• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Positionen på Jorden

Status
Stängd för vidare inlägg.

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Hej!
Jag behöver hjälp med att notera positioner i Google Earth utan att använda penna och papper alltså bara genom att på något sätt markera markörens (lilla handens) position och sedan spara den med Ctrl+c. Går detta på något sätt? Hur gör man?
Hittills har jag på en aktuell position, lagt till ett platsmärke med ”gula pushpin” och sedan skrivit av long & lat. från beskrivningen till pushpin (omständigt!) men jag kan inte spara både long och lat samtidigt med Ctrl+c. ”Handens” positionen finns ju längst ner i bilden, det borde finnas ett enkelt sätt att spara den positionen. Någon som vet hur man gör?
Julian
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Positionen på Jorden

Det är kanske inte det här sättet du är ute efter, men om du högerklickar på gula pinnen och namnet du har döpt platsen till när den ligger i vänsterspalten under -Mina platser- och sedan trycker på -egenskaper- så får du upp informationen om platsen samt koordinaterna.

JANKRO.

(Troligen en missuppfattning av mig av vad du vill) Sorry.:)
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Positionen på Jorden

Tack Jankro, det är så jag hittills har gjort . Jag vill dock kunna spara positionen längst ner på bilden (den som ändrar sig, när pekaren ("handen") rör sig. Det kanske inte går men någon klok medlem kanske vet om det går eller inte.
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Positionen på Jorden

Tack Bernt! Nu har jag testad Snagit, kul erfarenhet, verkligen ett mycket användbar program, men . . . . . . när jag flyttar pekaren till Snagit-knappen, ändras positionen som dessutom sparas som bild, inte som text (såg att det går att spara som text, men inte i trialversionen, om jag fattad rätt?). Hursomhelst, tack för ditt värdefulla tips men ännu inte riktigt som jag hade tänkt mig.
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Positionen på Jorden

Tänk att detta kan uppta hela ens arbetsdag! (mitt sommarlov började idag!:p)
Med hjälp av några goda idéer utifrån och en hänvisning till Google Maps Labs har jag hittad en för mig godtagbar lösning på mitt positionsbehov. :rolleyes:
Det är aldrig fel att veta var man befinner sig! :D

Starta Google Maps och klicka på knappen Nyhet! (i menyn längst upp till höger).
Nu kommer det upp ett fönster som heter Google Maps Labs. OBS! Betaversion!
Här kan man aktivera flera nya tilläggsversioner. Så långt inget nytt! Men det var först idag som jag bläddrade lite längre ner och vad hittar jag väl där? ”I’ve found what I’m lookin’ for” :)
Markera ”Lat/long-markör” och glöm inte att ”Spara ändringarna”, längst ner.
Om jag nu håller pekaren över ett intressant ställe, högerklickar och vänsterklickar i menyn på ”Släpp Lat/long-markör”, blåmarkerar positionen och sparar med ”Ctrl+c”. Voilá! Nu kan jag slänga penna och papper! :rolleyes: Hoppas att fler än jag finner detta användbart.
Finns det ett ännu lättare eller bättre sätt, blir jag gladast att få reda på det!
:)Julian
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Positionen på Jorden

Hej!
Om man vill spara flera koordinater rationellt så kan man först sätta nålar på dem, och sedan öppna filen som innehåller alla uppgifter med en vanlig texteditor.
//Conny
 
Senast ändrad:

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Positionen på Jorden

Hej igen.
Skapa Platsmärke o kopiera innehållet i Nytt object Platsmärke./Pushpin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen