• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Priser på Efoy Bränslecell

F

F.d. 25246

Guest
Är det billigare att köpa i Tyskland?
Var i så fall? bra om det finns handlare nära Puttgarden inte så långt att åka eller köper man den över nätet? Tullavgifter?

Kort sagt lite mer hjälp var jag hittar en till rimlig peng.

Tack på för hand!
Mikkeman

ps det lutar åt en 1200
 
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Priser på Efoy Bränslecell

Har inte tänkt på detta tidigare. När man ser bilder på installationer på denna produkt så står dunken bredvid bränslecellen, och bränslecellen går att montera i garaget, sidolucka eller rentav i bodelen. Läser man här http://sv.wikipedia.org/wiki/Metanol så är det brandfarligt och dessutom mycket giftigt. Har man småbarn i bilen är det sistnämnda att tänka på.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Priser på Efoy Bränslecell

Metanolen är i en specialdunk som är helt tillsluten, man skruvar på en speciell kork med en nippel på som ansluts till en slang inne i dunken. Det är omöjligt att komma åt innehållet utan att skära upp dunken med en kniv.
Det finns betydligt brandfarligare saker i husbilen än den dunken med metanol, bl.a gasolen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Priser på Efoy Bränslecell

Giftigheten og brannfaren er grunnen til de spesielle kannene som brukes, det slipper ikke ut en dråpe metanol uten gjennom den spesielle koblingen som brukes.

Brannfaren med metanol er omtrent som for Vodka, dessverre er lukt og smak på metanol også som Vodka - kroppen klarer ikke å forbrenne metanol så forgiftningen (ruset) blir kronisk og fort livstruende.
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Priser på Efoy Bränslecell

Fortfarande inget konkret på min fråga förutom Ludde tack till dig men namn på sajter firmor har ingen det??
 
Toppen