• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

pmr-radio !!

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Hej,nån som kan ge bra tips på köp av en pmr-radio så man kan hålla kontakten med andra medlemmar när vi är ute o åker i sommar,finns det bara walkie-talkies eller såna som man kan skruva fast i bilen tro,behövs yttre antenn kanske för bättre räckvidd eller ??

skriv o berätta vore jag tacksam !!!!!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: pmr-radio !!

Hej Rolles,
kolla under avsnittet "Radiosamband" som du hitter i listan till höger på skärmen.
Där finns en hel del trådar runt dina frågor.
Börja med de två översta.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: pmr-radio !!

Såg nåt billigt på Lidl igår. Räckvidd 8Km.?
 
F

F.d. 29870

Guest
Sv: pmr-radio !!

har nettopp montert en danita med utvendig antenne den funker perfekt ca 2000 småe hånd apperater er ikke noe som virker noe serlig godt heller legge litt penger i å få noe som er bra:)
Danita - DittValg.no
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: pmr-radio !!

PMR og 27MHz CB er 2 helt forskjellige saker. De små pmr radioene har i følge sin definisjon en teoretisk rekkevidde utendørs med fri sikt på 12 km - de fleste har ikke mer enn 6 km. 27MHz CB-FM har mye bedre rekkevidde selv i modeller som tilfredstiller EU normer.

PMR tillater ikke eksterne antenner og er ment for hånholdt bruk innefor kortere avstander.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: pmr-radio !!

har nettopp montert en danita med utvendig antenne den funker perfekt ca 2000 småe hånd apperater er ikke noe som virker noe serlig godt heller legge litt penger i å få noe som er bra:)
Danita - DittValg.no

Köpte en Danita 3000 multi från www.thiecom.de och en "båtantenn" med inbyggd jordplan. :)

Kollade priset Danita 3000 multi € 59.-
Antenn med inb. jordpl. c:a € 49.-
 
Senast redigerad av en moderator:

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: pmr-radio !!

Snart kommer Italienarna att fylla era PR kanal med sitt tjatter. :D

Konditionerna är på väg upp vilket innebär att de högra kortvågsfrekvenserna går allt bättre och skippet kommer att förändras!

/Bosse
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: pmr-radio !!

Snart kommer Italienarna att fylla era PR kanal med sitt tjatter. :D

Konditionerna är på väg upp vilket innebär att de högra kortvågsfrekvenserna går allt bättre och skippet kommer att förändras!

/Bosse

Det var förr det, för nuvarande FM-apparater tar väl inte emot AM signaler om man inte fixar lite med modulationen.:confused:
 

Majvor o Toomy

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Mark
HBK-Nr
3086
Medlemskap
2024
Sv: pmr-radio !!

Jag har 2 danita 240FM som jag skall sälja billigt hör av er 0705766433 Toomy
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: pmr-radio !!

Tack för alla svar,vilken mhz brukar ni flesta i klubben använda,både 27 mhz eller den nya 446 mhz bandet eller både och kanske ????

ser att de nya pmr-radios har bara 0,5 watts uteffekt så det blir ju inte så värst lång
räckvidd jämfört med 27-mhz bandet på 4-5 watts uteffekt !!!!

m.v.h Rolle :twitcy:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: pmr-radio !!

Rent generellt får man räkna med att det finns en hel del trafik på PMR just på grund av mångfalden apparater som dessutom säljs som rena leksaker i bl.a. leksaksbutikerna.
Resultatet talar troligen för sig själv. Som tur är begränsas räckvidden på grund av den låga uteffekten.
Men visst kan det vara ett bra kommunikationsmedel över korta avstånd mellan familjemedlemmar etc.
Men vill man nå en annan brukarkategori är nog 27 Mhz att föredra. Dyrare utrustning och inga "leksaksapparater" att finna i butikerna och dessutom betydligt bättre räckvidd.
Finns även nackdelar bl. a. behöver antennen vara betydligt längre och mera svårinstallerad. Men fördelen är att många yrkestrafikanter använder 27 Mhz (har jag för mig) så chansen att få en del nyttig trafikinformation är uppenbar.
Tyvärr är det så att 27 Mhz har ett risigt rykte från den tiden då max uteffekt var 25 watt och AM. Visst kunde man nå ända upp till lofoten, men det var nog knappast av intresse för en vanlig husbilsåkare som kanske är i behov av tips om ställplats eller trafiksituation.
Så nuvarande system med 4 watt uteffekt med FM modulation är nog en ganska bra kompromiss.

För egen del har jag båda system.
Men vill jag vara"privat" är nog mobilen den ultimata lösningen. Räcker i stort sett över hela klotet med en låg investeringskostnad.;)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen