• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem att hitta satellit - Oyster Vision 85 cm

F

F.d. 6061

Guest
Hej på er.

Vår parabol, som vi aldrig har haft problem med tidigare, hittar plötsligt inte satelliten (Thor) längre. Detta även fast husbilen står på en plats som jag tidigare inte haft något problem att hitta satelliten på.

Någon som har något tips om vad det är som har hänt? Är det LNB-huvudet som gett upp? Någon som har tips om var jag kan tänkas hitta ett nytt LNB-huvud till nämnda parabol?

Tack på förhand!

Micke
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem att hitta satellit - Oyster Vision 85 cm

Kontroler først om det fungerer med Astra 1 - kanal 1 i orginal liste. Hvis dette funger så er det ikke LNB men et problem med listen over kanaler på Thor.
Et eksempel på noe som kan føre til problem er at dere har gamle SVT kanaler først i listen på Thor dvs. kanaler som lå på Thor3 og som nå er slukket.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Problem att hitta satellit - Oyster Vision 85 cm

Jag har upplevt samma sak. Helt plötsligt så kan Oyster inte hitta Thor, inga problem med övriga satelliter.
Kanske har det något med den nya satelliten Thor 5 som nu sänder de flesta
kanalerna från Thor-positionen.
Skall kolla med Hymer i Örebro när vi kommer hem från Gotlandsturen.
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Problem att hitta satellit - Oyster Vision 85 cm

Jag testade att hitta andra satelliter också men kunde inte hitta någon satellit alls. Jag har beställt ett nytt LNB-huvud för att se om det fungerar bättre.
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Problem att hitta satellit - Oyster Vision 85 cm

Hej

Jag har er Oyster Digital CI 85 cm 1 år gammel og jag
har ingen problemer med Thor har lige testet Sverige og Danmark er
OK bruger mit hjemme kort til Canal Digital som vanlig ingen problem
jag tager kortet med når vi åker det har jag også gjort på gamle Husbilen
og Oyster Ant uden problem

Erik:spinny:
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Problem att hitta satellit - Oyster Vision 85 cm

Min parabol står det inte digtial på. Är det därför jag har dessa problem - d v s att det är en analaog parabol? Går det att göra om dem så att den funkar ändå? När slutade man med analoga sändningar? Jag har använt den så sent som i vintras i Schweiz utan problem.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Problem att hitta satellit - Oyster Vision 85 cm

Jag hade samma problem som du, vilket jg skrev tidigare i denna tråd. Efter
kontakt med Hymer Center fick jag rådet att låta parabolen söka färdigt,
trots att man kunde se att det var fel elevationsvinkel.
Efter ett tag börjar sökningen om och så småningom hittar den satelliten. Det kan ta upp till 10 minuter.
Denna komplicerade sökning behöver endast göras en gång, därefter hittar den satelliten direkt.
Uppenbarligen är det något som ändrats på satelliten, som skapat detta problem.
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Problem att hitta satellit - Oyster Vision 85 cm

Jag har låtit den söka till den stannar och det står "No satellite found" i displayen...
Jag har då gjort om sökningen och då gjort valet "Mellan-Europa" (knapparna vid kartan på manöverpanelen) och detsamma med Södra Europa. Samma resultat. Jag trodde att det var LNB-huvudet som det var fel på men har bytt det nu och provat igen. Jag har även flyttat omkring bilen för att vara säker på att inget står i vägen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem att hitta satellit - Oyster Vision 85 cm

Min parabol står det inte digtial på. Är det därför jag har dessa problem - d v s att det är en analaog parabol? Går det att göra om dem så att den funkar ändå? När slutade man med analoga sändningar? Jag har använt den så sent som i vintras i Schweiz utan problem.

En Vision er en forenklet digital, det de har gjort hos Ten-Haaft er å ta lokaliseringslogiken fra Oyster Digital og laget en boks uten innebygget tuner, dette nyere produktet fikk navnet Vision, den benytter ingen analog kanal. Det er mulig at de tidligste Vision benytter Thor-3 for funn av Thor.

Men uansett så skal den finne de andre satelittene, hvis ikke sjekk Coax koblingen på kontrollerboksen - denne er en normal F-kontakt som kan være litt følsom ved omkoblinger. Samme type kabel brukes fra Vision til tuner på innsiden.
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Problem att hitta satellit - Oyster Vision 85 cm

Jag har inga problem att hitta Astra, som parabolen hittar genast.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem att hitta satellit - Oyster Vision 85 cm

Micke - Vision med kart på kontrollerboksen er første generasjons utgaven som gikk ut av produksjon før Thor 3 ble skutt opp. Tror at en må bytte ut kontrolleren med den nye todelte for å få rett frekvenstabell, men forsøk å kontakte Ten-Haaft om mulighet for oppdatering av den du har.

Fortell at det er Vision med en kontrollerboks med kart på panelet - prøv først med den svenske representaten i selskapet.

Scandinavia and North

Representation
Anders Bergsten
Tel: +46 /40-45 87 85
Fax: +46/70 389 60 80

e-mail: abergsten@ten-haaft.de
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Problem att hitta satellit - Oyster Vision 85 cm

Jag fick svar från Ten-Haaft att kontrollboxen måste skickas till dem för uppdradering om den inte efter att ha stått på sökning i en kvart kan hitta Thor.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Problem att hitta satellit - Oyster Vision 85 cm

LNB till Oyster ten haaft. Kan jag köpa vilket LNB som helst. ex ett standard LNB till digitala och analoga mottagningar från ex Kjell o Company. Eller är man tvungen att han någon speciellt LNB
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Problem att hitta satellit - Oyster Vision 85 cm

Jag vet inte om det går att köra med ett annat LNB-huvud. Jag beställde samma som redan satt på från en svensk webbshop. Om du vill kan jag kolla vad företaget heter när jag är hemma vid min egen dator på fredag kväll.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem att hitta satellit - Oyster Vision 85 cm

I prinsippet kan alle universal LNB med 40mm hals benyttes hvis de har samme kontakt for koaks. Vet at den engelske importøren byttet ut på nesten alle til en dual eller quad LNB i Oyster Digital og analog - dette for å kunne benytte Sky-box uten å få problemer.
 
Toppen