• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PREEM om alger i tanken!

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om någon fått igensatta dieselfilter beror det inte på tillsatser vid pumpen, mer troligt av skumma tillsatser och vatten.

Hur menar du nu? Tillsatser vi pumpen & vad menar du med skumma tillsatser? Det är väl ingenting som tillsätts vid pumpen, den suger ju direkt från tanken som oljebolaget har fyllt på.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hur menar du nu? Tillsatser vi pumpen & vad menar du med skumma tillsatser? Det är väl ingenting som tillsätts vid pumpen, den suger ju direkt från tanken som oljebolaget har fyllt på.
Exakt, färdigblandat direkt ur munstycket!
Till skillnad av dyra undermedel som endast gör skada.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Eftersom du hävdar att "alger" och annat som sätter igen filter mm kommer från det vi själva häller i kan du väl förklara vilka medel exakt det är som gör denna skada? Länka gärna till riktig fakta.

Jag har funderingar på att hälla i "antialgmedel" då bilen står undanställd nu och tyvärr bara med halv tank. Jag vill undvika att hälla något i min tank som bevisligen bara gör skada istället för det som utlovas.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Om någon fått igensatta dieselfilter beror det inte på tillsatser vid pumpen, mer troligt av skumma tillsatser och vatten.

Problemet är tillsatserna från pumpen i kombination med fukt. Utan biostat-tillsats i bränslet på maskiner som används säsongsvis så är det hög risk för algtillväxt (vet av egen erfarenhet). Jag tillsätter även biostat i bränslet på husbilen när den ställs av för vintern, några månader är tillräckligt för att det ska finnas risk för algtillväxt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jodå, det är alltid lätt att vara efterklok, eftersmart och med facit i hand bara säga att man skall "gjort rätt från början". Det finns nog inte många av oss som med flit "gör fel från början" bara för att krångla till det.. ;)

Sällan tankar jag min husbil helt full varje gång jag parkerar den och inte alltid vet jag heller vilken tur som blir den sista innan ett längre stillestånd. Detta längre stillestånd pågår nu och hade jag vetat det hade jag tankat fullt innan.
Känner mig lite för bekväm för att ställa på den bara för att åka till macken och tanka.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nu påstod jag ju inte att ha en vana är samma sak som att vara efterklok... ;)
Däremot att komma på efteråt att man skulle/borde ha gjort något tidigare, det är att vara efterklok och det är tyvärr alltid lika lätt och det händer titt som tätt.

Oavsett så grattis till en bra vana. Jag är inte riktigt där än att jag kommer ihåg/hinner/orkar att toppa upp kärran varje gång jag parkerar den men kanske kan jag lära mig det också så småningom.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det där var ett problem under en tid men är det inte längre.

Undrar om det ens finns någon här på forumet som drabbats?
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej ! Alger i Dieselbränsle är ingen myt, ej heller någon nyhet. Redan 1996 drabbades jag av detta elände. Jag hade en segelbåt med en tankvolym på ca 800 liter. Vid motorgång mellan Pto Mogan och Laspalmas dog motorn. Bränslefiltret var helt igensatt av slem. Men jag kunde fortsätta efter filterbyte. Sedan väntade tre dagars arbete med att få ut skiten och sanera tanken. Fenomenet var välkänt av fiskarna och jag fick även tips om en produkt som skulle blandas med bränslet vid tankning. Jag har tyvärr glömt namnet på produkten men jag vill minnas att det stod ngt om Biocid på burken. Sedan jag börjat använda produkten fungerade allt normalt.
Jag är övertygad att bakterietillväxt kan drabba Dieselbränsle även utan tillsatser om de rätta förutsättningarna finns.
BBa
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det där var ett problem under en tid men är det inte längre.

Undrar om det ens finns någon här på forumet som drabbats?
Ja, jag. Jag hade en traktor som jag använde högst sporadiskt. När jag skulle starta den efter ca 8 månader var det tji.
Dieseln luktade terpentin.
Det blev rengöring av hela bränslesystemet, byte av 3 filter och genomgång av insprutningspump. DYRT
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Det där var ett problem under en tid men är det inte längre.
Undrar om det ens finns någon här på forumet som drabbats?

Fråga båtägare så får du ett annat svar. Det är definitivt ett aktuellt problem.
Diesel med RME (rapsmetylester) klarar ej att stå över vintern med eller utan ngn sort biocid. Alla sjötappar säljer utan RME.
Hanteringen gör den lite dyrare men alternativet fungerar ej.
En granne skulle spara några kronor och tankade diesel på dunk från den vanliga macken. Hade å göra hela nästföljande sommar med att göra rent innan han förstod att enda raka var att ta ur tanken, spola ledningar å pump. Känner till fler exempel.
Full tank och diesel utan RME men med biocid är det som gäller om man skall stå still över vintern. // Johan.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
på 60-70 talet fyllde jag aldrig upp några tankar vare sej på båtar eller maskiner utan jag startade upp på våren och allt fungerade som det skulle finns ju vattenavskiljare på filtren, utan det som kunde göra en bekymrad var skiten som blev i tanken när man använde en massa konstiga dunkar vid påfyllning, det var på den tiden det luktade gott av diesel när man startade upp , fick man det på fingrarna så kändes det fett inte som nu när det nästan blir strävt , så den som säger att bränslet är bättre idag är ingen praktiker utan en teoretiker.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hur gör husbilshandlarna med alla husbilar som står långa tider innan dom blir sålda.
Tror inte att dom tankar dom med blankdiesel.
Arne.

Tror inte ens att de har fylld tank.

När vi köpte vår begagnade husbil från ett känt/ökänt (beror på vem du frågar) förmedlingsföretag, var det ca 3 liter kvar i tanken när tagit oss till närmaste mack.

Pålle

PS
Trodde att det redan efter 6 inlägg konstaterats att myten var avlivad.
DS
 
Senast ändrad:
Toppen