• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

POI-info till Garmin

F

F.d. 4754

Guest
Här hittar Du lite info om POI till Garmin.

Gå till Garmins hemsida http://www.garmin.se/defaultpage.aspx?pageid=2958
Läs anvisningarna.

På Garmins hemsida kan Du också läsa mycket om den gps Du själv äger genom att välja Uppdateringar och klicka dig vidare till rätt gps.
http://www.garmin.se/startpage_20071116.aspx?pageid=2

Nedanstående filändelser till Garmin är viktiga och det går inte att bara ändra filändelsen genom att byta namn. Man måste ha ett program för att konvertera filerna. Det heter PoiEdit och kan hämtas här: http://www.poiedit.com/downloads.htm
Det är vid första anblicken kanske svårbegripligt men ge det lite tid…

POI som skall till GPS ska ha filändelse csv

Ikoner till GPS ska ha filändelse bmp

För att titta på POI i MapSource ska filändelsen vara gpx

Goggle Earth använder kml

Rutter i Garmins karta MapSource har filändelse gdb

För att få en ikon till ex.vis ställplatserna så gör man själv eller hämtar hem en lämplig ikon från Internet. Denna Ikon ska ligga i samma mapp och ha samma namn som csv-filen men ha filändelse bmp

Gör en bra mappstruktur i datorn med de olika filändelserna. csv-mapp, gpx-mapp och så vidare. Gör också en mapp för övriga filformat. Får Du några Tom-Tom filer kan Du konvertera dessa till Garmins csv-format.

Gör tillsist även en mapp som Du kan döpa till: csv till gps. I denna mapp kopierar du in de filer du vill ha till GPS:en. Det är alltså denna mapp du hänvisar till när du laddar POI till GPS:en.Varje POI-fil ska också ha sin bmp-fil med sig med det är ej nödvändigt med en bmp-fil. Se hela tiden till att originalet ligger kvar i csv-mappen.

När du för över filerna så skall alla POI-filer över samtidigt till GPS:en.

Det går inte i min GPS att fylla på med fler filer. I min gps finns ingen genväg. Alla filer laddas samtidigt!

Lägg in filerna manuellt och välj om Du vill ha larm. Jag har själv larm på fartkamerafilen och den har jag ställt på 700 meter. Man kan tänka sig att lägga larm när man närmar sig en rastplats (om man har laddat hem vägverkets rastplatser) eller bensinstationer eller vad man nu har för POI i sin gps. Själv är jag återhållsam med larm. Det kan bli störande.

Istället använder jag POI när jag söker ett mål och gör en rutt. Ställplats eller kanske en båthamn. Du väljer själv…

Nu finns det ett forum här. Där hittar Du POI. Var bara noga med att de har rätt filändelse (csv) till Garmin annars får du konvertera filen. Tom-Tom har ex.vis filändelsen ov2.

Till Forum: http://www.husbilsklubben.se/forums/f15/

Det här är inte så svårt som det låter. När POI-loader är i din dator så är det bara att börja experimentera. Man lär sig ganska fort.

Finner du några felaktigheter eller vill tillföra eller fråga något så hör gärna av Dig.

Blev själv helt snurrig när jag skrev om alla dessa filändelser.

Hälsningar Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: POI-info till Garmin

Jättebra sammanställning.
Att söka reda på vilken filtyp som hör vart är svårt iom att alternativen är så många. Perfekt att ha det samlat.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: POI-info till Garmin

Fin beskrivning! Som du säger det tar lite tid och experimenterande.

För egen del tycker jag det är bäst att köra in poi på det lösa kortet (för säkerhets skull utan att ha GPS inkopplad). Då kan man ha en fil för varje kategori efter att ha bytt filnamn.

Hälsningar

Håkan
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: POI-info till Garmin

hej
ni som använder kamravarnare i gps (har garmin själv) så är en kamera varning på riksväg 70 i djurmo på fel sida kameran står mitt på 70-sträckan om man kommer från borlänge men varningen kommer om man kommer från leksands hållet. bara ett tips inför säsongen 08.
mw3231
 
Toppen