• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prisvärt Bodelsbatteri!!!????

F

F.d. 52986

Guest
Harald Nyborg säljer fritidsbatteri som går att använda till både start och drift för båt och camping.Priset är 1399 kronor för ett 12 v 90 Ah AGM 900 A (EN) startström 900 A.
Min fråga blir till Dig som begriper Dig på det elektriska.Kan jag använda ovanstående batteri som bodelsbatteri???Startströmmen förvillar lite men det kanske inte gör något???
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Prisvärt Bodelsbatteri!!!????

Att det är Harald Nyborg som säljer det? Vi köpte ett partytält där en gång. När vi kom hem och läste bruksanviningen stod det att man skulle undvika regn, blåst, snö och starkt solljus. Vilket också visade sig vara sant. Vi målade brädor därunder hela sommaren och fick nog göra fältmässiga reparationer sådär en 50 gånger utan överdrift.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Prisvärt Bodelsbatteri!!!????

Biltema har ett 95 Ah AGM-batteri. Det kostar visserligen 1800:- men det är ändå billigt i jämförelse. Dessutom har det 4 års garanti.
Jag hade utan tvekan valt detta batteri istället.
Harald N har väl inte rosat marknaden med kvalitetsprodukter precis.
//W
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Prisvärt Bodelsbatteri!!!????

Har bra Harald N. (2010)och Biltema 70 Ah AGM ( 2011-2012)
Har som Anders B. också köpt i år 2 x 70 Ah AGM Harald N. batterier och lämnad retur.:mad:
Spendera inte mer körning och irritation av Harald N.batterier (på danska böndernas paradis - ja, de populära har alla smeknamn).

I framtiden kommer endast Biltema.

PS. Om du vill ha bra batterier som mycket lämplig för husbil - så AGM.
Ett tipp från en snåla pensionär husbilist - trots priset.;)

Du får minst 2 x snabbladdning - och en stark uthållighet i förhållande till start, SMF, fritid och GEL batterier.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Prisvärt Bodelsbatteri!!!????

Ser att många är skeptiska till Harald Nyborgs produkter. Jag kan inte uttala mig om annat än deras batteri då det är det enda jag köpt där. Detta var det batteri som passade perfekt under stolen på vår Ford.

Jag har belastat batteriet och jämfört det mot det Exide gel batteri som monteras i många husbilar som orginal. Nyborgs AGM-batteri levererar dubbelt så mycket energi och kostar hälften så mycket som Exide. Jag har alltså fått ett batteri som är 4 ggr. bättre än orginalbatteriet.

Jag vet däremot inte hur lång livslängd det har och om kvaliteten kanske är ojämn på deras batterier. Det batteri jag köpte fungerar efter 1 år fortfarande mycket bra.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Prisvärt Bodelsbatteri!!!????

Kan bara svara för mig själv..

I november när jag passerar Sverige och bilprovningen så kommer jag att inhandla Tre st 95 AH AGM från Biltema. Har tidigare haft Batterier från dem, och har fått mer än jag betalat för om jag jämför med mina egna tester och övertygelser.

/Freddy
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Prisvärt Bodelsbatteri!!!????

Ser att många är skeptiska till Harald Nyborgs produkter. Jag kan inte uttala mig om annat än deras batteri då det är det enda jag köpt där. Detta var det batteri som passade perfekt under stolen på vår Ford.

Jag har belastat batteriet och jämfört det mot det Exide gel batteri som monteras i många husbilar som orginal. Nyborgs AGM-batteri levererar dubbelt så mycket energi och kostar hälften så mycket som Exide. Jag har alltså fått ett batteri som är 4 ggr. bättre än orginalbatteriet.

Jag vet däremot inte hur lång livslängd det har och om kvaliteten kanske är ojämn på deras batterier. Det batteri jag köpte fungerar efter 1 år fortfarande mycket bra.

GEL-batterier tar tid på sig att återhämta sig efter kraftig belastning, medan AGM-batterier återhämtar sig snabbare.
Gör man en belastningstest som drar stor strömstyrka ur batteriet under kort tid så blir inte testet rättvisande.
Jag har GEL-batterier i en el-scooter och när de blir belastade i ex en uppförsbacke så sjunker spänningen markant enl batterimonitorn. Efter någon minut med mindre belastning visar monitorn full laddning igen.
Skall man mäta ett batteris verkliga kapacitet skall det urladdas med ett konstant motstånd under 20 timmar vid +20°. Det är den kapacitet som står på batteriet.
//W
 
F

F.d. 25182

Guest
Sv: Prisvärt Bodelsbatteri!!!????

Jeg har nå brukt to stk 95 Ah AGM fra Biltema i tre uker på tur med vår bobil.

Vi bruker tidvis inverter for tv og tuner, og ellers normalt forbruk.
På tre uker har vi kjørt 140 mil med lading fra bil. I tillegg har det kun vært behov for lading med agregat tre ganger av 2,5 timer hver gang.

Min erfaring er at dere trygt kan kjøpe AGM hos Biltema, - de har i tillegg god garanti på batterier.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Prisvärt Bodelsbatteri!!!????

Monica: mycket dålig kommentar. Den kunde hållit inne med.
Ett batteri som är av AGM-kategori har den egenskap som är bra som bodelsbatteri så därför är frågan berättigad såsom följdfråga - varför skulle ett AGM-batteri inte fungera!!!
Vad har du kommentar till det?
 
O

Osten

Guest
Sv: Prisvärt Bodelsbatteri!!!????

Men kan man inte lika väl ha gel batteri istället för agm som bodelsbatteri då det inte tas ut stora mängder på en gång?
Ska själv köpa sex bodels batterin så blir en viss pris skillnad.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Prisvärt Bodelsbatteri!!!????

GEL-batterier tar tid på sig att återhämta sig efter kraftig belastning, medan AGM-batterier återhämtar sig snabbare.
Gör man en belastningstest som drar stor strömstyrka ur batteriet under kort tid så blir inte testet rättvisande.
Jag har GEL-batterier i en el-scooter och när de blir belastade i ex en uppförsbacke så sjunker spänningen markant enl batterimonitorn. Efter någon minut med mindre belastning visar monitorn full laddning igen.
Skall man mäta ett batteris verkliga kapacitet skall det urladdas med ett konstant motstånd under 20 timmar vid +20°. Det är den kapacitet som står på batteriet.
//W

Stämmer bra det du skriver. Jag vill minnas jag tog ut 5 A när jag testade mitt GEL-batteri och det motsvarar ungefär det du skriver. Batteriet hade då stått med husbilens laddare inkopplad i flera dagar vilket jag tycker bör ge ett rättvist reultat
 
Toppen