• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pommes frites

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
På krogen var du än befinner dig i Europa så hamnar mängder av pommes frites på din tallrik. I Tyskland kan du i stället få stekt potatis (vansinnigt gott) men kan du inte av ex.vis språkskäl beställa pommes fritesfritt så åker du på berg av pommes frites på tallriken! Ofta dessutom fuskvarianten gjord på någon industri någonstans och uppvärmd på krogen.

Oförskämt av krögarna att behandla gästerna på det viset!!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Pommes frites

Vi var på Gran Canaria. Ritva tog en kykling med currysås, jag själv tog en biff. Ritva blev väldigt dålig under natten. Vi blev bekant med en inkastare på en annan restaurant, hon heter Jessika. Hon talade om att man aldrig ska äta just kykling med currysås, på restaurant, i denna sås döljer man dåligt kött. Det säger hon som jobbar på restaurant.
Varje dag lär man sig något nytt
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Pommes frites

På krogen var du än befinner dig i Europa så hamnar mängder av pommes frites på din tallrik. . . . berg av pommes frites på tallriken!
Om du någonsin åker till Orust igen, måste du åka förbi Brugge, du har säkert varit där, men har du besökt Pommes Frites Museum? Frietmuseum, Bruges - Contact
Där finns säkerligen någon kunskap om "frietjes" att inhämta, som du inte vill veta!:)
Julian
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Pommes frites

På krogen var du än befinner dig i Europa så hamnar mängder av pommes frites på din tallrik. I Tyskland kan du i stället få stekt potatis (vansinnigt gott) men kan du inte (ex.vis språkskäl) beställa pommes fitesfritt så åker på berg av pommes frites på tallriken!

Oförskämt av krögarna att behandla gästerna på det viset!!

Jappe

Instämmer! Stekt potatis och pommes frites heter samma sak i Portugal - Batatas fritas. Dom skiljer inte på steka resp fritera "fritar" säkert så i Spanien också. Du får köra med kokt potatis istället det fattar dom "batatas cozidas" ;) :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Pommes frites

Om du någonsin åker till Orust igen, måste du åka förbi Brugge, du har säkert varit där, men har du besökt Pommes Frites Museum? Frietmuseum, Bruges - Contact
Där finns säkerligen någon kunskap om "frietjes" att inhämta, som du inte vill veta!:)
Julian

Jag åt jättegod pommes frites i Holland på 60-talet. Den såldes från någon sorts gatukök, serverades i pappersstrut och till den fick man en god, riktigt god majonnäs. Mycket gott!

Finns pommes frites-gatuköken kvar i Nederländerna och är pommes friten av samma höga kvalitet som för 50 år sedan?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Pommes frites

Ja!

Överallt längs vägarna och marknaderna och småstäderna. Kvaliten jämfört med 50 år sedan vet jag inget om, gott är det, men säkerligen inte särskild hälsosamt. VVad är det för olja, vad finns i majonnäset....

Vill ha, men hoppar nästan alltid över....

jyrki
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Pommes frites

Finns pommes frites-gatuköken kvar i Nederländerna och är pommes friten av samma höga kvalitet som för 50 år sedan?
Kvar finns de! Kvaliten beror väl mycket på att våra krav har ökat med åren!:-D
Vad mig beträffar, jag älskar allt som inte är bra för min hälsa, så även "frietjes"och ingenstans är de bättre än i Amsterdam!:-D Nu vattnas det i munnen!
Julian från en solig strand vid Gytheion!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Pommes frites

Jappe, Jyrki, Amstel och hundratals andra
Sådan var mina prövningar också att välja bort pomfrittes, kyllig och mer.:(

Nu dräneras maten av fett genom Airfryer.
Fettet avsätts i pannan under sil insats.
Luften som kommer ut ur Airfryer är endast något vattenånga.
Jag testade med kaffefilter.
Inget fett i luften och skräp i omgivningen.
:)

Tro mig jag och fler unga människor med en känsla för smak, tycker att det smakar riktigt bra.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Pommes frites

Jag vet inte om det är något fel på mig men jag använder rikligt med olivolja när jag friterar potatis hemma. Med potatis menar jag 1 cm tjocka bakpotatis-stavar som är fasta och får världens godaste skorpa (knaprighet) i oljan sedan ytvattnet förångats. Tror inte att potatisen suger åt sig olja, överskottet runt om försvinner däremot på hushållspappret. Man behöver inte äta mängder och inte varje dag heller, visst är det gott med en och annan gratäng också! Vad sägs om lite saftig Janson's med knaprig skorpa i dessa tider? Friterat på restaurang??? Det har vi slutat med för flera år sen!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Pommes frites

"Pommes" är syndagott, helst då om man har minnen från 60-talet.
Vi hade en korvlåda i Mjölby (Bebbes) där det gjordes en helt underbar Pomme.
Ja, även Potatismoset var en klassiker.
Detta var ju före Pizzeriernas tid och det valfärdades till denna Korvmoj. Iom att det var en jättestor grusplan i anslutning till nämnda kulturställe så kom det en hel del med motorburen ungdom dit på helgkvällarna.
Det var häftigt att sitta och hänga på mopen och bara glo på alla dessa tuffingar.
Vissa av dessa hårdingar lärde man sig att hålla lite extra koll på...........
För en och annan dyngsmäll blev det...fast några sparkar eller bristande respekt mot tjejer existerande inte.....iaf inte vad vi såg.

Det var enkel tid att växa upp i.....
1. Skola
2. Jobb
3. Det andra könet
4. Pv Sport, Gordini, Saab sport eller likn. Självklart 4 extraljus och höjd framvagn.
5. Lägenhet med dansutflykter, ja lumpen nån gång under denna tid såklart.
6. Flytta ihop.
7. Unge
8. Villa
.ungefär så var det iaf för många av oss småstadsbor ;);)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Pommes frites

Jag åt jättegod pommes frites i Holland på 60-talet. Den såldes från någon sorts gatukök, serverades i pappersstrut och till den fick man en god, riktigt god majonnäs. Mycket gott!
Förresten! Du vill nog inte veta hur den där pommes frites försäljaren i gatuköket testade, om oljan var vid rätt temperatur för att fritera friterna!:D
Julian
 
Toppen