• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

POI till Navigon

F

F.d. 12449

Guest
Hej är det någon som kan Hjälpa mig. var kan man hitta POI till min Navigon . Vill ha för hela europa, Camping, Ställplatser.
HÄLS Hassemaria

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: POI till Navigon

Jag undrar också i vilket format POI-filerna är och vilket verktyg som används för att installera dem?

Har man Garmin eller TomTom verkar livet vara betydligt enklare.

PS!
Hittade en beskrivning enligt nedan. Kan den stämma?

Jag tar ner de filer jag behöver och sparar dem i .asc med poiedit.

För E85 använder jag filen här http://www.takes.se/download_gas.htm
Den r i .csv men fixas lätt med poiedit till .asc

När det gäller fartkameror tar jag oftast en TomTomfil från speedcam.tk och sparar dem i .asc

Det finns också färdiga .asc här POIDatabase

När man har poisync igång så gör du en manuell synkning och inte någon via poihandler.

Läser du hela tråden jag hänvisade till så hittar du en manual på svenska för POI Warner. Efter det går det lättare att lägga in egna POI. Här är direktlänken till manualen eftersom du inte orkade att leta själv http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... t&id=37484

Dina egna POI lägger du på två ställen innan du synkar. Både på "Storage Card" samt i en exportmapp på c: Hur exakt står i manualen. Den icon du vill ha med måste heta exakt som .asc filen. Iconen får vara max 22x22 med 8 bitars färg(256 färger). Är iconen för stor hänger sig POI Warner.

Senast ändrad:

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: POI till Navigon

Lite klurigt med Navigon, deras prg för att lägga in egna poi måste man köpa till (inte billigt)

Man får använda ett tredjepartsprogram POI-Warner eller så lägger man in egna favoriter, många blir det och inte smidigt :-(

En länk som förklarar lite om Navigon / egna POI / POI-Warner : Kolla

Har det prg själv kör med 2 minneskort ett med bara orginal det andra med Poi-W inlagt ( det lägger sig ovanpå orginalprg kan man säga) du förstår när du lagt in det, kan va lite bökigt

Men jag har mer och mer gått över till Microsoft Autoroute på bärbara datorn för ruttplanering m.m

Där är det bara att importera POI direkt från detta eminenta forum

Hoppas det hjälper lite .....men Navigon är inte rolig om man ska lägga in egna POI´s ( Vet ej hur det är med dom nyare modellerna)

Toppen