• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Plasten/glasfibern spricker

frising

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Laholm
HBK-Nr
7064
Medlemskap
2024
Nedre delarna på husbilarna är oftast av plast/ glasfiber. Min Hobby börjar denna spricka i övergångar till hytten.3F7EA020-95A9-41DF-8613-001BEA30ABAC.jpeg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du kan kanske berätta hur du lagat den. Kan var till frågeställarens nytta.
Det är ju inte så lätt, då frising inte vet om det är plast eller glasfiber...
Om vi får klarhet skall jag svara.... När jag är framme.... Åker om 5 min mot Trelleborg och båten till Rostock.... Bara så ni vet ifall mitt svar dröjer ;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det hade varit bättre om han hade placerat de S slingrande bläcken längs med sprickan i stället för på tvären så hade de gjort nytta på fem ställen, i stället för ett.
Och helst på baksidan, även om det här bara var ett exempel.
Men annars så var det väl en bra info för produkten kanske :msn_wall: .

Lite gnällig kanske. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Lite gnällig kanske.
Nej, du har helt rätt, då får man gnälla lite. :)
De stora s-formade monterade på längden blir mycket starkare än om de monteras på tvären, de är ju i princip utformade som ett dragspel monterade på tvären och gör då inte alls den nytta de kunde ha gjort om de var monterade på rätt sätt. (Enligt mig)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja hej och tack, lite allmän info.
Jag har inte sysslat med det här mer än en gång, men lärde mig lite. Det finns lite olika standardutföranden på de här bockade ståltrådarna och man kan ju även bocka själv av ex. 0.6 eller 0.8 m.m. migsvetstråd om man har en bra idé vid någon underlig spricka.
De skall ju vara tillverkade av rostfri tråd så de inte kan rosta om fukt kommer in till dem. Det finns en del standardbockar som följer med när man köper en pistol/värmare och de brukar vara liknande de här fyra.

Laga plast.JPG
-Zicksacken uppe till vänster är styv och just bra för att sitta på tvären om man har svårt att få ihop sprickan och det spänner mycket.
-Den S formade uppe till höger skall alltså vara på längden för att "sy" samman sprickan som då redan hålls samman av en eller flera zicksack med lagom avstånd för en eller flera S mellan dem.
-Den nedre till vänster är för att trycka in i innerhörn.
-Den nedre till höger är för att trycka in i ytterhörn.

Laga plast2.JPG
De lite lyxigare har hack i tråden som syns här vid nedre böjarna. De är till för att när plasten har kallnat och tråden sitter fast rejält så går det enkelt att bara bocka av de överflödiga bitarna, i stället för att behöva en liten avbitare.

Det här verkar att funka jättebra för att det inte skall spricka upp igen, som risken annars är med både lim eller att bara smälta samman sprickan men........ Sprickan är ju fortfarande liiite rörlig så nylackad kan ändå sprickans små rörelser få färgen att spricka. Så man bör även få sprickans kanter att hålla samman. Vet inte vad som är bäst (fast det finns säkert de som vet). Limma innan man börjar med trådarna är nog tveksamt. Limma efteråt med penetrerande CA-lim, kanske. Slipa upp sprickan och spackla med rätt specialspackel som innehåller småfibrer, eller att helt enkelt smälta samman sprickan först och bara snygga till med lite specialspackel på ytan.... Ja, jag vet inte tyvärr.

Se det här bara som lite komplement till filmen. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen