• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Satt och funderade på om man skulle köpa ett sådant formsytt kapell till husbilen men dessa är ju mörka och släpper förmodligen inte igenom ljuse till mina solpaneler .
Taket på husbilen är allt annat än jämt för i bak så är det relingen och sedan takboxen och därefter solcellspanelen med även extraljus monterat i samma hållare .

Jag funderar på att köpa en transparent ( så laddar solcellerna) lättviktspressening och lägga på taket dom tiderna som vi inte använder den .
Den kommer ju då inte ligga dikt an mot taket utan det blir väl bara på takboxen som den ligger tajt .

När det regnar så samlas det ju vatten mellan takboxen och förhöjningen till alkoven och det kanske inte är skadligt men det sticker lite i ögonen för jag vill inte ha stillastående vatten på taket .

Är idén dum ? Någon mera som vill skydda taket från regn och fågelskit osv ?
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

Hej.
Jag använde presseningar under vintern till vår förra bil, men det gick aldrig att komma ifrån att den nötte lite här och p.g.a rörelser.
Till den senaste bilen slog jag till och köpte ett husvagns/husbilsöverdrag från jula.
Det satt på förra vintern och är betydligt mjukare på insidan en pressenning.
Dessutom är det vattentätt upptill och väven är ventilerad på sidorna.
Jag har inte hittat några nötningsskador på lacken eller annat, så jag är väldigt nöjd med den.
Men det löser ju inte dina problem med att få ljus till solcellspanelerna.
M.v.h Åke
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

Hej ett problem som jag ser det är väl eventuella vattensamlingar som fryser till is och kanske skadar nåt pg av sin vikt men kan du fixa en vettig dränering
av vattnet å lite cirkulation mellan tak å pressening så varför inte.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

Det är endast nu på sommaren som jag tänkte ha på den då vi inte använder den .

På vintern står den inomhus .

Det regnade 55 mm i måndags och skall tydligen komma uppemot 100 mm innan helgen .

Man får hoppas att den inte skaver för mycket men husbilen är 1990 och gått snart 17000 mil så den är ju inte heller helt fläckfri .

Som ni ser på bilden så är den långt ifrån slät på taket så det bör ju luftas underifrån också .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 410

Guest
Sv: Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

Sloth / Åke
La du Jula-kapellet direkt på bilen eller något emellan som skapade en luftspalt? Är överdelen helt tät bör man väl kunna ha takluckor öppna någon centimeter för ventilationens skull?
Jag har tänkt placera min bil i en kall lada (ej ström) men då hamnar den 10 mil hemifrån. Funkar kapellet kanske det är ett alternativ så jag får ha den hemma, då kan jag ju ha värme inkopplad så att det ej kryper under noll inne i bilen.

Anders
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

Vi fick tips av säljaren att alltid luta bilen bakåt och åt sidan under vinterförvaringen så att allt vatten rinner av. Bakom vår alkov bildas annars en liten sjö. Jag tar alltså domkraften och lyfter och lägger under 2 dm plattor höger fram och 1 dm höger bak. Den står ute utan pressening. Kör batteriladdare och kupevärmare 3h per vecka. Två torrbollar förbrukades till 50% november - mars. Hälsningar Hasse
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

Tack Hasse

Lutningen av bilen låter "förståndigt" för det kan ju inte spela någon roll. Har tänkt att ha ett litet oljefyllt element stå med svag underhållsvärme så att det inte blir minusgrader.
Tycker det vore så kul att ha bilen hemma. Då kan man ju greja med den på vintern, idéerna brukar ju flöda den årstiden, OM det nu blir någon vinter att tala om.

Torrbollarna är ju också bra, har använt detta i mina segelbåtar genom åren

Sista vintern var inte snöslungan ute en enda gång.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

AndersHJ
Jag hade de 2 takluckorna som man kan öppna rakt upp, öppna under julakapellet, och det
verkar ha skapat en tillräcklig luftspalt.
M.v.h Åke
 
F

F.d. 15943

Guest
Sv: Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

Hej Sloth!

Julakappelet verkar intressant, behöver dock lite mer info. för att kunna hitta det.
Har kollat katalog och nät-shopp utan att hitta det.
Kan du ge lite mer "kött på benen"

Mvh/ Peppe
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

Passar dessa överdrag även till alkov-modeler?

Jan I.
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

Kanske, men om bilen har ett lasträcke runt bakre delen är det nog olämpligt, för att då kommer det att samlas vatten, löv m.m i en bassäng där bak.
Om man förvarar bilen täckt utomhus är det nästan ett måste att se till att bilen lutar
åt något håll.
Jag köpte den "lilla" storleken på överdraget, men den är ändå i största laget,speciellt på bredden, för vår bil
som är 5,9 x 2,0 x 2,8m.
De flesta husvagnar/husbilar är ju bredare än så.
M.v.h Åke
 
F

F.d. 53127

Guest
Sv: Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

Jag har en C25 årsmodell1990 men med Solifer550 husdel. Jag har funderat på att ställa den ute i vinter och lägga en pressening över den. Dock tänker jag bygga tillfälliga takstolar så att snön kan rasa av taket. Eftersom jag bor i Norrbotten har vi mycket snö och kallt. Är det bättre att ha stödvärme i bilen under vintern än att kallställa den helt.
Det är min första vinter som husbilsägare.
MVH Chigusa
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

Chigusa!

Hej! Vi brukar ha vinter även i Östersund. För egen del använder jag bilen flitigt på vintern, så det blir inte aktuellt att packa in den. Lite grundvärme kan väl vara bra, men mer uppvärmning medför tyvärr att snön smälter till ett islager som faktiskt måste bort innan man kan köra med bilen; direkt farligt med isflak som annars kan träffa andra trafikanter. Under kallperioder brukar jag köra en sväng med bilen då och då så att snön blåser av innan någon is har bildats. Skönt om man slipper halka omkring på husbilstaket med snöskyffel.

aake
 
F

F.d. 209

Guest
Sv: Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

Läste inläggen här i slutet av förra veckan och beställde direkt ett husbilsöverdrag från Jula. Det kom idag med Schenker och ser bra ut. Väger 13 kg. Snabb leverans.
Det står följande i texten hos Jula.
Skyddar mot solens UV-ljus samt regn, snö och smuts m.m. Ventilerat. Bra dammskydd vid långtidsförvaring. Av mycket slitstarkt polypropenmaterial med extra vattensäker ovansida med tre lager SFS. Elastiska hörn. Starka sömmar. Med förvaringsväska och rep. (Artnr: 619300)

Bild finns på följande adress
http://www.jula.se/e-Sales/esa/defa...goryParent:CategoryID@op.eq@comp.Items=200307

Aej 432
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

Har man staket på taket, så räcker det nog med att lägga ett par brädor på tvärs. Kanske nån på längs i mitten som ryggås.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

Här en bild från i januari. Med en meter packad snö utanför stugdörren så är det hög tid att börja oroa sig för om husbilstaket tål ytterligare ett snöfall.

En bostad i jämtländskt vinterklimat måste ha ordentlig taklutning, brädor på tvären låter som ett grymt practical joke.

aake

Bild 001 (Medium).jpg
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

Jag förstår dig. Mer än 3dm är mycket hos mig:)
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Pressening på husbilstaket när man inte använder den ?

Tack för tipsen med Jula-överdraget! Var idag och köpte det överdraget och hoppas att det passar.
Vi har ju både alkov och lasträck baktill, så jag hoppas som sagt att det passar. Får väl försöka kolla innan de 30 dagarna gått ut, och åka tillbaka med det i värsta fall.
När det gäller lasträcket baktill har jag tänkt att lösa det såhär: Tänker köpa plywood skiva som jag sågar till så den passar. Sen slipar jag till kanterna, alternativ lägger på någon typ av list så det inte nöter på överdraget. Någon typ av förankring ska det bli också, det grunnar jag på...
Jag har tvärgående stag som skivan kan vila på. Om det inte är tillräckligt så kan man ju lägga mellan något extra stöd, med tanke på vikten. Vintrarna i Östergötland brukar inte imponera.

Jag håller med Dig AndersHj...visst är det kanonbra att kunna ha bilen hemma på den vanliga platsen.
Då finns ju möjligheten att krypa in under överdraget och jobba med bilen invändigt när livet utanför husbilen blir för tungt;)

Om det är fler som är intresserade av Jula-överdraget kan jag berätta att en butiksanställd på Jula sa till mig att de här överdragen är på utgående. Om det stämmer vet jag inte. De står idag som lagervara, färdiga för leverans på julas webbshop, än så länge.
Butiken i Linköping hade idag slut och i Norrköping finns ett kvar.
 
Toppen