• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Är det någon prisskillnad på köp inkl. installation av hydrauliska stödben i Tyskland vs. Sverige?

Vi skall importera en bil, så fort vi hittar den, och frågan är nu om vi skall leta rätt på handlare som säljer och installerar dessa I Tyskland eller om vi lika gärna kan vänta tills vi kommer hem?

Yes, priserna är sjukt höga, tycker vi med, speciellt med tanke på att komponenterna kostar någon stans runt 15000 kr +/- några tusenlappar (MAX). Men vi ser, förutom bekvämlighet, att det kraftigt kan underlätta användandet (uppställandet) av husbilen för i 1:a hand min sambo (vi åker inte alltid 2st).

Extra surt är det när jag har kompetensen att själv installera men de jag varit i kontakt med vill inte sälja ett komplett kitt exkl. installation.

Nåväl, frågan nu handlar inte om prissättningen e huruvuda det är värt det eller ej så jag ber er som ev. svarar att lämna den typen av kommentarer därhän. Det finns så många andra trådar med dessa synpunkter som kan få stanna där.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Såg det härom dagen. Och med inte mindre än 4st. hydraulaggregat som kan gå sönder. Dessutom var skyddskåpan inte standard vilket känns "aningen" märkligt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Hydrauliska stödben står högt även på min önskelista.

Under sommaren när man snackat stödben på ställplatser m.m.
så har jag fått bilden att typ EP-stödben är ca. 20Kkr billigare i Tyskland hos en husbilsverkstad.

Slår jag till blir det troligen i Tyskland.
 

Pooldigger

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Sv: Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Har du några verkstäder du kan tipsa om i Tyskland där man kan få gjort detta med EP stödben?
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Jag var på mässan i Düsseldorf i höstas och tittade då på stödben. Det var marginelt billigare än Sverige,Sverige ca 58.000 i Tyskland 54.000.Talade med tre olika leverantörer.
Anders
 
F

F.d. 54888

Guest
Sv: Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Nu kender jeg ikke priserne i Sverige , men i Danmark er der en forskel i mellem de 2 systemer på ca. 7.000 kr med EP som det billigste.

Har netop fået tilbud fra en Tysk forhandler på Goldschmitt installation og her var besparelsen ca. 4.000 kr , tillagt transport og opholdsomkostninger kan det ikke svare sig ,så jeg vælger nok en dansk installation.

Her priserne:
Goldschmitt monteret i Danmark kr. 53.000
EP monteret i Danmark kr. 46.000
Goldschmitt monteret i Tyskland ( Oldenburg) kr. 49.000

Er lidt usikker på forskellen mellem de to systemer - måske er der nogen der kan bidrage med forklaringer ?
 

Rolf & Eva

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Piteå
HBK-Nr
5993
Medlemskap
2025
Sv: Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Al-ko Hy4 stödben visas på CMT-mässan i januari och man får 400 Euro i rabatt om man beställer före 01,03,2017, men det går säkert att hitta andra priser också. Monteringen verkar enkel och man behöver inte dra en massa slangar överallt och så slipper man den stora "lådan" i mellangolvet där olja också kan läcka. Varje enhet behöver ström som sammankopplas till en "box" under golvet. För mig verkar det vara ett bra alternativ.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Al-ko Hy4 stödben visas på CMT-mässan i januari och man får 400 Euro i rabatt om man beställer före 01,03,2017, men det går säkert att hitta andra priser också. Monteringen verkar enkel och man behöver inte dra en massa slangar överallt och så slipper man den stora "lådan" i mellangolvet där olja också kan läcka. Varje enhet behöver ström som sammankopplas till en "box" under golvet. För mig verkar det vara ett bra alternativ.
Ni nämner rabatten men vad var priset?
Bengt
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Al-ko Hy4 stödben visas på CMT-mässan i januari och man får 400 Euro i rabatt om man beställer före 01,03,2017, men det går säkert att hitta andra priser också. Monteringen verkar enkel och man behöver inte dra en massa slangar överallt och så slipper man den stora "lådan" i mellangolvet där olja också kan läcka. Varje enhet behöver ström som sammankopplas till en "box" under golvet. För mig verkar det vara ett bra alternativ.

Behövs ingen stor låda i mellangolvet. Vi har vår pump monterad i låda under bilen. 63000kr monterat och klart. HPC.
 

Rolf & Eva

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Piteå
HBK-Nr
5993
Medlemskap
2025
Sv: Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Priset är väl inte riktigt klart än, men 4700 Euro har jag hört, men det kan väl bli annat också? Jag vill först se hur det fungerar innan jag bestämmer mig. Montering tillkommer, men det borde inte ta så lång tid?
 
J

Jane Nilsson

Guest
Sv: Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Eftersom det är många som är intresserade av installation av hydrauliska stödben borde vi gå samman och begära in offerter på det antalet husbilar och pressa priset
Mvh
Ingegärd
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Eftersom det är många som är intresserade av installation av hydrauliska stödben borde vi gå samman och begära in offerter på det antalet husbilar och pressa priset
Mvh
Ingegärd

Är med på en sambeställning, gärna alko. Kan vara intressant om man får montera själv oxå.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Eftersom det är många som är intresserade av installation av hydrauliska stödben borde vi gå samman och begära in offerter på det antalet husbilar och pressa priset
Mvh
Ingegärd

Beroende på hur bilen vi köper (ej gjort affär än) är utrustad kan detta definitivt vara av intresse. AL-KO chassie och helst Goldschmitt (ej avgörande).

Fastnade för Goldscmitts installationer (mm) där ansultningarna på cylindrarna, enl. de bilder jag sett, sitter I toppen av cylindrarna och därmed mer skyddade för stenskott och vägsalt. Kör man vintertid lär man ändå behöva rostskydda dem. Men med en anslutning som jag sett E&P haft långt ne rpå cylinderkroppen borgar för högre risk för skador.

Att friköpa system för egen montering är också av högt intresse.

Mvh!
// Niklas
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Hejsan Avarage ! Det kanske kan vara ide att kolla med Tolssonmaskin.se eller ringa till honom, jag tror att han har eller kommer att lägga upp dessa saker i sortimentet, har själv köpt både luftfjädring samt fjäderben (AL-KO) och monterat själv med god support från Tolsson, såg att Du tänker köpa ny/beg. HB är det Tyskland ?

Lycka till med allt önskar
Hasse & Ingegerd
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Hejsan Avarage ! Det kanske kan vara ide att kolla med Tolssonmaskin.se eller ringa till honom, jag tror att han har eller kommer att lägga upp dessa saker i sortimentet, har själv köpt både luftfjädring samt fjäderben (AL-KO) och monterat själv med god support från Tolsson, såg att Du tänker köpa ny/beg. HB är det Tyskland ?

Lycka till med allt önskar
Hasse & Ingegerd

Tack för tipset. Skall lägga det på minnet.
Vi försökte få med hydrauliska stödben i affären till ett pris som tyvärr inte säljaren gick med på. Så vi kommer att montera sådana lite senare. Om det inte går att köpa loss allt man behöver och göra installationen själv (vilket är fullt möjligt) så får vi väl köpa installationen också (tyvärr). När detta blir återstår att se men tveksamt om det blir till våren eller senare.

Japp, vi har hittat "vår bil" i Tyskland men affären är inte helt i hamn än. Vi är överens med säljaren men inga papper är skrivna så vi lugnar oss med detaljerna. Men går allt i lås blir det en Carthago Chic E-line 50. Och vi som sent som för en vecka sedan trodde det skulle bli en C-line 4.9. :spinny:

Dock har de det vintervädret jag hellre hade sett här hemma, med hysteriska mängder snö, så just för tillfället kan säljaren inte få fram fordonet för att skicka det på service. Så just nu "sitter vi still i båten" och väntar tills vädret gör sitt alt. de hunnit få fram bilen och hör av sig.

Mvh!
// Niklas
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Någon som sett AL-KOs HY4 till försäljning? Hittar inte ett enda ställe på nätet?
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Sv: Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Ursäkta att jag lånar tråden lite. Dom sista 3 åren framför allt den sista vintern har det blivit mycket av och på med snökedjor. Tror det skulle vara perfekt att kunna lyfta upp framaxeln med hydrauliken och kränga på kedjorna och sedan låsa dom på in och utsida. Bra mycket enklare än som man måste göra idag.
Nån som har liknande erfarenhet!
Tror jag ska ha hydralben på nästa mackapär.
/Matti
 
Toppen