• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prisvärt Bodelsbatteri!!!????

F

F.d. 52986

Guest
Harald Nyborg säljer fritidsbatteri som går att använda till både start och drift för båt och camping.Priset är 1399 kronor för ett 12 v 90 Ah AGM 900 A (EN) startström 900 A.
Min fråga blir till Dig som begriper Dig på det elektriska.Kan jag använda ovanstående batteri som bodelsbatteri???Startströmmen förvillar lite men det kanske inte gör något???
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Prisvärt Bodelsbatteri!!!????

Hur gjorde du kapacitetstestet ?

Peter :)

Börja med att ladda upp batteriet, låt gärna laddaren stå på några dagar för säkerhetsskull. Därefter startar du en klocka och laddar ur batteriet med en känd ström. Ex. kan du tända några lampor, en 10 Watts lampa drar 0,83 Ampere, fem st. 10 W drar då ca 4 A. Bättre är att ansluta en resistor där du vet resistansen och kan räkna ut strömmen med formlen I=U/R.

Ta nu tiden fram tills det att batteriets spänning sjunkit till den nivå där det anses urladdat. Exide anger i sina datablad att batteriet är helt urladdat vid 12 V. Multiplicera tiden med strömmen så har du nu hur många Ah batteriet kan leverera.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Prisvärt Bodelsbatteri!!!????

Börja med att ladda upp batteriet, låt gärna laddaren stå på några dagar för säkerhetsskull. Därefter startar du en klocka och laddar ur batteriet med en känd ström. Ex. kan du tända några lampor, en 10 Watts lampa drar 0,83 Ampere, fem st. 10 W drar då ca 4 A. Bättre är att ansluta en resistor där du vet resistansen och kan räkna ut strömmen med formlen I=U/R.

Ta nu tiden fram tills det att batteriets spänning sjunkit till den nivå där det anses urladdat. Exide anger i sina datablad att batteriet är helt urladdat vid 12 V. Multiplicera tiden med strömmen så har du nu hur många Ah batteriet kan leverera.

Ja, det är ju ett kapacitetstest helt efter "boken".

Fast en "ointelligent" laddare kan ju luras och du får felaktig "full laddning", slår laddaren ifrån kan det tvärtom ladda ur batteriet.
Efter att Ampéren har planat ut i sista CV fasen på en "intelligent" laddare så ska det vara fullt (eller stort sett, beroende på hur bra laddningsalgoritmen är programmerad/beräknad)

Peter :)
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Prisvärt Bodelsbatteri!!!????

Monica: mycket dålig kommentar. Den kunde hållit inne med.
Ett batteri som är av AGM-kategori har den egenskap som är bra som bodelsbatteri så därför är frågan berättigad såsom följdfråga - varför skulle ett AGM-batteri inte fungera!!!
Vad har du kommentar till det?


Hade han vetat hade han inte frågat...........eller?
Monica
 
Toppen