• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Priset för fukttest

F

F.d. 55370

Guest
Sv: Priset för fukttest

Vet inte om dom kräver ett bolag.
Jag skiter i vicket jobbar med vattenskador på hus/hem/fordon undrar va dom säger när jag ska byta HB som kollat bilen 2 ggr om året

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Hur gick "närvarun"?
Mvh.

Jag har framfört detta till BiÖ och fått svaret att de har inga krav att inspektionen skall ske hos BiÖ utan kan göras av andra som har kompetensen och som sedan kan stämpla boken och skriva på.
Skall in med min plåtis till BiÖ nu i november och krävt att få vara med och se vad de gör. Skall bli intressant!

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Dåligt. Inget uppskattat förslag. Dock prutade jag priset med ca 400:-. Tyckte inte 1200:- är ett rimligt pris för att fukttesta en plåtis och fick visst medhåll. Sedan var det momsen också.

F

F.d. 25200

Guest

Dåligt. Inget uppskattat förslag. Dock prutade jag priset med ca 400:-. Tyckte inte 1200:- är ett rimligt pris för att fukttesta en plåtis och fick visst medhåll. Sedan var det momsen också.

Om jag inte fick närvara vid en fukttest så skulle jag fundera på vad dom vill dölja. Vissa verkstadsjobb kan jag förstå men inte fukttest. Det finns ju andra verkstäder.
Med vänlig hälsning,
Stig

B-O

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2025

Är det någon som har någon uppfattning av Bilprovningens fukttest? Har de samma kunskap som husbilsförsäljarna och är testerna jämförbara?
/B-O

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Viktigast av allt, om man har täthetsgaranti, är väl att kontrollera med tillverkare/importör att de accepterar mätningar gjorda av något bilprovningsföretag.

I vissa fall ska resultatet läggas in elektroniskt i en databas hos tillverkaren, och man kan ju undra om bilprovningsföretagen har access till dessa.

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Viktigast av allt, om man har täthetsgaranti, är väl att kontrollera med tillverkare/importör att de accepterar mätningar gjorda av något bilprovningsföretag.

I vissa fall ska resultatet läggas in elektroniskt i en databas hos tillverkaren, och man kan ju undra om bilprovningsföretagen har access till dessa.

Du är förmodligen den som kan svara på denna fråga:
1 Är denna överenskommelse fortfarande giltig för företag anslutna till Husvagnsbranschens Riksförbund? som hänvisas till i inlägg 8
2 Är medlemmarna "skyldiga" att följa överenskommelsen?

G

Göran & Carola

Guest

Är det någon som har någon uppfattning av Bilprovningens fukttest? Har de samma kunskap som husbilsförsäljarna och är testerna jämförbara?
/B-O

Min garanti har gått ut, och jag gjorde därför min fukttest hos OPUS i år, i samband med besiktningen, till ett pris av 595:-
Han som gjorde testet hade rekryterats från en av de större Husbils & husvagns företagen i stan, och jag fick ett likadant testprotokoll som jag tidigare fått från min husbilsfirma.

B-O

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2025

Jag frågade en bilförsäljare idag som också förmedlar husbilar om man kan göra testen hos bilprovningen men han ansåg att den inte var något värd vid en försäljning utan man skulle anlita en husbilshandlare.

Toppen