• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Polisen har vaknat!

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Polisen har vaknat!

Hej Lasse,
menar du att bara för att det finns flera personbilar så syns deras framfart mindre och är kanske mindre allvarlig emedan yrkestrafiken är mycket påpassad och reglerad-kontrollerad. Yrkeskompetensbevis finns hos varje yrkesförare, lagstiftning finns för arbetstider lagstadgade raster vikter farter mm.
Tror att vi måste sansa oss och se lite på hur vi själva beter oss i trafiken och hur vi behandlar våra medtrafikanter där ju även yrkestrafiken ingår.
Hälsningar Bror
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Polisen har vaknat!

GOAFFTA BROR
Det är tur vi har dig som kan uttrycka sig sakligt ock lugnt
här stämmer inte höve o fingrar överens på tangentbordet
Nu har jag inte tid längre jag skall jöre nestepack
ock dra till GBG med 60 tonnarn i100 knyck
TOMMY
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Polisen har vaknat!

Polisen vaknat?????

Hörde ni inte vad Leif G W Persson (min idol) ansåg om våra poliser i går på Veckans Brott?

Stackars Camilla Kvartoft har fullt jobb med att dämpa honom :p:, nästa vecka skall nationella insatsstyrkan få se "på min dåliga sida" som den gode Leif sa.

Han är bara för go.......


Anders

Leif GW har varit anställd av Rikspolisstyrelsen i över 15 år för att forska.
Han har inte levererat en enda forskningsrapport.....
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Polisen har vaknat!

Det utgår jag från,
hoppas att de flesta kan se att jag vässar till det lite för alltid retar det någon:D
Tror att de flesta bilister - yrkesfolk eller privatbilister kör ganska vettigt men det finns ju undantag. Det finns ju alltid någon som har något att klaga på av någon anledning.
//Bror
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Polisen har vaknat!

Alla yrkeschaufförer är inte perfekta i trafiken, och om vi ska föregå med gott exempel då är frågan, vem ska bedöma det? privatbilisten? Om alla hjälper varandra så funkar det bäst, ingen är perfekt och alla kan göra en felbedömning ibland, även vi yrkeschaufförer :)
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Polisen har vaknat!

Tänk vad dom kan!!!!

JOE

ImageHandler.axd
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Polisen har vaknat!

Olyckor uppstår inte av sig själva. Ofta ligger det inkompetens, nonchalans eller slarv bakom. Med levande last så borde det ställas speciella krav både på föraren och bolaget! Sådana här "olyckor" får inte hända!

Uppsåt eller inte, djurplågeri är det!

Jappe
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Polisen har vaknat!

hallå Bror, håller med dig till viss del, (vissa tradare kör så nära varandra att man inte kommer in i mellan vid behov) och så får man ta hänsyn till antalet P bilar respektive Lastbilar ,eller???hälsningar Lasse

Du menar väl inte att du påbörjar en omkörning utan att
veta om du kan ta dig in i kön igen?
Läs TrF. 3 kap. 36 paragrafen. Böter som påföljd men som lök på laxen återkallas även körkortet 1 mån, nästan alltid.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Polisen har vaknat!

Du menar väl inte att du påbörjar en omkörning utan att
veta om du kan ta dig in i kön igen?
Läs TrF. 3 kap. 36 paragrafen. Böter som påföljd men som lök på laxen återkallas även körkortet 1 mån, nästan alltid.

Här är texten:
"36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.
En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma."

Helt riktig, men hur veta om det finns plats, om man t.ex har fri sikt och det ligger en kö med långtradare framför och man påbörjar en omkörning och vill in i kön igen och dom ligger packade som sillar så att man inte kommer in.
Det betyder att man kan i princip aldrig köra om en kö med långtradare eftersom man ej vet om det finns en lucka längre fram i kön och mestadels ligger dom ganska tätt.
Finns samtidigt regler i TFS som säger att man skall hålla avstånd till framförvarande fordon och är skyldig att lämna plats åt ett fordon som villl in.

Läste någon artikel om varför dom ligger så tätt är för att ligga i suget på bilen framför och på så sätt få draghjälp.

Kanske dumma argument men förstå min tankegång.
 
Toppen