• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Positionsljusen i takets framkant?

Lennart

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
470
Medlemskap
2025
Behövs dessa positionsljus som sitter i takets framkant? Vad säger lagen, besiktningen?

Båda ljusen har slocknat ett i taget så det borde inte vara någon säkring.

Någon som vet hur man kommer åt att byta lampa?

Bilen är en halvintegrerad LMC från 2007. Inifrån finns ingen möjlighet utan att riva halva bilen. Utifrån sitter de som fastgjutna går ej att rubba det minsta.

F

F.d. 25038

Guest
Sv: Positionsljusen i takets framkant?

Hej har du två fungerande p-ljus i huvudstrålkastarna ska de inte va nåt problem men det kan ju va en nitisk besiktningsman har du någon bild på lampan?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ett alternativ är ju att man biter i det sura äpplet och monterar ner i bak och monterar sedan LEDlampor så slipper du byta dom något mera sedan .

Fördelen med att ha dessa fungerande är ju att om man möter en bilist på kvällen och det är en backe/krön så ser denne att han får möte och bländar av innan han ser dina huvudstrålkastare och på så sätt slipper du bli bländad ionödan .

( jag anser finns något monterat skall det fungera men det är ju en annan sak )

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hej Lennart, ta ett kort på belysningen så ska du nog kunna få hjälp med hur man byter dessa. :)

Mvh .Lasse

Lennart

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
470
Medlemskap
2025

Tack för snabba svar och hänvisning till paragraferna!

Nu vet jag att de skall finnas där i alla fall och att de gör viss nytta.

Vad gäller byte av lampor har jag nu studerat instruktionsboken och det verkar som dom är fastlimmade. Vill inte mixtra med det själv på grund av det utsatta läget och risk för otätheter.

Får prata med återförsäljaren om det är meningen att bilen måste lämnas till verkstad för lampbyte. Dessutom egendomligt att lampor inte håller mer än 3-400 timmar.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er posisjonsljuset en rund sak i plast litt under 5 cm i diameter?
Det er da en standard lampe med en rund tapp med mothaker som er presset inn i et hull i plasten, har aldri hatt behov for å bytte pære i en slik.
Dette posisjonsljuset finnes både med glødelampe og led, på nye biler er det oftest led-utgaven. Vet at noen av disse led-lampene har lett for å få brudd på ledningen inn i plasthuset. Samme problem med posisjonslysene langs kjolen.

Lampen kan trekkes rett ut, men mister da mothaken og må senere limes fast med sikaflex eller lignende lim - eller ganske enkelt byttes ut med en ny.

På de med glødelampe sitter lampen inne i røret.

Lennart

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
470
Medlemskap
2025

Tack knut!

Det verkar vara en sådan lampa. Men vågar mig inte på att bryta bort den med våld. Jag har provat att både vrida och dra så mycket jag orkar. Lamphuset sitter inne i en försänkning så den är svår att få grepp på.

Verkar säkrast att öppna plånboken och låta verkstaden ordna det.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Enig i det, grunnen til at jeg hadde informasjonen var at jeg byttet et par plastdeler bak på min bil og måtte flytte over posisjonslysene. Det gikk greit når jeg kunne presse inn mothaken med en tang på innsiden, service folkene sa det var ikke enkelt å få de ut uten å skade mothakene.

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Hej!

Har bytt denna lampa på min Bürstner och den var liksom infälld i taket.
Glödlampan bytes in ifrån hytten. Hos mig krävdes det lite demontering av inredning först, sedan hade det varit bra om en hade varit utrustad med ett par shimpans armar. När du väl får tag i lampan drag den då åt dig. Byt och stick in den igen.
Jag bytte hela lamphållare med eftersom plast kuppan gått sönder. Kan bara uttala mig om min lamp konstruktion förstås och den går absolut inte att bytas utifrån.

hälsningar Delfin :yes:

Toppen