S
SevenEleven
Guest
Premiärturen som slutade med bärgning och hyrbil
Som jag skrev tidigare blev ju premiärturen en besvikelse. Här kommer en beskrivning av vad som hände. I tisdags förra veckan hämtade vi hem vår husbil en CI Mizar 140 -97(Fiat Ducato 2.5TDi) som gått nästan 5400mil. De två närmsta dagarna handlade vi en massa grejer och rustade bilen för premiärturen. På onsdagen hann vi även med en liten dagstur till Kosta och allt gick hur bra som helst.
På fredagen blev det sedan dags för premiärturen med övernattning. Första natten skulle vi sova på Hälleviks Camping och hälsa på några bekanta som har en husvagn stående där. Det höll på att bli spännande redan här eftersom jag märkte att bilen direkt började sjunka på den dyblöta campingplatsen. Med hjälp av tre ”grannar” lyckades vi dock knuffa loss bilen och jag ställde den istället precis vid asfaltskanten där det var mindre blött.
Nästa dag bar det av och denna dag hade vi tänkt testa fricamping och jag hade laddat ner olika förslag på ställplatser i området från forumet. Vi hade väl åkt mindre än en timme och kommit in i utkanten av Karlshamn när plötsligt svänger fel och svänger in på en gata för att vända. När jag lägger i backen ser jag att det läcker vätska från bilen så jag lägger i handbromsen och kliver ut för att kolla vad det är. Jag behöver bara nudda vätskan för att inse att det är olja på vägen och när jag tittar under bilen ser jag hur det rinner olja i stora mängder under bilen och jag studsar in och slår av tändningen.
När jag sedan försöker se under vart oljan kommer ifrån droppar det från stora delar av vänstra sidan av motorn. Lagom road ringer jag försäkringsbolaget som i sin tur kontaktar bärgare som efter en stund dyker upp. Han börjar kika under motorn och skruvar loss oljefiltret och ser att ena packningen inte sitter som den ska. Han pressar den rätt och åker sedan och hämtar en dunk med olja som han slår i.
Vi startar upp motorn och låter den gå på tomgång och allt verkar frid och fröjd. Enormt lättade bestämmer vi oss för att packa ihop alla grejerna och köra kortaste vägen hem direkt. Bärgaren åker därifrån och vi gör oss i ordning för hemfärd. När vi lägger i växeln och börjar köra hinner vi inte längre än ca 50 meter innan oljelampan tänds och jag får ännu en gång slå av motorn och ser ju genast att oljan ännu en gång runnit ut undertill. Jag får ännu en gång ringa bärgaren som den här gången drar upp oss på bilen och kör oss till en verkstad i närheten. Därefter får jag ta mig en promenad på ca 25minuter till den närmaste Statoil macken för att hämta en hyrbil som kan ta oss hem. Självklart börjar det regna strax innan jag kommer fram så jag hinner bli lagom blöt också. Vi lastar in det nödvändigaste och kör hem på direkten. Vi somnade tidigt och var vid det här laget enormt trötta och irriterade men glada att vara hemma.
Nu till mina funderingar...
Vi var ju belåtna med det låga miltalet på bilen och trodde att den skulle ge oss många problemfria mil men så händer detta på första turen och nu undrar jag ju om jag kommer att kunna lita på den här motorn. Efter att ha talat med svärfar så är han säker på att det är vevhusventilationen som har orsakat problemet och han menar samtidigt att en motor som bara gått 5400mil ska inte ha ett sånt här problem om inte det är något fel på motorn.
En annan sak är att jag när kom hem efter att ha hämtat hem bilen och tittade igenom papprena som följde med upptäckte jag att den tidigare ägaren spenderat över 50000kr på bilen så sent som i mars i år och redan då undrar man ju vad det är som inte stämmer. Kvittona var för nyinstallation av varmvatten beredare, diselvärmare, däck, batterier, laddare med mera och har inget med motorproblem att göra. Då bestämde jag mig för att inte tänka mer på det, killen kunde ju vunnit på lotto och köpt en ny istället, men nu undrar jag ju självklart om det kan ha samband med de motorproblem jag redan hunnit uppleva.
Har någon annan haft problem med vevhusventilationen med liknande konsekvenser?
Jag är tacksam för all information jag kan få om liknande problem, orsaker och åtgärder!
Jag är ju självklart orolig att samma sak ska hända igen och då kanske man har hunnit betydligt längre söderut och då är det ju inte lika enkelt att ta sig hem.
/Lasse
Som jag skrev tidigare blev ju premiärturen en besvikelse. Här kommer en beskrivning av vad som hände. I tisdags förra veckan hämtade vi hem vår husbil en CI Mizar 140 -97(Fiat Ducato 2.5TDi) som gått nästan 5400mil. De två närmsta dagarna handlade vi en massa grejer och rustade bilen för premiärturen. På onsdagen hann vi även med en liten dagstur till Kosta och allt gick hur bra som helst.
På fredagen blev det sedan dags för premiärturen med övernattning. Första natten skulle vi sova på Hälleviks Camping och hälsa på några bekanta som har en husvagn stående där. Det höll på att bli spännande redan här eftersom jag märkte att bilen direkt började sjunka på den dyblöta campingplatsen. Med hjälp av tre ”grannar” lyckades vi dock knuffa loss bilen och jag ställde den istället precis vid asfaltskanten där det var mindre blött.
Nästa dag bar det av och denna dag hade vi tänkt testa fricamping och jag hade laddat ner olika förslag på ställplatser i området från forumet. Vi hade väl åkt mindre än en timme och kommit in i utkanten av Karlshamn när plötsligt svänger fel och svänger in på en gata för att vända. När jag lägger i backen ser jag att det läcker vätska från bilen så jag lägger i handbromsen och kliver ut för att kolla vad det är. Jag behöver bara nudda vätskan för att inse att det är olja på vägen och när jag tittar under bilen ser jag hur det rinner olja i stora mängder under bilen och jag studsar in och slår av tändningen.
När jag sedan försöker se under vart oljan kommer ifrån droppar det från stora delar av vänstra sidan av motorn. Lagom road ringer jag försäkringsbolaget som i sin tur kontaktar bärgare som efter en stund dyker upp. Han börjar kika under motorn och skruvar loss oljefiltret och ser att ena packningen inte sitter som den ska. Han pressar den rätt och åker sedan och hämtar en dunk med olja som han slår i.
Vi startar upp motorn och låter den gå på tomgång och allt verkar frid och fröjd. Enormt lättade bestämmer vi oss för att packa ihop alla grejerna och köra kortaste vägen hem direkt. Bärgaren åker därifrån och vi gör oss i ordning för hemfärd. När vi lägger i växeln och börjar köra hinner vi inte längre än ca 50 meter innan oljelampan tänds och jag får ännu en gång slå av motorn och ser ju genast att oljan ännu en gång runnit ut undertill. Jag får ännu en gång ringa bärgaren som den här gången drar upp oss på bilen och kör oss till en verkstad i närheten. Därefter får jag ta mig en promenad på ca 25minuter till den närmaste Statoil macken för att hämta en hyrbil som kan ta oss hem. Självklart börjar det regna strax innan jag kommer fram så jag hinner bli lagom blöt också. Vi lastar in det nödvändigaste och kör hem på direkten. Vi somnade tidigt och var vid det här laget enormt trötta och irriterade men glada att vara hemma.
Nu till mina funderingar...
Vi var ju belåtna med det låga miltalet på bilen och trodde att den skulle ge oss många problemfria mil men så händer detta på första turen och nu undrar jag ju om jag kommer att kunna lita på den här motorn. Efter att ha talat med svärfar så är han säker på att det är vevhusventilationen som har orsakat problemet och han menar samtidigt att en motor som bara gått 5400mil ska inte ha ett sånt här problem om inte det är något fel på motorn.
En annan sak är att jag när kom hem efter att ha hämtat hem bilen och tittade igenom papprena som följde med upptäckte jag att den tidigare ägaren spenderat över 50000kr på bilen så sent som i mars i år och redan då undrar man ju vad det är som inte stämmer. Kvittona var för nyinstallation av varmvatten beredare, diselvärmare, däck, batterier, laddare med mera och har inget med motorproblem att göra. Då bestämde jag mig för att inte tänka mer på det, killen kunde ju vunnit på lotto och köpt en ny istället, men nu undrar jag ju självklart om det kan ha samband med de motorproblem jag redan hunnit uppleva.
Har någon annan haft problem med vevhusventilationen med liknande konsekvenser?
Jag är tacksam för all information jag kan få om liknande problem, orsaker och åtgärder!
Jag är ju självklart orolig att samma sak ska hända igen och då kanske man har hunnit betydligt längre söderut och då är det ju inte lika enkelt att ta sig hem.
/Lasse
Senast redigerad av en moderator: