... eller kopplingen/svänghjulet.
Problemet med att backa utan att det rycker verkar delvis dött ut, det kommer bara någon spontan fråga ibland nu för tiden och då oftast från någon som nyköpt en äldre beg. bil.

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag klagade på ryckningar vid backning (manuell låda). Då visade verkstaden ett servicemeddelande från Fiat som sa att man skall ha minst 1200 rpm på motorn vid backning så det räknas inte som et fel.
:rolleyes:o_O
Så det blir att slira lite på kopplingen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag klagade på ryckningar vid backning (manuell låda). Då visade verkstaden ett servicemeddelande från Fiat som sa att man skall ha minst 1200 rpm på motorn vid backning så det räknas inte som et fel.
:rolleyes:o_O
Så det blir att slira lite på kopplingen.

Nu har jag ingen robotlåda,
Men Fiats robot verkar slira rejält på kopplingen, iallafall på de tyngre fordonen, känns lång väg på lukten, till slut kommer även ett högtemp.larm.
Jag upplever att de har helt fel utväxling i förhållande till vikten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.680
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag ingen robotlåda,
Men Fiats robot verkar slira rejält på kopplingen, iallafall på de tyngre fordonen, känns lång väg på lukten, till slut kommer även ett högtemp.larm.
Jag upplever att de har helt fel utväxling i förhållande till vikten.

Har sett kommentarer på annat håll, att man får aldrig köra robotlådan som många gör med en vanlig automat, en fot på gasen och en på bromsen,
då kör man snabbt ned kopplingen. Detta lär enligt uppgift stå i instruktionsboken men jag har aldrig läst den själv så kan inte verifiera detta.
Kanske värt att kolla?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Ligger nog något i det där med varvtalet. Nu hade jag inte den upplevelsen med min tidigare Mercedse Sprinter, men den hade ju deras klassiska 5-cyl motor. Den ger förmodligen en mjukare motorgång. Fiats 3liters motor är väl 4-cyl, om jag förstått rätt? Vilket är en stor cylindervolym för en 4’a vilket borgar för stor olikformighet, som ger sig tillkänna vid lågt varvtal. Lite utmattning på fjäderpaketet i TMS’et så blir detta Säkert ännu mer kännbart, även om det i sig inte är någon begränsning för att grejorna kommer att leva många mil till. Icke heller att förglömma att vissa husbilar viktmässigt ligger i övre spannet för vad basbilen är byggd för.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det borde även på Fiat ligga en spärr som bryter ev. gaspådrag samtidigt som färdbromsen är aktiverad, minns inte årgång detta blev vanligt på i princip alla märken (utom de med riktig automat)
Däremot brukar det gå bra att använda handbromsen vid start backning m.m. i motlut.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag kör robotlåda har inga problem vid backning,försiktigt gaspådrag bara.
Problemen som tas upp här beror oftast på användare ,robotlåda fungerar INTE som en vanlig automat,slira inte i onödan på kopplingen det känns tydligt när den griper in,kökörningteknik tex. ,lämna avstånd till bilen framför kör fram och stanna.
Start i brant backe,var bestämd på gaspedalen så kopplingen släpper tämligen direkt,tänk som du körde bil med koppling använd samma teknik på gaspedalen.
Man får acceptera robotlådans för/nackdelar annars välj manuell,provkör bil innan köp om du är tveksam,som tidigare sagt problemen beror ofta på förarens ovana vid denna typ av automat.
Jag har 3 bilar med olika automater robot/momentomvandlare/ dubbelkoppling alla beter sig olika.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Har sett kommentarer på annat håll, att man får aldrig köra robotlådan som många gör med en vanlig automat, en fot på gasen och en på bromsen,
då kör man snabbt ned kopplingen. Detta lär enligt uppgift stå i instruktionsboken men jag har aldrig läst den själv så kan inte verifiera detta.
Kanske värt att kolla?
Är nog rätt vanligt vid användadet av klossar (ramper) för att få bil i våg :wideeyed:
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Är nog rätt vanligt vid användadet av klossar (ramper) för att få bil i våg :wideeyed:
Behövs inte! Kör ALLTID med vänsterfoten på golvet. Gäller bara att ha snabb högerfot :D
Håller i övrigt med föregående talare som säger att roboten fungerar utmärkt i normala fall. Enda problemet jag råkat ut för var i en riktigt brant uppförsbacke på en skogsväg och den får för sig att (låångsamt) växla till 2:an. Då är det stopp. Bara att köra "manuella" ettan i ett sånt läge.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är nog rätt vanligt vid användadet av klossar (ramper) för att få bil i våg :wideeyed:
Jag använder alltid handbromsen när jag kör upp på klossar,går snabbare att bromsa än flytta foten till bromspedalen,dessutom ser man direkt vilket läge bilen står i med handbroms åtdragen.
Luktar det bränd koppling har man fel teknik.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Den ogillar starkt om man trycker samtidig
Hej,
verkar slira rejält på kopplingen, iallafall på de tyngre fordonen, känns lång väg på lukten, till slut kommer även ett högtemp.larm.
Jag upplever att de har helt fel utväxling i förhållande till vikten.
Nu har jag ingen robotlåda,
Men Fiats robot
Hej , PeterK.
Det tarvar en förklaring, om vad är tyngre fordon.
"Citat" iallafall på de tyngre fordonen, "Slut Citat".
Nu har jag ingen robotlåda,
Men Fiats robot verkar slira rejält på kopplingen, iallafall på de tyngre fordonen, känns lång väg på lukten, till slut kommer även ett högtemp.larm.
Jag upplever att de har helt fel utväxling i förhållande till vikten.
Hej "PeterK
Kul att du har luktsinnet kvar, då klarar man sej långt!!!
"Tyngre fordonen" tarvar en föklaring.
Vi har totalt 4000 kg, som mest haft ca; 3750kg, är det lätt, eller tungt!?
Jag vet det är lite över, 3500 kg, eller en "kraftig karl".
Jag har robot låda!!!!!!!
Nu har jag ingen robotlåda,
Men Fiats robot verkar slira rejält på kopplingen, iallafall på de tyngre fordonen, känns lång väg på lukten, till slut kommer även ett högtemp.larm.
Jag upplever att de har helt fel utväxling i förhållande till vikten.
Nu har jag ingen robotlåda,
Men Fiats robot verkar slira rejält på kopplingen, iallafall på de tyngre fordonen, känns lång väg på lukten, till slut kommer även ett högtemp.larm.
Jag upplever att de har helt fel utväxling i förhållande till vikten.
Nu har jag ingen robotlåda,
Men Fiats robot verkar slira rejält på kopplingen, iallafall på de tyngre fordonen, känns lång väg på lukten, till slut kommer även ett högtemp.larm.
Jag upplever att de har helt fel utväxling i förhållande till vikten.
Nu har jag ingen robotlåda,
Men Fiats robot verkar slira rejält på kopplingen, iallafall på de tyngre fordonen, känns lång väg på lukten, till slut kommer även ett högtemp.larm.
Jag upplever att de har helt fel utväxling i förhållande till vikten.
Hej "PeterK
Kul att du har luktsinnet kvar, då klarar man sej långt!!!
"Tyngre fordonen" tarvar en föklaring.
Vi har totalt 4000 kg, som mest haft ca; 3750kg, är det lätt, eller tungt!?
Jag vet det är lite över, 3500 kg, eller en "kraftig karl".
Jag har robot låda!!!!!!!
 
Toppen