• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portabel AC till husbil

sveboj

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30848
Medlemskap
2022
Hej, har någon av er kännedom/erfarenhet av antingenArctus Nordic Camper 230V eller Eufab 21005 12V.
Behöver troligen någon portabel AC i sommar.
Gärna förslag på andra varianter, dock ej fast monterade.
Tacksam för svar
Mvh Sven
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min erfarenhet av portabel AC i husbilen är att det inte fungerar.
Det drar in mer värme genom tilluften och genom väggar och tak än vad den portabla ACn kan kyla bort.
Detta provat vi ca 28 grader ute och bilen i solen.
Den portabla ACn jag provade med har en kyleffekt 3-4 kW.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej, har någon av er kännedom/erfarenhet av antingenArctus Nordic Camper 230V eller Eufab 21005 12V.
Behöver troligen någon portabel AC i sommar.
Gärna förslag på andra varianter, dock ej fast monterade.
Tacksam för svar
Mvh Sven
Den Eufab 21005 12V.... Som du funderar på, är ingen ac.... Och fungerar inte att kyla luften bättre än en våt handuk med en fläkt bakom....

Bästa resultat jag fått vid medelhavet om sommaren är... Att man sätter solfilm på utsidan av rutorna, eller med en markis som täcker fönster...
Och sen har alla fönster öppna...
 

sveboj

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30848
Medlemskap
2022
Den Eufab 21005 12V.... Som du funderar på, är ingen ac.... Och fungerar inte att kyla luften bättre än en våt handuk med en fläkt bakom....

Bästa resultat jag fått vid medelhavet om sommaren är... Att man sätter solfilm på utsidan av rutorna, eller med en markis som täcker fönster...
Och sen har alla fönster öppna...
Tack för tipset.
Går nog på det...
Mvh Sven
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Den Eufab 21005 12V.... Som du funderar på, är ingen ac.... Och fungerar inte att kyla luften bättre än en våt handuk med en fläkt bakom....

Bästa resultat jag fått vid medelhavet om sommaren är... Att man sätter solfilm på utsidan av rutorna, eller med en markis som täcker fönster...
Och sen har alla fönster öppna...
Hej! tror att det bästa är att satsa på en inmonterad AC och tx ha en omformare till 230 volt. Dedär med att ha fönstrerna öppna tror jag inte på det låter lite som på stenoldern.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej! tror att det bästa är att satsa på en inmonterad AC och tx ha en omformare till 230 volt. Dedär med att ha fönstrerna öppna tror jag inte på det låter lite som på stenoldern.
Visst är det bra med all eletronisk vi har i våra husbilar.... Så monterar du in en AC på 1500w (vilket jag tror är det minsta du behöver)... Så kan du själv räkna ut hur stort batteri du behöver som driver invertern....
1500w : 13V = 115A som förbrukas i tim.
Men om vi tänker att det blir kalt i din hb, då kanske ac:n bara går 75% av tiden... Och då förbrukar du bara 86,5 A i timmen... Så nu kan du själv räkna ut hur länge dina moderna elektriska prylar kyler ner din hb.... Tänk på att beräkningen inte har räknat med att du går ut och in i din hb....
Och när den svala kvällen kommer så måste du ladda tillbaks all förbrukning du tog ut ur batteriet för att kyla ner dig...
I bästa fall laddar du ca 50 A i timmen om du har lithium batteri.... Om inte så tror jag att du ganska snart öppnar dina fönster..... :rolleyes: om du vill ha el till resten i hb....
OBS... Du har inte skrivit dina förutsättningar, så ovan exempel stämmer inte om du har en stor fosildriven generator.... Eller minst 3kw solpaneler tillsammans med 5000A lithium batteri.... Och har du nu detta då tycker jag din fråga var helt onödig...

Ps.... Här i Malmö går värmen på istället :eek: :twitcy:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Man behöver ingen batterikapacitet att tala om för att köra AC på invertern, när man kör.
Det beror ju på hur/när man vill ha AC.

En 1700w AC drar ca 600w vid kylning, dvs 50A plus verkningsgradförlust i invertern, några%.

Det som är svårare, är tillslagsströmen, den är ofta 2-3 gånger högre än max driftström. 100-150 A i exemplet ovan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej! tror att det bästa är att satsa på en inmonterad AC och tx ha en omformare till 230 volt. Dedär med att ha fönstrerna öppna tror jag inte på det låter lite som på stenoldern.
Det blir en kostsam lösning att driva en 230V AC med 12V.
Extra kraftig generator, ev. modifierad kraftigare drivning av den stora generatorn.
Extra kraftigt kablage till en stor batteribank som ska driva den extra stora invertern.
Det kostar på, att lämna "stenåldern" :cool:

Billigaste lösningen är troligen ett bensindrivet elverk som direkt driver AC'n.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns "pingviner" (portabla kylaggregat) som, istället för att blåsa ut den varma luften genom en slang, låter hela kondensorn (varma delen) hänga ute (ca 1,5m flexibla köldmedierör).
Dessa har betydligt bättre kyleffekt och man slipper att de tar den redan kylda inomhusluften och blåser ut.
Nackdelen är priset som är nästan likvärdigt med en fast monterad dito.

Ska man bara ha kyla när man kör, eller har motorn igång, finns mycket eftermarknadsprylar som bilens motor driver.
Finns även mindre kylaggregat som har 12V kompressor men de är dyra...
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Det finns "pingviner" (portabla kylaggregat) som, istället för att blåsa ut den varma luften genom en slang, låter hela kondensorn (varma delen) hänga ute (ca 1,5m flexibla köldmedierör).
Dessa har betydligt bättre kyleffekt och man slipper att de tar den redan kylda inomhusluften och blåser ut.
Nackdelen är priset som är nästan likvärdigt med en fast monterad dito.

Ska man bara ha kyla när man kör, eller har motorn igång, finns mycket eftermarknadsprylar som bilens motor driver.
Finns även mindre kylaggregat som har 12V kompressor men de är dyra...
Det bästa vore nog i många andra fall också att ha ett elverk som startar automatiskt när batteriet börjar bli urladdat det borde ju vara det optimala. Sedan tycker jag att man borde kunna driva en ac på diesel eller bensin eller gasol. Man kan ju driva ett kylskåp på gasol så varför kan man då inte driva en AC på det sättet också. Ok det skulle säkert dra lite mer gasol men tycker att det vore ett altenativ.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det bästa vore nog i många andra fall också att ha ett elverk som startar automatiskt när batteriet börjar bli urladdat det borde ju vara det optimala. Sedan tycker jag att man borde kunna driva en ac på diesel eller bensin eller gasol. Man kan ju driva ett kylskåp på gasol så varför kan man då inte driva en AC på det sättet också. Ok det skulle säkert dra lite mer gasol men tycker att det vore ett altenativ.
Det finns i stor skala i bl.a. Saudiarabien.
Stora oljekraftverk där spillvärmen tas tillvara för att skapa absortionskyla.
I Sverige har en del kraftverk också försetts med dessa för att skapa fjärrkyla.
Nackdelen är att verkningsgraden är urusel och kylmaskinerna väldigt stora....
Skulle du ha motsvarande i husbilen skulle du knappt få plats själv med 2kW kyleffekt.

Vissa husbilar med ac har ett bensin eller diesel drivet elverk ombord (min förra bil hade det).
Men det blir dyrt i längden att köra ett separat elverk för enbart kunna ha kyla.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Dina val var prismässigt Yin eller Yang (6-8000 kr resp 5-600 kr om jag googlat rätt).
Vi labbade lite med mindre fläktar med de hjälpte rätt dåligt.
Men så hittade jag MaxxFan De luxe.
Hittills det mest prisvärda jag köpt till HB. En redigt varm dag ifjol (den ena av de 3?) klev hustrun in i bilen & höll på att få värmeslag.
Hon drog på fläkten på utsug & inom bara någon minut gick det att vistas där utan att brinna upp.
Går på 12 V & drar rätt lite ström, 3,2 A som mest. Enda "dåliga" är en fjärrkontroll som är stor & klumpig & rätt onödig & en automatik för att hålla temp på visst gradtal som kan öppna luckan mer (om det går). Då låter det rätt mycket. Men kör man på manuell styrning slipper man oljudet = kanske bara en som vaknat av värmen & kliver upp & då öppnar luckan mer, men gör det manuellt så låter det mycket mindre.
Så i runda slängar 4000 kr är väl investerade pengar. Det kanske blir hårdare test i sommar då vi åker neråt Tyskland runt midsommar?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Dina val var prismässigt Yin eller Yang (6-8000 kr resp 5-600 kr om jag googlat rätt).
Vi labbade lite med mindre fläktar med de hjälpte rätt dåligt.
Men så hittade jag MaxxFan De luxe.
Hittills det mest prisvärda jag köpt till HB. En redigt varm dag ifjol (den ena av de 3?) klev hustrun in i bilen & höll på att få värmeslag.
Hon drog på fläkten på utsug & inom bara någon minut gick det att vistas där utan att brinna upp.
Går på 12 V & drar rätt lite ström, 3,2 A som mest. Enda "dåliga" är en fjärrkontroll som är stor & klumpig & rätt onödig & en automatik för att hålla temp på visst gradtal som kan öppna luckan mer (om det går). Då låter det rätt mycket. Men kör man på manuell styrning slipper man oljudet = kanske bara en som vaknat av värmen & kliver upp & då öppnar luckan mer, men gör det manuellt så låter det mycket mindre.
Så i runda slängar 4000 kr är väl investerade pengar. Det kanske blir hårdare test i sommar då vi åker neråt Tyskland runt midsommar?

En undran... Om ni hade öppnat alla fönster i hb, hade det inte blivit svalt lika eller nästan lika fort....
Att jag frågar beror på att om Maxfan är bättre än att öppn fönsterna, så är det ju en klok investering... :rolleyes:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som jag ser det.
Svalka i ett campingfordon kommer i olika steg:
Sämst, stäng alla fönster och luckor och våndas.
Bra, öppna alla luckor och fönster.
Bättre, öppna luckor och fönster, samt starta en fläkt, eller ha tur att det är korsdrag.
Suveränt, starta den väl dimensionerade tak ACn, alla luckor och fönster skall naturligtvis vara stängda.
Golv AC är inte värt besväret, futtigt resultat i jämförelse med tak AC.

En kanske underskattad åtgärd, se till att stå i skugga, åtminstone med hytten från solsidan.

Edit, den, beroende på klimat, kanske viktigaste egenskapen hos AC är inte nödvändigtvis sänkt temperatur, utan sänkt luftfuktighet.
Exempel, 30 grader torr luft typ OK, 24 grader hög luftfuktighet, inte OK.
 
Senast ändrad:

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Vi använder en vanlig kontorsflökt med stor framgång i Kroatien. Den sätter fart på och ger svalka med fönstren öppna.

Att komma ihåg är att människan anpassar sig och efter några dagar så känns det acceptabelt att sova under lakan.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Som jag ser det.
Svalka i ett campingfordon kommer i olika steg:
Sämst, stäng alla fönster och luckor och våndas.
Bra, öppna alla luckor och fönster.
Bättre, öppna luckor och fönster, samt starta en fläkt, eller ha tur att det är korsdrag.
Suveränt, starta den väl dimensionerade tak ACn, alla luckor och fönster skall naturligtvis vara stängda.
Golv AC är inte värt besväret, futtigt resultat i jämförelse med tak AC.

En kanske underskattad åtgärd, se till att stå i skugga, åtminstone med hytten från solsidan.

Edit, den, beroende på klimat, kanske viktigaste egenskapen hos AC är inte nödvändigtvis sänkt temperatur, utan sänkt luftfuktighet.
Exempel, 30 grader torr luft typ OK, 24 grader hög luftfuktighet, inte OK.
Jag håller med dig om att det bästa är AC inbyggda i bodelen.
Lite precisering kring luftfuktighet : den bästa för hälsan är relativ luftfuktighet mellan 40 - 60%, och rumstemperatur mellan 20 -24 °C.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
En undran... Om ni hade öppnat alla fönster i hb, hade det inte blivit svalt lika eller nästan lika fort....
Att jag frågar beror på att om Maxfan är bättre än att öppn fönsterna, så är det ju en klok investering... :rolleyes:
MaxxFan är nog bättre än bara öppna för korsdrag. Korsdrag kräver ju ofta lite vind för att det ska bli lite effekt på luftflytten.
Då det är tvärstilla ute gör Maxxfan jobbet mycket effektivt åt mig iaf. Naturligtvis något fönster/dörr öppen tills att värmen ute börjar bli varmare än inne. För det är ju som så att då bilen står med allt stängt & solen bränner på, så blir det varmare inne än ute.
Just i dessa lägen bekänner Maxxfan färgen som bäst...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
MaxxFan är nog bättre än bara öppna för korsdrag. Korsdrag kräver ju ofta lite vind för att det ska bli lite effekt på luftflytten.
Då det är tvärstilla ute gör Maxxfan jobbet mycket effektivt åt mig iaf. Naturligtvis något fönster/dörr öppen tills att värmen ute börjar bli varmare än inne. För det är ju som så att då bilen står med allt stängt & solen bränner på, så blir det varmare inne än ute.
Just i dessa lägen bekänner Maxxfan färgen som bäst...

Okey.... Visserligen så är det ju inte så bra att ha fönster dörrar stängda när det är varmt ute.... Men ibland har man ju inga val.. :msn_sun:

Men om man står nere vid Medelhavet som jag ofta gör, så är det sällan att det är varmt och vindstilla...
Det är nog mer vanligt i central Europa och i norden..
Här fläktar det (nästan) alltid från havet....
En sak som jag tycker är bra med öppna fönster i förhållande till allt stängt.
Det är om du har öppna fönster/dörrar... Ja även andra luckor, så blir interiören och inredningen inte så varm.... Som om allt är stängt,
För stänger man allt så måste maxfan även jobba för att få ut all värme som är "lagrad" i inredningen mm. Och då kan det ta tid att komma ner i temp.

Jag använder i dag fönster markiser för att få ner tempen i husbilen... Och det fungerar fruktansvärt bra...
Täcker också "styrhytten" så det inte kommer in någon värme därifrån.... Hundarna bruka ligga där då där är den svalaste platsen om sommaren...

Men just nu är det mer värme vi behöver ;)

IMG_20210530_141955.jpg

IMG_20200927_120919.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Okey.... Visserligen så är det ju inte så bra att ha fönster dörrar stängda när det är varmt ute.... Men ibland har man ju inga val.. :msn_sun:

Men om man står nere vid Medelhavet som jag ofta gör, så är det sällan att det är varmt och vindstilla...
Det är nog mer vanligt i central Europa och i norden..
Här fläktar det (nästan) alltid från havet....
En sak som jag tycker är bra med öppna fönster i förhållande till allt stängt.
Det är om du har öppna fönster/dörrar... Ja även andra luckor, så blir interiören och inredningen inte så varm.... Som om allt är stängt,
För stänger man allt så måste maxfan även jobba för att få ut all värme som är "lagrad" i inredningen mm. Och då kan det ta tid att komma ner i temp.

Jag använder i dag fönster markiser för att få ner tempen i husbilen... Och det fungerar fruktansvärt bra...
Täcker också "styrhytten" så det inte kommer in någon värme därifrån.... Hundarna bruka ligga där då där är den svalaste platsen om sommaren...

Men just nu är det mer värme vi behöver ;)

Visa bilaga 223569

Visa bilaga 223570

Ibland vill man ju lämna bilen..?! Då är det kanske inte så bra med fönster och dörrar på vid gavel.
Fördelen med en bra termostatreglerad takfläkt är att om man lämnar den på, tillsammans med alla fönster fördragna och vindrutan täckt är att det håller sig relativt svalt i bilen, och inte heller då är inredningen uppvärmd, trots att man inte har AC eller tillgång till el.
 
Senast ändrad:
Toppen