• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem Alde 3010

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Hej,har fått problem med värmaren i husbilen.Fungerar på gasolen men när jag slår över på el-patron slår pannan ifrån,går då varken på gasol eller el.Har nu när jag kör på gasol varmt runtom i bilen,så det verkar ju som att cirkulationen fungerar,vad göra?
Mvh Göran
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Problem Alde 3010

Om pannan är av modell från 2007 och senare vilken är den jag känner till, så måste du gå in i menyn på pannans inställnings display och göra denna inställning. Det står utförligt om detta i instruktionsmanualen för pannan. Denna inställningsmöjlighet är till för att användas då det finns begränsad tillgång på extern 230V el. När inställningen är avpassad till inkommande tillgänglig effekt, så stoppar pannan (kopplar över till gasoldrift om allt är riktigt inställt) för att inte överbelasta nätet.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Problem Alde 3010

Visst har du den digitala panelen i din bil? Tror vi har samma med tanke på årsmodellen på bil.
Backa från startmenyn och ställ den på 17 som är det högsta värdet. Fast jag tror inte du har någon strömspole monterad. Inte många som har den monterad.


Kan du beskriva lite utförligare.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Problem Alde 3010

Hej Håkan,har den enklare varianten av display.Bara 3lägen för el-patron,på och av för gasoldrift och sedan läge för av och på varmvatten,sedan längst tillhöger vredet för termostat.
Mvh Göran
 
Toppen