• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Primus 2470

Peter 70

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Gotland
HBK-Nr
35053
Medlemskap
2022
Jag har ett konstigt fel på igångsättning av gasolvärme till husvagnen,när strömsladd till laddning av batteriet sitter i går gasolvärmen igång med ett poff och allting funkar utmärkt,men tar jag ut strömkabeln och kör direkt på batteriet går den inte igång.Laddspänning när sladden är i 13,4 v,bara batteriet utan laddning ger 13.2 v.Jag har provat vid flertal tillfällen men samma problem.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har ett konstigt fel på igångsättning av gasolvärme till husvagnen,när strömsladd till laddning av batteriet sitter i går gasolvärmen igång med ett poff och allting funkar utmärkt,men tar jag ut strömkabeln och kör direkt på batteriet går den inte igång.Laddspänning när sladden är i 13,4 v,bara batteriet utan laddning ger 13.2 v.Jag har provat vid flertal tillfällen men samma problem.

Kolla vilken spänning du har på batteriet utan landström medans pannan försöker starta.
 

Peter 70

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Gotland
HBK-Nr
35053
Medlemskap
2022
Kolla vilken spänning du har på batteriet utan landström medans pannan försöker starta.
När jag tänder pannan med landström går den upp till 14volt,med bara batteriet går spänningen ned till 13volt kan det ha så stor betydelse?jag tände alla laster som fanns i husvagnen i form av lampor och vattenpump men spänningen gick ned marginellt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När jag tänder pannan med landström går den upp till 14volt,med bara batteriet går spänningen ned till 13volt kan det ha så stor betydelse?jag tände alla laster som fanns i husvagnen i form av lampor och vattenpump men spänningen gick ned marginellt.

När jag tänder pannan med landström går den upp till 14volt,med bara batteriet går spänningen ned till 13volt kan det ha så stor betydelse?jag tände alla laster som fanns i husvagnen i form av lampor och vattenpump men spänningen gick ned marginellt.

Har du blybatterier? I sådant fall låter spänningen 13,2V hög, ett blybatteri är normalt fullt vid 12,7-12,8V.
Vad mäter du med?
 

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Jag hade liknande problem när jag hade husvagn. Glödstiftet drar ganska mycket ström vid start och ledningarna är långa och klena vilket ger stort spänningsfall.
Jag löste det med nya grövre ledare och ett relä vid pannan. Se mitt kopplingsschema.
Lycka till
 

Bilagor

  • Primus panna 2480.pdf
    951,6 KB · Visningar: 18

Peter 70

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Gotland
HBK-Nr
35053
Medlemskap
2022
Jag hade liknande problem när jag hade husvagn. Glödstiftet drar ganska mycket ström vid start och ledningarna är långa och klena vilket ger stort spänningsfall.
Jag löste det med nya grövre ledare och ett relä vid pannan. Se mitt kopplingsschema.
Lycka till
Jag är elektriker så jag förstår vad du menar att använda de befintliga ledarna som manöverström och dra nya med större area direkt från batteriet.Min undran är ändå varför det fungerar med landströmmen isatt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag är elektriker så jag förstår vad du menar att använda de befintliga ledarna som manöverström och dra nya med större area direkt från batteriet.Min undran är ändå varför det fungerar med landströmmen isatt.

Du får högre spänning med landström inkopplad, då räcker det för att starta pannan.
 

Peter 70

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Gotland
HBK-Nr
35053
Medlemskap
2022
Jag hade liknande problem när jag hade husvagn. Glödstiftet drar ganska mycket ström vid start och ledningarna är långa och klena vilket ger stort spänningsfall.
Jag löste det med nya grövre ledare och ett relä vid pannan. Se mitt kopplingsschema.
Lycka till
Jag är elektriker så jag förstår vad du menar att använda de befintliga ledarna som manöverström och dra nya med större area direkt från batteriet.Min undran är ändå varför det fungerar med landströmmen isatt.
Funderar på att skaffa en liten starthjälp att sätta på batteriet som ger hög strömstyrka en kort tid som borde räcka för att tända pannan,vad tror du om det? det borde vara det smidigaste lösningen,när väl pannan är igång fungerar ju allt som det ska.
 
Toppen