• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

POI TOMTOM CAMPER

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Jag har problem med att få över HBK:s ställplatser till min TomTom Go Camper. Jag formaterar minneskortet o lägger in filen på kortet. När jag satt in det i navigatorn så finns den inte under mina platser.
Prövar jag att formatera kortet i navigatorn, så känner inte datorn igen kortet.
Någon skrev tidigare att man "med viss möda" kunde göra operationen via My drive connect. Hur då?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Du öppnar My Drive och loggar in på den med samma log in som på ditt TomTom Konto.
Sen går du till"mina platser" i My drive överst till höger står det "Ip filer" klicka på den så står det längst ner "Importera ip Filer" då får du valet "välj fil" då klickar du till mappen där du har filerna du vill importera. Sen är det bara att ta en i taget. När du sen startar och är inloggad på TomTom Camper så är dina filer där under mina platser!
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Hej.
Du kan lägga in dina POI med "My drive" ifrån datorn. "My drive connect" är inte detsamma som "My drive"
"My drive" hittar du här:
TomTom MyDrive

Skaffa ett inlogg till Tomtom My drive. Logga in.
Till vänster finns "mina platser" där finner du "IP-filer".
Välj Importera IP-filer och peka ut var i datorn du har den IP-fil du skall ladda in.
Förklaring: Det du då gör är att ladda upp din POI till ditt inlogg hos Tomtom.

Antar att du har wifi i din Tomtom Camper.
Se till att din Camper är inloggad på ditt nätverk. Då överför Tomtom din POI till GPS:en.

Slutligen så går du in på inställningar i din GPS och väljer utseende och visa "IP-listor på kartan"
Du har då 5 olikfärgade "pluppar" att välja på. Välj ex blå för ställplatser. Grön för tömning, lila för campingar osv. Då kan det se ut som på bilden (när man zoomat ut lite).
IMG_20190707_172737350~2.jpg
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Hej,! Kan du förklara steg för steg hur jag gör. Har precis köpt en TT Go Camper. Min fem år gamla tappade jag i stenläggningen, därefter gick den inte i gång igen.
Jag har aldrig använt minnes kort förut.
Tomas Landegren
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Hej,! Kan du förklara steg för steg hur jag gör. Har precis köpt en TT Go Camper. Min fem år gamla tappade jag i stenläggningen, därefter gick den inte i gång igen.
Jag har aldrig använt minnes kort förut.
Tomas Landegren
Hej Tomas,
I svaren ovan har du steg för steg information hur du laddar ner egna POI, IP. mm. Minneskortet som du köpt måste först formateras när du satt det på plats i TomTom.
Under inställningar "system" har du funktionen " formatera minnes kort " så det passar i TomTom.
Vid formateringen bestämmer du vad du vill använda minneskortet till tex frigöra utrymme och lagar kartor på den. Se min länk till TomTom suport nedn.
Lycka till med din nya TomTom jag är mycket nöjd med min även om det var funktioner i den gamla som var bättre. Men säg när man får allt!
TomTom Support
 
Senast ändrad:
Toppen