• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

POI med bilder Camper 795

Nissed

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
3732
Medlemskap
2026
Hej
Jag har precis bytt från en Garmin 770 till en Garmin Camper 795. Har nu lagt in Hbk:s POI. Jag får dock inte upp några ikoner för dessa och inte heller för övriga Poi som jag lagt in. Detta fungerade utmärkt på 770, vilket var bra då man passerade en t.ex ställplats så såg man direkt ikonen på kartan. Någon som vet varför det inte fungerar på Camper 795

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Du har sandsynligvis indstillet på autozoom når du kører.

Derfor ser du ikke HBK ikoner når du kører.

Zoom længere ind og ikonerne fra HBK kommer til syne

Når jeg kører på autozoom får jeg bare CC og ACSI ikonerne, når jeg endelig ser et HBK ikon så er det meget mindre.

Jeg har forsøgt at få ikonerne til at vises i samme størrelse, men uden held. Jeg kæmper videre

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej
Jag har precis bytt från en Garmin 770 till en Garmin Camper 795. Har nu lagt in Hbk:s POI. Jag får dock inte upp några ikoner för dessa och inte heller för övriga Poi som jag lagt in. Detta fungerade utmärkt på 770, vilket var bra då man passerade en t.ex ställplats så såg man direkt ikonen på kartan. Någon som vet varför det inte fungerar på Camper 795
Hejsan, du är inte ensam, vi skrev mycket om det här förra året och lite i början på det här.
Garmin ändrade på en hel del som man inte förstog sig på, bl.a. så bangade många äldre GPS'er som funkat bra i åratal ur när man uppgraderade kartorna.
Jag och flera andra höll på massor med en ny Garmin och kom fram till att det finns olika sätt att ev. få syn på platserna utmed vägen, och jag fick en skaplig funktion på det i början på året, men vid en mindre uppgradering av själva GPS'en så bangade allt ur igen och Egna POI var försvunna ur minnet. Jag tillbringade en halv dag på en ställplats med att få igång eländet igen, men kom inte lika långt som första gången tyvärr.
Det finns flera trådar fram till kanske 1,5 år tillbaka om det här vid sökning.
Men en sak som man måste göra för att få dem att ev. dyka upp är att inte bara ha dem på minneskortet som gick bra förr, utan de måste in i Garmin's minne för att ha en chans att dyka upp vartefter vägen.

Lite svårt att förklara helt, men man kan ex. välja tre olika saker som skall komma upp utefter vägen framåt, typ Bensinmackar, Fartkameror och även Egna POI, eller restauranger, affärer m.m.
Trycker man på bensinmackar eller fartkameror så får man upp en lista på de närmaste utmed vägen och de dyker upp så fint vartefter. Trycker man på Egna POI så kommer det upp" Hittar inget". Så något går fel helt enkelt.

Bäst fungerar detta också om man har satt ett mål så GPS'en har räknat ut vägen i förväg, och då alltså vet i förväg vilken väg och korsning man kommer att åka, för då kommer det upp info om hur långt det är till nästa fartkamera eller bensinmack, men för Egna POI ser man bara en rund ring med ett tvärstreck typ Pförbudsutseende.
Får ev. återkomma måste iväg hemifrån nu, men du har inte gjort något fel utan det är något som ändrats i nyare GPS'er troligen och som gör att det strular.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jeg har forsøgt at få ikonerne til at vises i samme størrelse, men uden held. Jeg kæmper videre
Hejsan, jag hade det skapligt som jag skrev om för ett tag sedan, och ville/tordes inte röra GPS'en mer just då, men efter liten uppdatering av själva Garmin som sagt så gick det åter helt galet.
Jag stog nära en kajkant vid en båthamn och jag brukar ha visst tålamod men det var rätt nära att GPS'en hade hamnat i vattnet... Men den funkar ju väldigt bra med att leda bilen till rätt vald plats, men utan att visa egna platser utmed vägen tyvärr.
Kämpar också vidare senare, för nu funkar det i alla fall liite igen.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, den ligger i den mapp som den skall/bör ligga i för den heter Egna POI. och jag har försökt med bättre beskrivning av sökväg, men nada, funkade inte alls. Nu vill jag inte bråka med eländet så det blir helt fel igen, men jag skall leta reda på var..... Om man lägger in nya egna POI direkt i GPS'en på plats, så syns och dyker de upp som de skall verkar det som, och med rejäla "skyltar" även på hemma adressen. Jag skall försöka kolla var de ligger, men det får bli när säsongen är över.
De tre alternativen som jag skrev om ovan som man så att säga kan prioritera går att klicka på vid val, men just Egna POI får man skriva in för det finns inte med att bara klicka på.... Sen finns det andra sätt att få upp Egna POI på kartbilden, men det funkar inte heller i praktiken och "skarpt" läge.
Dessutom så försvann ju alla våra POI från minnet vid en liten uppgradering av själva GPS'ens programvara som aldrig hänt innan. Man får en liten känsla av att man inte skall lägga in helt "eget skräp" på något sätt.
Verkar vara som Windows11, bara onödigt rörigt i förhållande till tidigare versioner.

M.v.h. JANKRO :p.

Senast ändrad:
Toppen