• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prissättning på iPhone 5

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
11 lakan för iPhone 5?!?! 11.000:- är fett mycket pengar för en telefon!!!
I ärlighetens namn så finns det ju en "billig" (snik)variant också som "bara" kostar 9 laxar!
För 11.000 får man t.ex. två Galaxy S3 inklusive två 64Gb minneskort.
Går man på budgetlinjen så får man 10 st Samsung GT-S5570 Galaxy mini för samma summa!
Är inte Apple lite väl tuffa med sin prissättning nu?

Jag har skaffat en iPhone 5 genom att förlänga mitt gamla abonnemang med en volym av 10 GB/månad som jag anser är det minsta man bör ha.
Detta abonnemang (Surf Max) kostar 299 kr/månad även utan telefon.

Jag valde en telefon med 32 GB minne eftersom jag har flera navigeringsappar med stora tillhörande kartor.

Min extra kostnad blir under 24 månader en engångskostnad på 195 kr + 24 * 49 kr = 1371 kr.

Hade jag valt 16 GB hade den extra kostnaden blivit 24 * 29 = 696 kr.

Som synes behöver inte en ny telefon kosta en förmögenhet vare sig den heter iPhone eller Samsung.

PS! Jag har också erbjudits trogen kundrabatt på avgiften med 20%.
 
Senast ändrad:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Prissättning på iPhone 5

När vi var på hemväg från Tyskland så mellanlandade vi i Ullared. I utgången från GeKås stod den en Appleknodd som skulle ha 548 kr per månad för en Iphone5 med abonnemang. Efter en stunds dividerande om fördelarna med en sådan, så sänkte han plötsligt priset till 328 kr per mån. Men då skulle han först vara tvungen att prata med sin chef påstod han. Jag avstod eftersom jag inte vill ha att göra med sådana, i mitt tycke, oseriösa knoddar.

Jag ska ge mig ut på hemmaplan, Karlstad, och undersöka marknaden istället.

Jag är ute efter en telefon som kan ersätta kameran, gps:en och netbooken (och så telefonen förstås).
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Prissättning på iPhone 5

Jag som är ekonomiskt lagd köpte från telia en Huawei ascend 200 med kontantkort inkl ett års fri surf för 900 kr.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Prissättning på iPhone 5

Jag har oxå förlängt mitt abonnemang och tagit en IPhone 5 32GB

470kr/mån på 24mån då får jag ringa för 449 kr, 3000 fria sms samt fri surf 30 MB/s

Det blev billigare än vad jag hade innan då de nu gav rabatt på den förhöjda avgiften för telefonen.

Snabb som tusan är den oxå vilket är kul.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Prissättning på iPhone 5

Jag som är ekonomiskt lagd köpte från telia en Huawei ascend 200 med kontantkort inkl ett års fri surf för 900 kr.

Det är knappast fri surf då volymen är begränsad till 1 GB/månad vilket räcker till några dagars surfande.
Internetdelning med telefonen är inte att tänka på utan man behöver alltså ytterligare ett abonnemang för en ev. dator.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Prissättning på iPhone 5

470kr/mån på 24mån då får jag ringa för 449 kr, 3000 fria sms samt fri surf 30 MB/s.

Telia annonserar med fri surf men talar inte om att den inte räcker hela månaden.

För att kallas fri surf skall ett abonnemang med en modern smartphone vara på minst 10 GB/månad, helst mer.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Prissättning på iPhone 5

Anders o Runar, vem är leverantör till er?

I mitt fall
3logo65x82.png

som innebär 10 GB/månad.

PS! Enbart kartan till en navigeringsapp ligger på 2-4 GB och uppdatering av diverse appar uppgår till åtskilliga GB/månad, åtminstone om man som jag har några hundra appar.

Det gäller alltså att se upp när man väljer abonnemang.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Prissättning på iPhone 5

När vi var på hemväg från Tyskland så mellanlandade vi i Ullared. I utgången från GeKås stod den en Appleknodd som skulle ha 548 kr per månad för en Iphone5 med abonnemang. Efter en stunds dividerande om fördelarna med en sådan, så sänkte han plötsligt priset till 328 kr per mån. Men då skulle han först vara tvungen att prata med sin chef påstod han. Jag avstod eftersom jag inte vill ha att göra med sådana, i mitt tycke, oseriösa knoddar.

Gör aldrig affärer med dessa knoddar och inte heller med telefonförsäljare.
De försöker att sälja ett helt koncept med modem och diverse abonnemang.
Bäst är att studera de olika operatörernas villkor på resp. hemsidor.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Prissättning på iPhone 5

Jag tror jag tänker avstå från femman tills dom har fått rätt på problemet med att den är så repkänslig (sägs det), och att dom i vissa fall tillochmed har levererats repiga..
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Prissättning på iPhone 5

PS! Enbart kartan till en navigeringsapp ligger på 2-4 GB och uppdatering av diverse appar uppgår till åtskilliga GB/månad, åtminstone om man som jag har några hundra appar.

Stora filer laddar man ner hemma på sitt eget wifi, för normal användaren räcker det och blir över med ett kontantkort och en årssurf.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Prissättning på iPhone 5

Iaf med iPhone KAN man inte ladda ner stora appar över mobilnätet, det är bara WiFi som gäller isåfall.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Prissättning på iPhone 5

Jag tror jag tänker avstå från femman tills dom har fått rätt på problemet med att den är så repkänslig (sägs det), och att dom i vissa fall tillochmed har levererats repiga..

Jag kan försäkra dig att den inte är mer repkänslig än någon annan med aluminium på baksidan. Det beror också på hur den förvaras.

Jag tänker sätta på ett genomskinligt silikonskydd för 39 kr främst för att den skall bli lättare att greppa.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Prissättning på iPhone 5

Stora filer laddar man ner hemma på sitt eget wifi, för normal användaren räcker det och blir över med ett kontantkort och en årssurf.

Då behöver du alltså ett andra abonnemang som inte är direkt gratis.
Jag tror att många vill använda telefonen med Internetdelning för att slippa dubbel avgift och då behövs 10-30 GB/månad.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Prissättning på iPhone 5

Då behöver du alltså ett andra abonnemang som inte är direkt gratis.
Jag tror att många vill använda telefonen med Internetdelning för att slippa dubbel avgift och då behövs 10-30 GB/månad.

Det är inte alla som sitter vid en dator så mycket som du och jag gör och jag ville bara visa att det för Vanlige Svensson som kanske ringer några korta samtal i veckan och surfar lite på nyheter,väder, nån chattsida och kanske inte vill meckla med nätverk så finns det alternativa mobiler som funkar perfekt med olika appar.
Nåväl jag pratar väl lite utanför ämnet, dock kan jag säga att min uppfattning är att iPhone5 är alldeles för dyr. :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Prissättning på iPhone 5

Nåväl jag pratar väl lite utanför ämnet, dock kan jag säga att min uppfattning är att iPhone5 är alldeles för dyr. :)

Visst skall man köpa en billig kontanttelefon om man enbart skall ringa dyra röstsamtal.

Om man däremot vill ringa gratis med video (Facetime), skicka gratis meddelanden med och utan bild (iMessage) och använda telefonen med alla snillrika appar bör man tänka på vilket abonnemang man väljer. Då räcker inte 1-3 GB/månad.
Det behövs inte många samtal via Internet (Facetime, Viber, Rebtel eller Skype) förrän ett sådant abonnemang är intjänat, inkl. smart telefon.

Det är inte iPhone eller Samsung som är för dyra, max 49 kr/månad under 2 år, utan i så fall abonnemangen och datakostnaderna.

PS! Jag sitter inte vid en dator, jag använder en platta eller telefon!
 
Senast ändrad:

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Prissättning på iPhone 5

Telia annonserar med fri surf men talar inte om att den inte räcker hela månaden.

För att kallas fri surf skall ett abonnemang med en modern smartphone vara på minst 10 GB/månad, helst mer.

Telenor har fri surf. Jag har då aldrig fått betala extra för surfen och jag surfa mycket :yes:
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Prissättning på iPhone 5

Tänkvärt är också att man kan avstå från att byta telefon varje 6-12 månad och skänka pengarna man sparar till välgörenhet istället, frågan är var pengarna gör mest nytta.....
 
Toppen