• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portugal

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Har efter lite diskussioner kommit fram till att Portugal kunde vara ett trevligt resmål under hösten, med start omkring 15 september. Tacksam för tips på resväg genom Frankrike mot Portugal. Gärna vägval och tips på campingar eller helst bra ställ platser. Självklart gärna sevärdheter utmed resvägen.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det beror ju helt på vilken rutt ni tänker er och hur lång tid ni vill spendera i Frankrike. Att följa kusten vid Normandie kan ju säkert vara häftigt. När vi körde till Portugal vid samma tid förra året valde vi att gör vistelsen i Frankrike så kort som möjligt för att få mer tid i norra Spanien och Portugal medan det var hyfsat varmt.
 

lars starow

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
27766
Medlemskap
2025
när vi åkte ner förra hösten, hade vi tre specifika sevärdheter vi ville se.
Stranden vid Dunkirk, Omaha Beach med museet o amerikanska krigskyrkogården och till sist St Mont Michel, ett kloster som kan bli en ö vid högvatten.
Lycka till
 
F

F.d. 22252

Guest
Har efter lite diskussioner kommit fram till att Portugal kunde vara ett trevligt resmål under hösten, med start omkring 15 september. Tacksam för tips på resväg genom Frankrike mot Portugal. Gärna vägval och tips på campingar eller helst bra ställ platser. Självklart gärna sevärdheter utmed resvägen.
Skulle vara roligt om du kan berätta om resvägen ner genom frankrike efter min påkörning 2017 vill jag tillbringa så lite tid som möjligt i frankrike, Förstår om du har stressigt just nu med resan ner.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Tanka i Spanien och kör småvägar utmed norra spanska kusten. Vackert och med många Fricampingar. Undvik betalvägen i Portugal utan kör kusten neråt! Många fina platser längs vägen och ta gärna två dagar i Lissabon, parkera vid Belem.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Du ska köra A75genom Frankrike börja i Luxemburg där du tankar körde där i våras inte mycket trafik o gratis kolla kartan lycka till
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack Per, ska kolla den vägen på google maps, hörde att du stannar hemma i vinter?
Mej veterligen är det samma typ av gasolflaska med en regulator man trycker fast uppifrån. Jag köpte en regulator hos kinesen och flyttade slangen från svenska regulatorn enklast så. Fick tag i en flaska på campingen med dep.avgift 30Eu som jag tog med när jag åkte den kan jag byta överallt. Finns olika tryck på regulatorerna så kolla vad det ska vara, man kan titta vad det står på svenska regulatorn och köpa samma.
 
Senast redigerad av en moderator:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Vi kör ner om drygt en vecka och brukar variera vägarna så mycket det går. Nerfärden brukar gå på 3-4 veckor medan hemfärden på våren oftast går betydligt fortare. På våra första resor var Mosel dalen ett givet vägval men det har nog ändrats då vi tycker det finns många andra minst lika fina ställen i Tyskland. Även Frankrike var de första resorna främst ett genomfartsland man snabbt drog igenom för att komma ner till varmare breddgrader. Men även här har vi ändrat oss och känner att Frankrike har massor att ge, sista resan gick genom Normandie o var fantastisk. Numera är det inte betal/ icke betalväg utan vi försöker hitta fina platser vi vill besöka och tiden mellan dem styr i första hand vägvalet. I andra hand är det oftast vädret regnar det kan man köra lite extra. Iår blir det rakt ner till Fussen i Tyskland sedan Schweitz med Interlaken, Lautenbrunnen, Thun o Luzern som resmål I Frankrike är det Évian-les-Bains o Annecy som vi vill besöka. Efter det blir raka vägen till Barcelona sedan söder ut på A7 för att sedan gena över till slutmålet Carvoeiro på Algarvekusten. Hemresan ja den planeras under vintern då det ff finns många ställen kvar o upptäcka. Men så här har vi kört sedan 2013 oftast är det inte samma väg hem som ner. Sista bilden är den "tänkta" resan 2019 med start 5:e september. 2013.jpg2014-15.jpg2016.jpg2017.jpg2018.jpg2019.jpg
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Jag har inte LPG utan kör med 2 P11 + 1 spansk flaska som jag hyr där man står en längre period. Tycker det finns gott om ställen idag där man kan fylla de svenska. ( vet sedan att många inte håller med) :)
 
Toppen