• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Presenning+avfuktarkombo

Kommun
Stockholm
HBK-Nr
44505
Medlemskap
2025
Tjena allihop!

Kalla dagar närmar sig, och snart nog är det dags att gömma sig i ett hem som inte står på hjul. Jag har en bastant presenning till hands jag tänkt vira runt kärran, men fukten måste ju tas i åtanke.

Har någon erfarenhet av att köra en avfuktare i sin täkta bil? Och finns det några bra tips på avfuktare som klarar att stå i minusgrader?

Allt gott!

Vår husbil är inte så tät så det gör någon nytta. Vi har 2 ventiler som inte går att stänga och där kommer det in nya fuktig luft. Vi har insett att det är mycket bättre att ventilera lite mer så ute och inne har samma fuktighet. Vi drar aldrig för några rullgardiner så det kan bli kondens utan luften får cirkulera. Då är det ingen risk för mögel på rullgardinerna. Vi har klarat så sedan början av 80-talet med husvagnar sedan -96 med husbilarna. Ingen värme på som lockar in möss.

Senast ändrad:
Tjena allihop!

Kalla dagar närmar sig, och snart nog är det dags att gömma sig i ett hem som inte står på hjul. Jag har en bastant presenning till hands jag tänkt vira runt kärran, men fukten måste ju tas i åtanke.

Har någon erfarenhet av att köra en avfuktare i sin täkta bil? Och finns det några bra tips på avfuktare som klarar att stå i minusgrader?

Allt gott!
Sök på avfuktare här på forumet; har behandlats i otaliga trådar.

Kom bara ihåg att kolla förskringsfrågan vid förvaring i lador och förråd. Senaste åren har det varit ett ental ihoprasade sådana efter snö och stormar. Mycket tråkigt utfall för många om det står ett antal bilar i samma lada..
När bilen är avställd måste väl vagnskadedelen ändå gälla? Jag betalar hur som helst en försäkring på vintern också för detta!

Lite allmänna erfarenheter av flera års användning av en enkel luftavfuktare i vår husbil:

Vår husbil står utomhus utan övertäckning och utan att vi gjort några ingrepp på säkerhetsventilationen. Samtliga rullgardiner är fördragna, och vi har vintertäcke över förarhyttens rutor. Avfuktaren är med slang ansluten till avloppet, så att vi ska slippa tömma tanken.

Eftersom avfuktaren inte fungerar under ca 5°, har vi termostatstyrd fläkt med låg hysteres. Temperaturer och förbrukning övervakas kontinuerligt.

Hittills under hösten (ca 4 veckor) har värmen inte behövt vara igång, eftersom avfuktaren avger en viss spillvärme.

Luftfuktigheten inne i husbilen har,under denna period, hela tiden legat kring 48-49 procent, medan luftfuktigheten utomhus pendlat mellan 72 och 98 procent.

(I skrivande stund är utetemperaturen 7,8° och fuktigheten 86%; motsvarande värden inne i husbilen är 8,3° och 49%; förbrukning 26 W.)

Under perioden har luftavfuktaren i snitt förbrukat 2,5 kWh/vecka.

Pålle

Oavsett försäkringsfrågan blir du ju ändå utan bil om huset rasat ihop… ifjol var det några sådana här i jämtland , försäkringsfrågan blev en långdragen historia, blev höst innan det började bli klart..30-40 husbilsägare som inte fick nån sommar i bilen!!

Oavsett försäkringsfrågan blir du ju ändå utan bil om huset rasat ihop… ifjol var det några sådana här i jämtland , försäkringsfrågan blev en långdragen historia, blev höst innan det började bli klart..30-40 husbilsägare som inte fick nån sommar i bilen!!
Å andra sidan kan ju ett träd blåsa ner över bilen om den står utomhus. Jag har förvarat husvagnar, husbilar och bilar i olika logar, industrihallar m.m. I mer än 30 år och det har fungerat mycket bra. Fordonen torra och fina på våren utan några torrbollar eller liknande.

Lite allmänna erfarenheter av flera års användning av en enkel luftavfuktare i vår husbil:

Vår husbil står utomhus utan övertäckning och utan att vi gjort några ingrepp på säkerhetsventilationen. Samtliga rullgardiner är fördragna, och vi har vintertäcke över förarhyttens rutor. Avfuktaren är med slang ansluten till avloppet, så att vi ska slippa tömma tanken.

Eftersom avfuktaren inte fungerar under ca 5°, har vi termostatstyrd fläkt med låg hysteres. Temperaturer och förbrukning övervakas kontinuerligt.

Hittills under hösten (ca 4 veckor) har värmen inte behövt vara igång, eftersom avfuktaren avger en viss spillvärme.

Luftfuktigheten inne i husbilen har,under denna period, hela tiden legat kring 48-49 procent, medan luftfuktigheten utomhus pendlat mellan 72 och 98 procent.

(I skrivande stund är utetemperaturen 7,8° och fuktigheten 86%; motsvarande värden inne i husbilen är 8,3° och 49%; förbrukning 26 W.)

Under perioden har luftavfuktaren i snitt förbrukat 2,5 kWh/vecka.

Pålle
Vi gör på samma sätt med vår husbil fast vi har underhållsvärme (5 grader) och har exakt samma erfarenheter. Så gjorde vi i 15 år med vår husvagn och nu i 10 år med vår husbil.

Vi gör på samma sätt med vår husbil fast vi har underhållsvärme (5 grader) och har exakt samma erfarenheter. Så gjorde vi i 15 år med vår husvagn och nu i 10 år med vår husbil.
Kanske uttryckte mig lite oklart. Den termostatstyrda fläkten ser till att temperaturen aldrig understiger 5 grader. Däremot kan ju spillvärmen från avfuktaren, i kombination med solinstrålning, göra att temperaturen blir högre.

Hur som helst: Nu är vi i alla fall två som har konstaterat att säkerhetsventilationen inte innebär att avfuktaren måste "torka hela världen" (vilket ju påståtts i andra trådar) innan det kan bli torrt och fint inne i husbilen.

Pålle

Kanske uttryckte mig lite oklart. Den termostatstyrda fläkten ser till att temperaturen aldrig understiger 5 grader. Däremot kan ju spillvärmen från avfuktaren, i kombination med solinstrålning, göra att temperaturen blir högre.

Hur som helst: Nu är vi i alla fall två som har konstaterat att säkerhetsventilationen inte innebär att avfuktaren måste "torka hela världen" (vilket ju påståtts i andra trådar) innan det kan bli torrt och fint inne i husbilen.

Pålle
Även vi använder avfuktare men utan någon värmesupport.
Det fungerar mycket bra för vår husbil, men det kan säkert variera mellan husbilstillverkare hur att lösa frågan?

Pålle
I analogi med vad en del anser om avluktning i husbilen, så ska man heller aldrig använda värmen i den. Varken när den står uppställd eller när man använder den, för då gör ju säkerhetsventilationen att man "värmer hela världen".

Även vi använder avfuktare men utan någon värmesupport.
Det fungerar mycket bra för vår husbil, men det kan säkert variera mellan husbilstillverkare hur att lösa frågan?
Det beror nog snarare på vid vilka temperaturer avfuktaren fungerar. Många, inklusive vår, upphör att fungera vid ca fem plusgrader. Det är av denna anledning vi ser till att temperaturen aldrig understiger detta värde.

Pålle

En sån här hämtade jag ut på posten för ca 1 timme sedan:

1760109529205.webp

Jag tänker bara ställa in den i husbilen utan någon extra värme till att börja med så får den hjälpa till med det den kan när den kan helt enkelt.
Istället för att använda den inbyggda vattenuppsamlaren i plast tänker jag dra den medföljande slangen till en lite större mer flexibel "balja" som får stå på nedre trappsteget innanför dörren. Då klarar den sig själv längre plus att det inte gör något om vattnet i baljan fryser till.

Har alltid kört avfuktning i våra fritidsfordon. Sedan ca 10 år tillbaka Woods WDD 80 sorptionsavfuktare. Till skillnad från kompressoravfuktare fungerar den effektivt även en bit ner under nollan. Precis som flera skriver avfuktar den inte hela världen. Lika lite som att värme i bilen skulle värma upp hela världen, som Jan K så riktigt påpekar. Avfuktaren är väldigt strömsnål och den avfuktade luften som återgår till bilen är alltid några grader varmare. Har en likadan sorptionsavfuktare i en oisolerad Friggebod på tomten hemma, där vi bl a förvarar massor av dynor under vintern. De är alltid torra och fräscha på våren när vi tar ut dem, utan antydan till mögelangrepp, som det annars lätt blir vid den här typen av förvaring i oisolerade utrymmen under vintern.

En sån här hämtade jag ut på posten för ca 1 timme sedan:

Visa bilaga 241902

Jag tänker bara ställa in den i husbilen utan någon extra värme till att börja med så får den hjälpa till med det den kan när den kan helt enkelt.
Istället för att använda den inbyggda vattenuppsamlaren i plast tänker jag dra den medföljande slangen till en lite större mer flexibel "balja" som får stå på nedre trappsteget innanför dörren. Då klarar den sig själv längre plus att det inte gör något om vattnet i baljan fryser till.
Vid vinterförvaring så tar jag alltid bort "bottenpluggen" och locket till gråvattentanken. Sedan kopplar jag en slang till avfuktaren istället för den inbyggda behållaren. Slangen kör jag sedan ned i bottenhålet i gråvattentanken. Då behöver jag inte fundera på om några kärl blir fulla.

Tillbaka
Toppen