• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Premiärturen som slutade med bärgning

S

SevenEleven

Guest
Premiärturen som slutade med bärgning och hyrbil

Som jag skrev tidigare blev ju premiärturen en besvikelse. Här kommer en beskrivning av vad som hände. I tisdags förra veckan hämtade vi hem vår husbil en CI Mizar 140 -97(Fiat Ducato 2.5TDi) som gått nästan 5400mil. De två närmsta dagarna handlade vi en massa grejer och rustade bilen för premiärturen. På onsdagen hann vi även med en liten dagstur till Kosta och allt gick hur bra som helst.

På fredagen blev det sedan dags för premiärturen med övernattning. Första natten skulle vi sova på Hälleviks Camping och hälsa på några bekanta som har en husvagn stående där. Det höll på att bli spännande redan här eftersom jag märkte att bilen direkt började sjunka på den dyblöta campingplatsen. Med hjälp av tre ”grannar” lyckades vi dock knuffa loss bilen och jag ställde den istället precis vid asfaltskanten där det var mindre blött.

Nästa dag bar det av och denna dag hade vi tänkt testa fricamping och jag hade laddat ner olika förslag på ställplatser i området från forumet. Vi hade väl åkt mindre än en timme och kommit in i utkanten av Karlshamn när plötsligt svänger fel och svänger in på en gata för att vända. När jag lägger i backen ser jag att det läcker vätska från bilen så jag lägger i handbromsen och kliver ut för att kolla vad det är. Jag behöver bara nudda vätskan för att inse att det är olja på vägen och när jag tittar under bilen ser jag hur det rinner olja i stora mängder under bilen och jag studsar in och slår av tändningen.

När jag sedan försöker se under vart oljan kommer ifrån droppar det från stora delar av vänstra sidan av motorn. Lagom road ringer jag försäkringsbolaget som i sin tur kontaktar bärgare som efter en stund dyker upp. Han börjar kika under motorn och skruvar loss oljefiltret och ser att ena packningen inte sitter som den ska. Han pressar den rätt och åker sedan och hämtar en dunk med olja som han slår i.

Vi startar upp motorn och låter den gå på tomgång och allt verkar frid och fröjd. Enormt lättade bestämmer vi oss för att packa ihop alla grejerna och köra kortaste vägen hem direkt. Bärgaren åker därifrån och vi gör oss i ordning för hemfärd. När vi lägger i växeln och börjar köra hinner vi inte längre än ca 50 meter innan oljelampan tänds och jag får ännu en gång slå av motorn och ser ju genast att oljan ännu en gång runnit ut undertill. Jag får ännu en gång ringa bärgaren som den här gången drar upp oss på bilen och kör oss till en verkstad i närheten. Därefter får jag ta mig en promenad på ca 25minuter till den närmaste Statoil macken för att hämta en hyrbil som kan ta oss hem. Självklart börjar det regna strax innan jag kommer fram så jag hinner bli lagom blöt också. Vi lastar in det nödvändigaste och kör hem på direkten. Vi somnade tidigt och var vid det här laget enormt trötta och irriterade men glada att vara hemma.

Nu till mina funderingar...
Vi var ju belåtna med det låga miltalet på bilen och trodde att den skulle ge oss många problemfria mil men så händer detta på första turen och nu undrar jag ju om jag kommer att kunna lita på den här motorn. Efter att ha talat med svärfar så är han säker på att det är vevhusventilationen som har orsakat problemet och han menar samtidigt att en motor som bara gått 5400mil ska inte ha ett sånt här problem om inte det är något fel på motorn.

En annan sak är att jag när kom hem efter att ha hämtat hem bilen och tittade igenom papprena som följde med upptäckte jag att den tidigare ägaren spenderat över 50000kr på bilen så sent som i mars i år och redan då undrar man ju vad det är som inte stämmer. Kvittona var för nyinstallation av varmvatten beredare, diselvärmare, däck, batterier, laddare med mera och har inget med motorproblem att göra. Då bestämde jag mig för att inte tänka mer på det, killen kunde ju vunnit på lotto och köpt en ny istället, men nu undrar jag ju självklart om det kan ha samband med de motorproblem jag redan hunnit uppleva.

Har någon annan haft problem med vevhusventilationen med liknande konsekvenser?

Jag är tacksam för all information jag kan få om liknande problem, orsaker och åtgärder!

Jag är ju självklart orolig att samma sak ska hända igen och då kanske man har hunnit betydligt längre söderut och då är det ju inte lika enkelt att ta sig hem.

/Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Premiärturen som slutade med bärgning

Det där var ju ingen rolig början på husbilslivet. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med vad det kan vara för fel. Men har du ingen garanti på bilen? Har du köpt den av något företag?

Själva råkade vi ut för en trist händelse med vår förra husbil. Den hade gått 5500 mil när vi startade vår semester som skulle gå till Spanien. I Helsingborg släppte vi av en liftare och skulle lägga i ettan för att köra vidare. Det gick inte! Ingen annan växel heller. Dessutom stod vi mitt för mynningen för en enkelriktad gata som det naturligtvis kom en buss körandes på. Danskar skakade på huvudet och kommenterade dumma svenskar som parkerar hur som helst. Efter en stund fick vi hjälp att skaffa bärgare som tog oss till en Fiat-verkstad. Det var lördag och vi fick snällt campera utanför grindarna till måndag.

På måndagen togs bilen in och växellådan plockades ut och demonterades. Vi fick bo i bilen som stod inne i verkstan till på tisdag då reservdelar kom från Köpenhamn. På eftermiddagen var allt klart och vi kunde fortsätta semestern, ca 10 000 SEK fattigare. Det blev inte den muntraste starten och till Spanien kom vi inte. Vi ledsnade när vi kommit halvvägs genom Frankrike och satte då kurs mot Italien istället. Det blev en bra semester trots den tråkiga inledningen. Året var 1991 (eller var det 1992?).

Vad jag vill ha sagt är att det är trist just nu. Men om några år kan du säkert se tillbaka på många positiva upplevelser med husbilen och denna olyckliga start på husbilslivet kommer att blekna en aning. Det finns mycket att upptäcka både här hemma och ute i Europa!
 
Senast ändrad:

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Premiärturen som slutade med bärgning

Skulle bra gärna trösta er om jag bra kunde, mycket tungt att börja med nya bilen på det sättet, förstår dina funderingar om fortsättningen, köpte själv en LMC -97, 5 800 mil på mätaren, med exakt samma motor, har idag kört 600 mil utan några som helst problem, rullar på hur bra som helst.
När jag hämtade den (köpte privat) fick jag börja med att byta alla filter, motor, växellådsolja, kamrem o.s.v. såg att diesel o oljefilter var gamla tog därför denna kostnad på en gång, var därför orolig att det skulle komma något motorproblem men peppar, peppar, det bara "dundrar" och går är mycket nöjd med motorn (2,5 TDI ).
Däremot har el, toa, vattenpump, nivåmätare o.s.v i bodelen krånglat mycket.
Lycka till i fortsättningen och hoppas att nuvarande fel inte drar för stor kostnad.
Hälsningar
Lennart HBK 651 :mcride: Kawasaki 750 nClassic som bara står i garaget:mad:
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Premiärturen som slutade med bärgning

Berätta gärna hur det gick och vad som var det verkliga felet med oljeläckaget.
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Premiärturen som slutade med bärgning

Tjo igen..
Här är en liten uppdatering. Bilen är nu lagad av verkstaden dit den blev bogserad. Lagad innebär att oljefiltret är bytt och ny olja är påslagen.

Jag har ju köpt den av en handlare och de har gått med på att hämta upp bilen på verkstaden i Karlshamn och kolla över vevhusventilationen och även göra ett kompressionstest på motorn (svärfar sa att det bör göras).
Bäst hade det väl varit om en opartisk firma gjort komp.testet.

När detta är klart skulle de höra av sig så nu får man vänta och se.
De gick även med på att stå för de kostnader jag haft för bärgning och hyrbil.

Jag fortsätter uppdatera er med hur det går.

/Lasse
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Premiärturen som slutade med bärgning

Berätta gärna om firman ifall du blir nöjd eller inte nöjd så vi andra vet om man ska köpa där eller inte.
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Premiärturen som slutade med bärgning

Behöver inte vara något mer fel än just att packningen på oljefiltret havererat.
Kan ju varít en defekt på förra filtret så packningen åkt ut.
Personligen tror jag du kan vara lugn och att du klarat dig bra även om det är med andan i halsen :)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Premiärturen som slutade med bärgning

I allt elände så verkar du ha köpt av rätt handlare. Alltid skönt att få gehör när man får problem.
Hoppas det löser sig nu på ett smidigt sätt.
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Premiärturen som slutade med bärgning

Beklagar verkligen din otur vid premiär resan!!!
Hoppas att allt löser sig till det bästa samt att din nästa resa blir bättre.
Som en del säger här, om ett tag så ser du bakåt på det som hände med åtminstone lite lättare sinnelag!
Min Fiat har funkat i alla väder hittils och det kommer din åxå att göra tids nog:yes:

Vad var det för fel på din växellåda michael?, kan vara bra att veta:wideeyed: !!!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Premiärturen som slutade med bärgning

Det var femte växeln som lagt av. Konstigt nog låste det hela lådan så att det inte gick att lägga in någon växel. Danskarna avhjälpte felet och jag fick en påse med bytta delar.

När vi kommit hem och kanske kört ca 500mil hände samma sak igen. Då blev bilen bogserad till Landvetter Bilverkstad som efter att ha tittat på innehållet med bytta delar kunde konstatera att det var ytterligare en del som skulle ha bytts. Den gången vägrade jag betala och menade att det fick de göra upp med Fiat, den danska verkstaden och den svenska verkstaden.

Till saken hör att vi köpte den bilen ny och gjorde första servicen efter ett par hundra mil. Egentligen skulle det vara efter hundra mil men vi fick bilen dagen innan Englandssemestern så det fick bli när vi kommit hem. Det första den danska verkstaden sa när de börjat demontera växellådan var att växellådsoljan inte var bytt vilket den tydligen skulle ha gjorts vid hundramilaservicen. Det påverkade kanske inte situationen men lite irriterande var det ju med tanke på att det var en Fiat-verksatd vi varit hos. Den hade dock klappat igen när detta hände.
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Premiärturen som slutade med bärgning

Verkar ju uppenbart så att felet med 5;e växeln kvarstår än i dag. Märkligt att inte fabriken fixat till detta.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Premiärturen som slutade med bärgning

Vad är det jag hör? Byta olja i växellådan efter 100 mil. Tycker att Fiat överdriver när de rekomenderar oljebyten i växellåda vid 2000 mil (kan minnas fel på sträckan). När jag frågade på citroen där jag servade bilen då jag bodde i Kalmar och körde Fiat svarade de att det gör vi aldrig vi kollar bara nivån.
På Ford Transit som jag kör nu svarar man beträffande växellåda. Det gör vi vid behov.
Man kan fundera över Fiats lådor.
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Premiärturen som slutade med bärgning

Detta ständiga orosmoment med den femte växeln!!
Min 03a funkar ännu, vill inte säga för mycket.
Men....Brorsan har köpt en MacLouis 07a,(Fiat) det händer lite med dessa
nya modeller åxå verkar det som, dels detta med att det rinner in vatten
på fel ställe (motorrummet) samt att han rätt vad det var fick problem med bromsarna!
roligare kan man ju ha!
Plötsligt tog inte bromsen som den skulle, verkade som det var luft i systemet eller nått liknande, har inte pratat med honom själv.
Kan återkomma i frågan, bilen skall naturligtvis in och ses över!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Premiärturen som slutade med bärgning

Fiatbilar som har facelift hytten från sent -02 och framåt har backen till vänster och ska ha en bättre låda.
Därom inte sagt att den är felfri.

Kanske någon som har kontakt eller varit med vi omdrevning hos Bossing som verkar duktiga på växellådor kan svara. Bossing borde kunna svara kanske om det stämmer att den nya lådan är bättre.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Premiärturen som slutade med bärgning

jag kan berätta om min jungfrutur. För att slippa alla problem med en nyköpt bil så lät jag byta olja och kamrem samt termostat och koll av termostatfläkten då jag inte visste när det var gjort senast och varma motorer har jag hört skapar stora kostnader. Sagt och gjort nöjd och glad till första resan som gick från Rönninge till Kumla. Framme i Kumla så börjar det skramla och slå ...stänger av motorn och kollar ..fläkten lossnat och saknar flera blad....vad har hänt? jo...verkstan har glömt att sätta dit bulten som håller fläkten. Precis sånt som jag ville slippa därav allt detta jobb före á 11.500kr. Nu löste sig det hela och jag fick allt åtgärdat men det hjälper tydligen inte att vara nog försiktig....
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Premiärturen som slutade med bärgning

Till Lasselucidor:

Det är otroligt tragiskt att läsa om Dina problem med Din Nya Husbil.
Jag känner verkligen med Dig.

Är ingen specialist på Denna bil men vad jag förstår så har du problem.

Jag beklagar detta och vi får ju bara hoppas att det löser sig för dig på ett positivt sätt.

Jag säger som några andra HAR SKRIVIT I TIDIGARE INLÄGG ATT när du så småningom
ser tilbaka, så är jag övertygad om att något positivt måste komma av detta.

Förstår att det är svårt för Dig men jag säger bara att Efter regn kommer SOLSKEN.
Hälsningar från en HBK KOMPIS, kurt.b

;) :D ;) :D :D :D
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Premiärturen som slutade med bärgning

Vilken trist början på husbilslivet! Men ni ska se att det kommer att bli så bra så bra!

Det är rätt skönt för mig att läsa att ni andra också har haft lite problem, små och större, med era bilar, för jag känner mig ibland lite trött och dum när Skorven beter sig illa ibland (som den j-a fläktremmen som gick av igår... ) och inbillar mig gärna att hade jag bara lite nyare finare bil skulle jag slippa bekymra mig... Men innerst inne vet vi ju alla att bilar av alla slag, nya eller gamla, är lynniga penningslukare...
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Premiärturen som slutade med bärgning

Hej igen,
Jag skulle ju återkomma med hur det gick för oss och våra husbilsproblem.
Vi fick tillbaka husbilen nästa fredag efter att handlaren, som är Bengt i Örkelljunga, gått igenom vevhusventilation och även gjort ett kompressionstest på motorn. Trots efterforskningarna de gjort har man inte kunnat hitta något skäl till att packningen gick vad det gäller motorn så nu håller vi tummarna för att det beror på fabrikationsfel på filtret.


Bengt i Örkelljunga har varit väldigt tillmötesgående och kommer stå för utgifterna incidenten medförde och vi fick även 6månaders extra garanti på motorn som därmed kommer räcka över nästa sommars resor. Denna handlare kan därmed rekommenderas som en seriös och ansvarstagande sådan utifrån mina erfarenheter.


Efter att vi fick tillbaka bilen har vi nu hunnit med en ny premiärresa som började med en övernattning vid Varbergs fästning där vi även såg en annan HBK-bil. Nästa övernattning på onsdagen skedde på CC-campingen i Olofsbo som verkligen kan rekommenderas. Riktigt fin och fräsch camping. Även här såg jag en HBK-Concorde en bit bort. På torsdagen badades det i havet och på eftermiddagen blev det en tur till Ge-Kå’s innan vi fricampade vid en liten badplats 2km norr om Fegen(ska försöka mig på att lägga till denna position bland ställplatserna). På fredagen campade vi utanför mina föräldrars hus i Huskvarna där jag är uppvuxen och på lördagen skymtade vi ännu en HBK-bil utanför A6 när vi gjorde ett snabbt besök på IKEA där vi inhandlade diverse utrustning och förvaringslådor till husbilen =).


Med en ny lyckad ”premiärtur” känns allt riktigt bra och jag njuter mer och mer av husbilen ju mer man vänjer sig och får rutin på grejerna. Det enda som har hänt är att kylen verkar ha slutat fungera på 12V men jag har inte hunnit kika på det ännu. Har man tur kanske det bara är lampan i knappen som slutat fungera (om den nu kan göra det?) annars får jag börja kolla lite i handböckerna och felsöka vidare. Tips på detta fel tas tacksamt emot!
/Lasse
 
Toppen