• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prishöjning med ex. 30.000 - Utslaget på livslängd

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Om en miljonbil blir 30.000 dyrare och "bara" håller i 15 år..., så ökar värdeminskningen med 2' per år.

Om den håller 20 år så är den ökade värdeminskningen 1,5' per år.

Kalkylen är densamma oavsett utgångspris, jag har medvetet valt att inte prata procent för procenten kan vi inte äta, möjligen dricka.

Jag har svårt att låta mig uppröras över bonus malus eftersom jag ser andra kostnader sticka iväg i ännu större grad...

I min värld kommer jag att se skattehöjningen som ett förhöjt inköpspris att fördela över bilens livslängd.

Tog'et inte en fredagskväll - Nu är det dags att ducka :D

/Tommt
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Prishöjning med ex. 30.000 - Utslaget på livslängd

Tommt ska vara Tommy, "tommt" är det i plånboken redan nu.

Valde att inte redigera för att undvika spekulationer om vad som ändrats ;)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Prishöjning med ex. 30.000 - Utslaget på livslängd

Du skulle valt Finland i stället. Där räknas nog Husbil som idrottsredskap:)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Prishöjning med ex. 30.000 - Utslaget på livslängd

..I min värld kommer jag att se skattehöjningen som ett förhöjt inköpspris att fördela över bilens livslängd...

Men om du vill/måste sälja bilen efter 3 år då? Då får du fördela kostnaden över 3 år istället. Blir lite dyrare...
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Prishöjning med ex. 30.000 - Utslaget på livslängd

Men om du vill/måste sälja bilen efter 3 år då? Då får du fördela kostnaden över 3 år istället. Blir lite dyrare...

Jag lär försöka kompensera mig mot nästa köpare, ser det snarare som att prisläget kommer att höjas. Har svårt att tro att kostnaden tas fullt ut av den som äger bilen de första åren, tillgång och efterfrågan lär styra prissättningen och alla är i samma läge.

/Tommy
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Prishöjning med ex. 30.000 - Utslaget på livslängd

Ok, förstod det som att du skulle fördela ut den förhöjda skatten över bilens hela livslängd.
Den är ju bara de 3 första åren som jag förstått det och den påverkar rimligen inte andrahandsvärdet nämnvärt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Prishöjning med ex. 30.000 - Utslaget på livslängd

En följd blir nog att begagnatpriserna höjs eller att nybilsförsäljningen avtar. Jag har svårt att förstå varför miljövänligare HB'ar skall straffas på detta sätt. Men det är klart att stadskassan behöver mer pengar, Konstigt bara att dom riktat in sig på en så liten grupp som vår.

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Prishöjning med ex. 30.000 - Utslaget på livslängd

Men det är klart att stadskassan behöver mer pengar,
Bennie

Jag skulle snarare tro att stadskassan får punga ut med pengar ur bonus-malussystemet när alla nya bilar kommer att vara el- eller laddhybridbilar under tre års tid.

Hur det blir med husbilar lär vi få erfara den 22 november om jag förstått det rätt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Prishöjning med ex. 30.000 - Utslaget på livslängd

En följd blir nog att begagnatpriserna höjs eller att nybilsförsäljningen avtar. Jag har svårt att förstå varför miljövänligare HB'ar skall straffas på detta sätt. Men det är klart att stadskassan behöver mer pengar, Konstigt bara att dom riktat in sig på en så liten grupp som vår.

Bennie

Jag är övertygad om att man inte riktar in sig på oss medvetet. Vi är nog mer att räkna som "olycksfall i arbetet".
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Prishöjning med ex. 30.000 - Utslaget på livslängd

Ok, förstod det som att du skulle fördela ut den förhöjda skatten över bilens hela livslängd.
Den är ju bara de 3 första åren som jag förstått det och den påverkar rimligen inte andrahandsvärdet nämnvärt.

Jo, du förstod rätt, jag räknar med att den som köper bilen efter mig får bära sin del av det "ökade nybilspriset de första tre åren", eller att jag får ta det om jag köper en begagnad bil...
Förhoppningsvis slår det igenom på andrahandsvärdet.

Den som lever får se hur det blir, nu åter till selen för att slita in ett års ökad avskrivning à ett par tusen riksdaler ;)

/Tommy
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Prishöjning med ex. 30.000 - Utslaget på livslängd

Jag skulle snarare tro att stadskassan får punga ut med pengar ur bonus-malussystemet när alla nya bilar kommer att vara el- eller laddhybridbilar under tre års tid.

Hur det blir med husbilar lär vi få erfara den 22 november om jag förstått det rätt.

Statskassan får in friska pengar genom den kilometerskatt man planerar för miljöbilar inklusive el, elhybrider och bränslecellbilar.
 
Toppen