• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pris vindruta

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Förhoppningsvis klarar försäkringsbolagen så småningom av att kunna se om en husbil har standardruta eller specialruta vid premiesättningen. Premien behöver sättas olika när kostnaderna för skador skiljer sig så mycket åt.
Detta tycker jag även fast vi hellre åker helintegrerat.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Förhoppningsvis klarar försäkringsbolagen så småningom av att kunna se om en husbil har standardruta eller specialruta vid premiesättningen. Premien behöver sättas olika när kostnaderna för skador skiljer sig så mycket åt.
Detta tycker jag även fast vi hellre åker helintegrerat.
Som med hemförsäkringen, avräknat lösöret...
En del har whirlpool andra har lexton
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja premien för hemförsäkringen sätts ju efter värde och risk individuellt.
Glasskador på bil är väl den vanligaste skadan och om kostnaden för rutbyte kan vara 10 gånger högre på den ena husbilen jämfört med den andra blir det ju inte riktigt rättvist med samma premie för båda bilarna.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
V
Ja premien för hemförsäkringen sätts ju efter värde och risk individuellt.
Glasskador på bil är väl den vanligaste skadan och om kostnaden för rutbyte kan vara 10 gånger högre på den ena husbilen jämfört med den andra blir det ju inte riktigt rättvist med samma premie för båda bilarna.
Viss riskbedömning ligger det ju redan i bilförsäkringen i.o.m åldern för föraren.
Men jag har aldrig uppgett värdet på varmvattenberedare, diskmaskin, tvättmaskin mm. Bara uppskattning av lösöret (men jag påstår inte att det inte kan skilja sig åt, säger bara att jag bara beräknar lösöre vid försäkringen (och det är dyrare att ersätta en lexton än en whirlpool))
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Skulle det vara vanligt att diskmaskiner går sönder och det kostar 10-50% av hela husets värde för bolaget att laga dem så skulle det säkert finnas ett fält vid tecknandet av försäkringen där du fyller i vilken modell och vilket nypris det är på din diskmaskin :D
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Skulle det vara vanligt att diskmaskiner går sönder och det kostar 10-50% av hela husets värde för bolaget att laga dem så skulle det säkert finnas ett fält vid tecknandet av försäkringen där du fyller i vilken modell och vilket nypris det är på din diskmaskin :D
Mitt bolag har inga sådana rutor.
Min diskmaskin? Är det den som är normen för premien? Men diskmaskin kan du hitta från ca 2200:- upp till över 60 000:- så nog borde det vara en ruta att kryssa i... eller
Vill du lägga till tvätt, tort, spis kyl mm kan det skilja mycket från billigast till dyrast
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det kan ju vara viss idé att fråga hos en glasfirma hur mycket det ca. skulle kosta att byta rutan i husbilen och ta med det lite i beräkningen av vilket bolag man skall välja, om det finns med eller utan procent av rutan med i kostnaden. Generellt så är ju priset på rutor där originalhytten sitter kvar skapliga och helintegrerade bilar svindyra om rutan är tillverkade bara för vissa bilar, och bättre pris om bilen är tillverkad till en ruta som redan finns på marknaden.
Bürstner kom ju med en helintegrerad för kanske fem/sex år sedan eller så? Den hade en jätteruta som gick upp en bit i taket som ett sky-roof, med jalusi som man även kunde använda en bit av under färd.
Det var på mässan och någon frågade/sa att med den rutan så gäller det att ha en försäkring med bara självrisk och inget procenttillägg. Svaret han fick från försäljaren var att rutan var en standardruta som sitter i massor av turistbussar och är billigare än många andra mindre "vanliga" rutor som sitter i helintegrerade bilar.
Så varför inte bara kolla kostnaden på rutbyte och ta med det i val av försäkring om det är svindyrt, för man kan ha klarat sig hur länge som helst, men om f.. knackar på så kan det helt plötsligt komma tätt.

M.v.h. JANKRO.
 

Peter Hellstrand

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Haninge
HBK-Nr
25934
Medlemskap
2024
Jag kan rekommendera att du tittar på Caravan Försäkring. 1500kr självrisk vid glasskada plus många andra fördelar. Jag bytte från Dina eftersom Caravan accepterar avställning i hela Europa, även när man bor i bilen.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Det med stenskott är inte fråga om det händer vi kör runt 1500 mil om året. vår hastighet på motorvägen är runt 95 annars åker vi ofta 80 på landväg. innan for de sista två år här vi fått 3 stenskott. Priset för en vindruta till en Fiat Ducato beroende på model är 18-25.000. vi betalar självrisk 2.000 så om vi inte hade haft glasförsäkring hade det kostat runt 60.0000 fick ny vindruta 28 mars krossat den 17 maj.
 
Senast ändrad:

Lelle

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Sala
HBK-Nr
28499
Medlemskap
2022
Hej !
Jag undrar vad en vindruta kostar till en halvintegrerad husbil ?
Orsaken är den att jag funderar på att ta en försäkring på DINA .De har självrisk på högst 35 % eller lägst 1000 kr på vindruta , vad kan då priset bli .
Har googlat ,men får bara upp priser på självrisker på olika försäkringsbolag , för att byta ruta .
Varför jag vill ta DINA är att de har en så bra avställningsförsäkring ,,som fungerar per automatik .
Hej jag har Folksam 2000 kr i självrisk. Sen har jag en tilläggsförsäkring OKQ8 backop på min husbil. Jag bytte framrutan på grund av stenskott. När jag hämtar ut bilen betalar jag 2000 kr till Glasmästar’n. Sedan skickar jag fakturan från glasmästaren till OKQ8backop och får tillbaks hela summan. Kolla på ok Q8 backup det är ett bra tips
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej jag har Folksam 2000 kr i självrisk. Sen har jag en tilläggsförsäkring OKQ8 backop på min husbil. Jag bytte framrutan på grund av stenskott. När jag hämtar ut bilen betalar jag 2000 kr till Glasmästar’n. Sedan skickar jag fakturan från glasmästaren till OKQ8backop och får tillbaks hela summan. Kolla på ok Q8 backup det är ett bra tips
Kostar 1200kr per år,ger max 3000kr i ersättning,jag avstår.
 

Lelle

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Sala
HBK-Nr
28499
Medlemskap
2022
Enklast är väl att kontakta ett par "stora" bilglasmästare och fråga.



Det beror väldigt mycket på vilken typ av vägar du kör på.

På en av mina personbilar, som jag ägde ca 8 år, var jag tvungen att byta vindruta 3 gånger – och det under ett och samma år.

Pålle
Jag har en tilläggsförsäkring OKQ8 backop på min husbil 95 kr i månaden. De läser ut hela självrisken kostar alltså ingenting att byta ruta.
 
Toppen