• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Platt-tv på väggen?

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Är det nån som har sin platt-tv fäst på väggen? Tex ovanför en sittplats? Vårt tvskåp är inte så stort o är placerat ovanför sittgruppen. man vill ju kunna se tvn när man sitter i soffan oxå. Undrar om det går, kanske fästa den i stolpe jämte dörren? Andra förslag?
/Cecilia
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Platt-tv på väggen?

Det en må passe på er at en fordeler belastningen utover en flate.
Jeg løste dette i min bil med en 3mm aluplate som jeg festet på baksiden av TV og forsynte med borrelås på hele flaten. I øverste kant på denne satte jeg inn 2 korte skruer inn i den tynne plywoodplaten som veggen er. Denne installasjonen ble gjort i 2002 og sitter meget bra fortsatt.

Et normalt veggfeste trenger noe stabilt som en kan skru inn i, men en større flate mot veggen og korte skruer skulle hjelpe bra. MEN husk at kraften som belaster feste i veggen øker drastisk med lengden ut til vekten (TV).

Min 15" sitter med en 15x20 cm plate, direkte på veggen. Skulle jeg brukt et vegfeste på 5 til 10 cm avstand ville jeg ha brukt det dobbelte og plassert vekten i nedre halvpart.
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Platt-tv på väggen?

Hej Cecilia.
Jag har i vår bil monterat ett rektalulärt alu-rör från golv till tak, förankrat i inredningen på flera ställen. Där sitter tv:n med ett "small flat panel cantilever mount". Det är en svängbar och tiltbar arm som gör att tv.n kan ställas i olika positioner. Mellan tv:n och denna arm sitter även ett väggfäste så att tv:n lätt kan tas bort. Fabrikatet är Omnimount.

Hälsningar
Tommy
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Platt-tv på väggen?

Hej!
Jag har inga bilder nu, men kan säkert ordna det.
Under tiden, titta på OmniMount.com

Hälsningar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Platt-tv på väggen?

Hade samma problem i min bil hittade ett vikbart fäste hos vogels som jag fäste under tv skåpet Samma system som en takskärm fördelen med mont var närhet till antenn o strömsladd;

Häls, Mikael o Carina

tror fästet hete EFK 1325
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Platt-tv på väggen?

Hej!
Vi kommer att köpa ett platt TV väggfäste i vår. Vi har en 19" TV som väger ca 6 kg. Har då tänkt köpa ett på Mediamarkt som skall klara följande;
- Väggfästet skall vara tillräckligt stort så att ytan mot väggen blir stor och avstånden mellan fästskruvarna långt så att den tunna husbilsväggen klarar hävstångsbelastningen när man fäller ut TV:n.
- Väggfästet skall vara tillräckligt långt för att TV:n skall kunna vinklas horisontellt. I vårt fall med 19" TV så behövs 25-30 cm.
- Väggfästet måste även kunna vinklas vertikalt eftersom en LCD TV mer eller mindre kräver att man tittar på bilden rakt framifrån annars blir den grå eller svart aktig. Vertikala vinkeln är oftast känsligare än den horisontella. Den horisontella tittarvinkeln brukar uppges till 160-178 grader, 178 på dyrare apparater men med LCD så börjar bilden ändå bli grå när man tittar mer än 90 grader från rakt fram.
- Sedan tror jag att man skall fälla in TV:n under färd och gärna förankra den med någon gummistropp så den inte skakar sönder i guppen eller att väggfästet lossnar.
Lycka till! Hälsningar Hasse
 
Senast ändrad:

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Platt-tv på väggen?

Hej vänner
Någon som vet var man kan hitta ett takfäste?
MVH KEJO 20
 
Toppen