• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portabel solcell

stefang

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
18173
Medlemskap
2024
Hej alla teknikunniga...

Jag har en fråga ang portabel solcell.
Har en ny Carthago med 160 watt solcell monterad på taket.
Ibland räcker strömmen inte riktigt till.
Stor tv i både fram och i sovrummet tar en del...
Ska till Spanien om ett par veckor och fricampar fram till i början av april.
Såg att Bilema har en portabel solcell på 100 watt med regulator.
Kan man koppla på denna direkt mellan mina två bodelsbatterierna + och - utan att det blir problem med den fasta solcellens anslutning...

Självklart då man inte ligger med 220 volts laddning.

/Stefan
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag köpte flexibla paneler 2 x 100. Lite piano gångjärn kablar 5m, snabb kontakt. kopplar in dom på befintlig regulator. Har på taket 2 x100. Funkar alldeles ypperligt
 

Bilagor

  • 87830681_10218635002398624_1455482739221331968_o.jpg
    87830681_10218635002398624_1455482739221331968_o.jpg
    145,2 KB · Visningar: 120
  • 87880566_10218635001998614_8068250778847936512_o.jpg
    87880566_10218635001998614_8068250778847936512_o.jpg
    84,5 KB · Visningar: 118

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Om det är möjligt så montera fler fasta solceller på taket men då måste det även kollas att regulatorn klarar den ökade effekten, om inte så byt även regulatorn.
Det talas om att lösa riktade solceller ger högre effekt då de har en gynnsammare vinkel mot solen, det stämmer också men då måste den också flyttas hela tiden för att ha maximalt gynnsam vinkel.
Jag läste ett laboratorietest där det jämfördes en en fast vinklad solcell med perfekt vinkelinställning för maximal elproduktion under ett dygn, den jämfördes med en helt plant liggande solcell och resultatet blev något överraskande, skillnaden var bara 2-3% mer dygnsproduktion på den vinklade.
Det förklarades med att den vinklade hade klart mer effekt mitt på dagen men utanför den ideala solvinkeln så sjönk det mer och mer. Den plana däremot belystes av solen i stort sett från uppgång till nedgång vilket gav en jämnare kurva sett över dygnet så i slutändan var det mindre skillnad än man kan tro.
Detta test simulerades under sommarförhållanden och under vinterförhållanden ger det andra resultat men å andra sidan så är de ändå inte att räkna med vintertid oavsett montering.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om det är möjligt så montera fler fasta solceller på taket men då måste det även kollas att regulatorn klarar den ökade effekten, om inte så byt även regulatorn.
Det talas om att lösa riktade solceller ger högre effekt då de har en gynnsammare vinkel mot solen, det stämmer också men då måste den också flyttas hela tiden för att ha maximalt gynnsam vinkel.
Jag läste ett laboratorietest där det jämfördes en en fast vinklad solcell med perfekt vinkelinställning för maximal elproduktion under ett dygn, den jämfördes med en helt plant liggande solcell och resultatet blev något överraskande, skillnaden var bara 2-3% mer dygnsproduktion på den vinklade.
Det förklarades med att den vinklade hade klart mer effekt mitt på dagen men utanför den ideala solvinkeln så sjönk det mer och mer. Den plana däremot belystes av solen i stort sett från uppgång till nedgång vilket gav en jämnare kurva sett över dygnet så i slutändan var det mindre skillnad än man kan tro.
Detta test simulerades under sommarförhållanden och under vinterförhållanden ger det andra resultat men å andra sidan så är de ändå inte att räkna med vintertid oavsett montering.

Var gjordes testet? Jag har en solcell jag kan fälla upp och vrida, under vintern ställer jag den åt öster på kvällen, vrider den sedan mot söder på förmiddagen, och vrider den mot väster på eftermiddagen. Detta är den enda av våra solceller som ger något vettigt utbyte här i Sverige på vinterhalvåret.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Såg att Bilema har en portabel solcell på 100 watt med regulator.
Kan man koppla på denna direkt mellan mina två bodelsbatterierna + och - utan att det blir problem med den fasta solcellens anslutning...

/Stefan
Det är inte säkert vad som händer om du kopplar in en extra solpanel med regulator direkt på batteriet.
Som redan skrivet så kommer den laddningen inte med i beräkning på innehåll i bodelsbatteribanken som gör att bilens panel inte visar rätt innehåll, (men kanske ingen katastrof).
En del lite "finare" solpanelsregulatorer/laddare kan samarbeta inkopplade på samma batteri, men en del udda och olika laddare kan lura varandra och ofta är det då den mest intelligenta som blir lurad av den enklare laddaren och tror då att den får all info från enbart batteriet och drar ner på laddningen, ev. till enbart underhållsladdning, lurad av den enklare.
Laddaren i Biltemas panel är en enkel PWM regulator för några hundralappar max. och inte alls säkert hur/om den och regulatorn till bef. solpanel samarbetar.
Om regulatorn du redan har, och om den räcker till, samt att man håller reda på om panelen på taket är 12V eller ev. 24V och man ser till att extrapanelen ger samma spänning så är det bättre att koppla in den lösa panelen via en skarvsladd till bef. regulator, eller ev. köpa en kraftigare bra regulator som räcker till båda.

Om man kopplar in sig direkt på bobatteriet så bör man i alla fall ha en tångampermätare för likström så man kan kolla upp så det kommer rejäl med laddning från både bef. och lös panel in till batteriet.
Men att koppla in sig "rejält", och kunna läsa av laddning och veta, är alltid det säkraste.

M.v.h. JANKRO.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Var gjordes testet? Jag har en solcell jag kan fälla upp och vrida, under vintern ställer jag den åt öster på kvällen, vrider den sedan mot söder på förmiddagen, och vrider den mot väster på eftermiddagen. Detta är den enda av våra solceller som ger något vettigt utbyte här i Sverige på vinterhalvåret.
Hej
Detta var ett test för kommersiell användning för solceller på industritak som är plana eller med svag vinkel, man ville ha fram fakta om det var någon lönsamhet i att montera dem på ställningar som gav rätt vinkel (dyrare) eller om det var mer lönsamt att montera dem liggande (billigare)
Detta kan även ha relevans för husbilar där solcellerna i regel är plant monterade på taket, har man en portabel solcell som man vintertid flyttar efter solens gång så ger den naturligtvis mer än en plant liggande men på det stora hela sett över året så är det inte så illa med plant monterade solceller. Idealet för den som vill solcellsel på säsongens ytterkanter kan då kanske vara att ha med en extra potrtabel.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är ju bara att starta motorn och vrida på ratten..

På bilden ser du båda uppe, den främre är lägre nu på senare timmen för att inte skugga den bakre...

Visa bilaga 226200

Jo, vända bilen kan man ju alltid göra, men den perfekta lösningen är ju att solcellerna både går att höja ock sänka och vrida, men det är inte så enkelt att förverkliga om det är lite format på cellerna. Det riskerar att både bli lite klumpigt och tungt! :wideeyed:
Det har ju funnits sådant att köpa, men de var både små och dyra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo, vända bilen kan man ju alltid göra, men den perfekta lösningen är ju att solcellerna både går att höja ock sänka och vrida, men det är inte så enkelt att förverkliga om det är lite format på cellerna. Det riskerar att både bli lite klumpigt och tungt! :wideeyed:
Det har ju funnits sådant att köpa, men de var både små och dyra.
Elektroniken till att styra paneler horisontellt och vertikal finns att köpa på ebay eller andra webbplatser, för en ganska så låg kostnad...

Det som blir svårt på en hb är sen om man skall hålla nere vikten och ändå få en hållbarheten i en sådan konstruktion...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Poängen med flyttbar är väl att man kan stå i skugga med bilen, så gör vi med vår plåtis och det fungerar perfekt.
Var glad för det.... Men vi som behöver en hel del el från solen kan bara göra det om vi placera ut flera paneler, jag skulle behövt minst 600w portabel om jag ställer bilen i skuggan... Vilken jag önskade var möjligt, speciellt om sommaren här vid Medelhavet..
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
tack för ditt svar, jag har redan en 190watt fastmonterad men med den ökade 100watts lös solcell
skulle jag klara mig längre tid tid när vi står på ett fint ställe utan att behöva starta bilen.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Om du har en løs solcelle, så sett den på et staffeli av 3 kosteskaft og du får riktig retning og vinkling om det flyttes hver time når du er på bilen. Koster lite, men må flyttes for full effekt.
 
Toppen