• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

POI-efterlysning

F

F.d. 9232

Guest
Det här passar kanske inte riktigt i denna kategori, men fann ingen lämpligare.
Det jag söker är POI´s över svenska slott och herresäten. Har sökt på nätet och hittade en fil sim jag laddade hem, men den var minst sagt mager - ca ett dussin slott.

Har nämligen tänkt att köra efter ett tema i år, och åka runt och fotografera vackra slott och herrgårdar. Lämpar sig ju bra både för helgutflykter och längre trippar. Visserligen har jag gott om böcker om slott och herrgårdar, och visst kan jag säkert leta mig fram ändå. Men det vore ändå smidigt om man kunde lägga in dem i gps:en.

Någon som vet om detta finns över huvudtaget? Gratisfil eller köpefil? Alla tips tas tacksamt emot.
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: POI-efterlysning

Jag sökte på google med poi+svenska slott och fick en hel del träffar.

//Roger
 
F

F.d. 9232

Guest
Sv: POI-efterlysning

Hej Roger! Det gjorde jag också, men hittade som sagt en fil med ett dussin slott och sedan en med ca 102 skånska slott. Så Skåne kan säkert fylla en hel semester =) Men det finns ju slott i resten av landet också.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: POI-efterlysning

Ett litet tips som dock kräver en del jobb :) (men det är så man får göra)

Gå till
Wikipedia:projekt svenska slott och herresäten - Wikipedia

Bläddra ner så hittar du listor efter landskap. Klicka på ett landskap och ett slott. På höger sida så ser du koordinaterna.

eller
Slott, borgar och fästningar - historiesajten

Klicka på en bild så får du upp en sida med info om slottet. Längst ner på sidan finns en karta med markör för slottets placering.

Kopiera namnet och koordinaterna till tre kolumner i ett excelark (Namn | N | E).

När du gjort det på alla du vill ha så kan du skicka excelfilen till mig så ska jag räkna om koordinaterna och göra en användbar gps-fil av dem.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9232

Guest
Sv: POI-efterlysning

Roger - Tack för kanontips!
Båda sajterna verkar mycket användbara. Men hur får jag fram koordinaterna på slotten på Historiesajten?
Har just tagit hem PoiEdit, så jag tänkte försöka göra en egen POI-fil och sedan lägga ut här om någon är intresserad.


Upptäckte just hur jag skulle få fram koordinaterna!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: POI-efterlysning

Tyvärr är det nog så att de koordinater som du får fram inte på ett bra sätt går att skriva in i POIEdit och därmed skapa en användbar gps-fil (jag har testat och det "skiter sig"). Mitt råd är att du lägger in dem i ett excelark (enligt tidigare förslag) och skicka den till mig så fixar jag det åt dig. Är eg inte så svårt. Den (de) första siffrorna ex 56.xx.xx behåller du, övriga två grupper delar du med 60, sen sammanfogar du kolumnerna.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9232

Guest
Sv: POI-efterlysning

Tyvärr är det nog så att de koordinater som du får fram inte på ett bra sätt går att skriva in i POIEdit och därmed skapa en användbar gps-fil (jag har testat och det "skiter sig"). Mitt råd är att du lägger in dem i ett excelark (enligt tidigare förslag) och skicka den till mig så fixar jag det åt dig. Är eg inte så svårt. Den (de) första siffrorna ex 56.xx.xx behåller du, övriga två grupper delar du med 60, sen sammanfogar du kolumnerna.

//Roger

Men koordinaterna som finns på många, men långt ifrån alla, gods i Wikipedia verkar vara "riktiga" koordinater till skillnad från de man får fram via Google maps.
Dessvärre är det än så länge stora luckor i Wikipedias listor. Många saknar koordinater, andra artiklar är inte skrivna än, och värst - flera länkar leder fel. Näs herrgård i Uppland går tex till Näs säteri i Östergötland.

Jag ska försöka skapa någon form av system i det här innan jag börjar göra en POI-fil av det. Slotten är inga större problem, men herresätena blir jobbigare. Desto roligare när det blir klart :D

Tack för alla tips o råd!!!
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: POI-efterlysning

Är det någon som har hittat ett program på nätet (att ladda ner till datorn ), som räknar om (Latitud och Longitud ) från Grader/min/sek. till decimalt ?
Hälsningar
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: POI-efterlysning

Tackar, men jag kan inte hitta var jag kan ladda hem ett sådant program. Om man är ute och åker, så är det inte alltid man har tillgång till Internet.
Hälsningar
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: POI-efterlysning

Jag använder det här excelarket skrivet av Per Geijer som utgångspunkt när jag "micklar" med koordinater. När man lägger in många koordinater i ett excelark så får man göra en formel i den cell till vilken m,an vill sammanfoga information från de övriga. Därefter kopierar man formeln neråt i kolumnen. Man bör dock ha grundläggande kunskaper och färdigheter i Excel för att ge sig in i det, men Excel har en bra hjälpfil.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: POI-efterlysning

Jag har lite snabbt testat de två prg som Håkan nämner. De är krångliga och bökiga att ta sig igenom och jag blir nog kvar vid excelarket och de varianter som jag gjort av det.

//Roger
 
Toppen