• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Polisen har vaknat!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Polisen har vaknat!

has.JPG

Apropå körning i dimma:

När det var dimmigt på Autobahn så brukade vi förr i tiden vänta på att bli omkörda av en långtradare för att kunna "hänga på den". Vi körde så att vi precis såg tradarens baklyktor och då gick det undan. Förlorade vi kontakten med tradarens baklyktor så insåg vi omedelbart hur dålig sikten var och blev tvungna att minska hastigheten radikalt.

Vi funderade nog en del på varför tradarna kunde köra så mycket fortare än andra bilister men slog bort sådana tankar och lät oss nöja med att det var ett bra sätt för oss att kunna köra fortare i dimma.

Jappe
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Polisen har vaknat!

P9060001.jpg
Här står två av Sveriges värsta "fartdårar" och konstaterar att i den här dimman kör vi inte.
bosse b
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Polisen har vaknat!

Jodå Affesell, jag förstår ditt resonemang, men i slutändan är det den som är ute i fel körfält som drar nitlotten. Att lastbilarna ligger tätt blir svårt att bevisa. Som ex. kan jag ju tala om att om en bil ligger å ett avstånd av än en sekund eller mindre blir de rapporterade för vårdslöshet i trafik.
Då ska man ju betänka att om man är snabb har man 1 sekunds reaktionstid på en oförutsedd händelse och då är man ju redan framme vid framförvarande fordon. Sedan kommer bromssträckan på en 62 tons ekipage.
Och visst har du rätt om att de ligger tätt för att spara bränsle, jag kan inte tänka mig någon annan orsak, och gärna ena foten uppe på instrumentbrädan. Livet är inte mycket värt för en del. Man kanske tjänar knappt 0.5 liter på milen (ett antagande från min sida), ruskigt.
Undrar hur de tänker :confused:
 
Senast ändrad:

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Polisen har vaknat!

GO MEDDA
:twitcy::twitcy::twitcy:
Det är tyckande o tro hit o dit skulle en åkare spara 5 dl per mil
för slipstrimign så skulle dom vara miljonärer fleragångerom
Det är inte åkarna som tvingar någon chaufför att ligga för tätt
TOMMY
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Polisen har vaknat!

GO MEDDA
:twitcy::twitcy::twitcy:
Det är tyckande o tro hit o dit skulle en åkare spara 5 dl per mil
för slipstrimign så skulle dom vara miljonärer fleragångerom
Det är inte åkarna som tvingar någon chaufför att ligga för tätt
TOMMY



Då är det väll ren dumhet då?
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Polisen har vaknat!

Jo mång vill vara nära arslet, håller själv långt avstånd men tyska "långtradare uppskattar inte det o kör om, om det finns minsta lucka o pressa sig in i, det börjar även bli vanligare i Sverige o det gäller även PB.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Polisen har vaknat!

Jo mång vill vara nära arslet, håller själv långt avstånd men tyska "långtradare uppskattar inte det o kör om, om det finns minsta lucka o pressa sig in i, det börjar även bli vanligare i Sverige o det gäller även PB.

Jag har också märkt detta när jag med husbilen håller 90 (enligt navigatorn) för att spara bränsle.

Vissa utländska trailers tar varje tillfälle att försöka köra om och vid minsta motlut får de ge upp försöket. Tråkigt att behöva ställa farthållaren på 100 för att slippa dessa kilometerlånga omkörningsförsök.
 
Toppen