• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Priset för fukttest

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Priset för fukttest

Som sagt priserna varierar. När jag fuktestade min Dethleffs så gjorde jag det i 3 länder Sverige, Tyskland och Finland.
I Sverige kostade det 4500kr och gick på ca 10 minuter
I Tyskland var priset 90 € och tiden var ca 30 minuter
I Finland (Rovaniemi) var priset 100 € och tog mer än 1 Tim. Det hissade upp hb på en lift och sprayade ordentligt på allt trä.
Lennart
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Priset för fukttest

Som sagt priserna varierar. När jag fuktestade min Dethleffs så gjorde jag det i 3 länder Sverige, Tyskland och Finland.
I Sverige kostade det 4500kr och gick på ca 10 minuter
I Tyskland var priset 90 € och tiden var ca 30 minuter
I Finland (Rovaniemi) var priset 100 € och tog mer än 1 Tim. Det hissade upp hb på en lift och sprayade ordentligt på allt trä.
Lennart

Det var stora pris och tidsskillnader. Och i Finland sprayades det på allt trä, frågan är- med vad då?
 

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Sv: Priset för fukttest

Bengt i Örkeljunga tog 1500:- kr för 15 minuters fukttest på vår Carthago. Man kan bara göra en optisk test då väggarna är av aluminium både inne och ute.
Känns ganska meningslöst. Tycker detta vore något för Husbilsklubben att framföra till husbilshandlarna att det finns en regel från konsumentverket att det ska vara gratis. Tillsammans är vi starka, att själv komma och hävda att man inte ska betala, skrattar de åt.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Priset för fukttest

Jag tror att det är svårt att hävda att man skall få det utfört gratis om det i husbilens garantivillkor står:
För att täthetsgarantin skall gälla, skall den kontrolleras en gång per år hos auktoriserad ÅF mot kostnad.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Priset för fukttest

Bengt i Örkeljunga tog 1500:- kr för 15 minuters fukttest på vår Carthago. Man kan bara göra en optisk test då väggarna är av aluminium både inne och ute.
Känns ganska meningslöst. Tycker detta vore något för Husbilsklubben att framföra till husbilshandlarna att det finns en regel från konsumentverket att det ska vara gratis. Tillsammans är vi starka, att själv komma och hävda att man inte ska betala, skrattar de åt.

Jag har framfört detta till BiÖ och fått svaret att de har inga krav att inspektionen skall ske hos BiÖ utan kan göras av andra som har kompetensen och som sedan kan stämpla boken och skriva på.
Skall in med min plåtis till BiÖ nu i november och krävt att få vara med och se vad de gör. Skall bli intressant!
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.796
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Priset för fukttest

Tack Leammi!
Jo vad jag läst så skall där byggas nytt!
Mvh.

Bengt i Örkeljunga tog 1500:- kr för 15 minuters fukttest på vår Carthago. Man kan bara göra en optisk test då väggarna är av aluminium både inne och ute.
Känns ganska meningslöst. Tycker detta vore något för Husbilsklubben att framföra till husbilshandlarna att det finns en regel från konsumentverket att det ska vara gratis. Tillsammans är vi starka, att själv komma och hävda att man inte ska betala, skrattar de åt.
 

brittan

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Lund
HBK-Nr
3942
Medlemskap
2025
Sv: Priset för fukttest

I våras när vi skulle utföra våran fukttest hos Bengt i Örkelljunga. Tog de betalt för något de inte hade utfört.
När våran hb var så kallat klar, så tittade jag i garantiboken. Och upptäcker att de hade glömt att skriva fukttest resultatet. Jag går in till verkstads killarna påpekar detta, då visar det sig att de hade missat att göra fukttesten, men de hade inte missat att ta betalt för. Vilket dom nu tog tag i väldigt snabbt.
Men utöver detta har jag stark börjat ifrågasätta nyttan av fuktest på en Chartago då den uppenbarligen inte kan bli fuktskadad mer än i fönstergenomföringar och i synlig form(vatten direkt på bordet) eller liknande.
Kommer att undersöka pris på annat håll.

Hälsningar Brittan :mad:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.796
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Priset för fukttest

Jo du skulle varit med när vi fick bytat olja efter 1000 mil på ny bil, (Dom andra nya "personbilar" jag köpt så skall olja bytas efter ca 50 till hundra mil för att eventuell spån skall fösvinna) oljan var lika svart på "Stickan efter bytet!
Att DOM innan dess sålt en bil som inte fanns är ju bara (antispinn fanns inte på Automat) Ytterligare lök på laxen!
Det där m. fukt test det är rena "humbugen" då jag inte får närvara vid testet .Vad händer?!
Annat är det på SKånebil visserligen Volvo där är jag välkommen & & kolla om vederbörande utför jobbet!
Mvh.
 
Senast ändrad:

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Priset för fukttest

Bengt i Örkeljunga tog 1500:- kr för 15 minuters fukttest på vår Carthago. Man kan bara göra en optisk test då väggarna är av aluminium både inne och ute.
Känns ganska meningslöst. Tycker detta vore något för Husbilsklubben att framföra till husbilshandlarna att det finns en regel från konsumentverket att det ska vara gratis. Tillsammans är vi starka, att själv komma och hävda att man inte ska betala, skrattar de åt.

Ville göra en fukttest på min Carthago hos Bengt i Örkeljunga men fick svaret att det var meningslöst då väggar utvändigt och invändigt var av aluminium. Frågan är då vad dom tar betalt för.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Priset för fukttest

Selv på en bil som ikke kan ta stor skade av fukt er det viktig å finne fukten tidligst mulig og å få tettet inntrengingen av vatn. Mange Cartago og Flair modeller har marin plywood i golvet innvendig, denne skades ikke av vatn selv om den trekker til seg litt. De modellene som har dette golvet må kontrolmåles for fukt, selv om det som trenger inn er under grensen for hva som skader trevirke..

Den visuelle kontrollen skal i følge kontrollprotokollen fra N+B omfatte hele golvflaten innvendig og utvendig, med kontroll av alle skarv og gjennomføringer. Innvendig skal kontrolløren og gå over alle overganger mellom vegger, tak og golv samt rundt alle luker, fönster og dører. Alle avvik loggføres for bilen i en database på fabrikken. Jobben tar normalt en halv til en time og kunden får med seg kopi av årets logg, denne sammen med kvitteringen for fuktkontrollen oppbevares til garantitiden er ute.

Det finnes flere biler hvor luker og fönster er tatt ut og satt inn på nytt grunnet funn under tetthetskontrollen.
 
F

F.d. 24929

Guest
Sv: Priset för fukttest

Har också gjort fukttest hos BiÖ och fick en mindre chock över pris höjningen. Priset jag fick var 1200:- men det blev 1500:-, fanns visst något som hette moms.
Firmor ska inte lämna priser utan moms till privat personer utan att informera om detta.
Kollade med en firma i Falkenberg dom tog 660:- för fukttesten och då sköter dom pappers hanteringen också.
Sen när man läser konsumentköplagen blir man lite....
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Priset för fukttest

Vi lever i en marknadsekonomi och varje företag prissätter sina produkter fritt. Detta är utgångspunkten. Sedan finns det företag som redan tagit betalt för detta i sitt pris på bilen du köpte av dem. Andra har valt att ta en "skälig ersättning per timme osv. Och så finns det till o med de som ser till att tjäna en hel del extra med att salta på ordentligt. Får vi samma tjänst utförd i alla dessa fall? Det är tveksamt...

Nu är vi många medlemmar i HBK (en maktfaktor) och det är även bra att frågan ventileras och kanske lyfts ett snäpp. Vi borde kunna organisera oss så att branschen beaktar vad som är skäligt och vad som borde ingå från början.

Vi bör kunna ställa rimliga krav på våra leverantörer även i denna fråga!?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24929

Guest
Sv: Priset för fukttest

Hej vilken firma tog 660:-


Hallands camp.


För att vara lite försiktig i text, men utbildning för att göra en fukt mätning är nog inte mer omfattande än att det går att ta över telefon.
T.ex gasol behöver du ingen utbildning alls. Det enda är tillstånd för förvaring av gasol.
Så sammantaget: kan du bara spänna en slangklämma, kladda lite med lim o tät, har en lokal, ett glatt humör och ingen skam i kroppen är det bara o dra igång.
En protimeter (alltså fuktmätare) är också bra att skaffa, ca 2000:- +moms
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.063
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Priset för fukttest

Varför inte bilda HBK Handelsbolag som med en handfull utbildade medlemmar med adekvat utrustning tar hand om detta?

Att jag skev bolag var att fabrikanterna säkert fordrar att ett sådant gör det. Detta bolag måste också auktoriseras av fabrikanterna. Annars blir säkert garantin av noll och intet värde.
 
Toppen