• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plasta yttertaket.

F

F.d. 4418

Guest
Jag har en scaniabuss 61a.
Tidigare ägare har sågat upp lite för många hål för fläktar, takluckor och "annat.." Det vill säga taket läcker in.
Jag tänkte göra taket tätt igen, bygga för alla gamla och nya hål och sedan plasta yttertaket och använda glasfiber.
Och där efter såga upp nya hål för takluckorna, (på samma ställe där originalen satt).
Är det någon som har erfarenhet av det samma, risker eller något jag ska tänka på?

Fråga nr 2.
Min Scania är endast registrerad för 3 personer+ förare.
Känns lite snålt med tanke på 12 meter buss. Just nu finns bara 3 platser utöver förarplats så jag kommer att montera in 3 kaptensfotöljer i vår.

Vet någon hur eller om man kan regga fordonet för fler passagerare direkt på besiktningen?
Har för mig att man kan ha flera sittplatser i fordonet men det spelar ingen roll då det ändå e 3 st sittande som gäller.

Fråga 3.
Ska isolera innertaket med cellplast och tittat på styrofoam.
Någon som vet var billigare sådant finns?

Senast redigerad av en moderator:

bossebagare

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8546
Medlemskap
2025
Sv: Plasta yttertaket.

Du skall nog kolla på ett annat forum som har gamla och ombyggda bussar de kan nog ge dig de svar som du behöver. Sök på hussbussens vänner. Med vänlig hälsning, Bosse

F

F.d. 55397

Guest

Är den regg'ad som buss eller Lastbil?

Vet inte hur kinkigt det är med bältade platser vid omreg??

F

F.d. 58882

Guest

Yttertaket på bussen är troligtvis omlottlagd aluminiumplåt som popnitats eller skruvats med typ tätmassa i skarvarna. Aluminium & glasfiberarmerad styrenbaserad plast har väl olika utvidgningkskoefficient. är det inte risk att plåten & plasten skiktar sig eller att plasten spricker?

Bennie

F

F.d. 4418

Guest

Tack för tanken. Skulle vara om aluminiumplåtarna rör sig så plasten spricker då.

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Om det både ska plastas och isoleras så skulle det fungera att slita bort plåten lägga på isolering och sedan plasta. Betydligt lättare att lägga isolering neråt än att isolera uppåt. Sedan vilken isolering som passar bäst att plasta på de är frågan. Är lite osäker hur EPS isoleringen är att plasta på. Har för mig att det inte riktigt tar ihop.

F

F.d. 2621

Guest

EPS = expanderad polystyren - säljs under olika varunamn
XPS = extruderad och expanderad polystyren - - " -

Att försöka lägga omättad polyester med glasfiber på någon av dessa två skumplaster för att skapa någon form av sandwichkonstruktion är i stort sett omöjligt. Den omättade polyestern är löst i monomeren styren som verkar som ett lösningsmedel och som i stort sett förintar / löser upp EPS / XPS.

Det finns andra skumplaster och andra alternativ än omättad polyester, som kan kombineras.

Jag brukar i regel rekommendera att man vänder sig till expertis för att slippa problem, och jag gör det även i detta fall.

"RÄTT PLAST PÅ RÄTT PLATS" är ett gott råd.

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2030

Laminerings Epoxy går att använda på plast! Titta på Sven Yrvinds sida. Han bygger en båt av plast och glasfiberväv och Epoxy. Har själv byggt både kajaker och en blekingeeka med hjälp av ribb, glasfiber och laminerings Epoxy. Genomhärdningstiden på denna Epoxy är tre dygn vid rumstemperatur. Här kan man läsa om epoxy Välkommen - NM BÃ¥tepoxi och även hitta återförsäljare.

F

F.d. 2621

Guest

Jodå, Sven Yrvind kan sina saker och har lärt sig hur man umgås med dessa produkter under många år, och han har alltid tagit råd och kunskap från expertis. Han är verkligen en intressant och mångkunnig person.

J

Jarmo

Guest

Bredd spackla med sikaflex ca 5 cm runt hålet och nita ny plåt med TRYCKTÄTÄ blindnitar, det vill säga blindnit utan hål i mitten och med o-ring.

Polyestern kommer garanterad släppa efter ett tag, när plåten rör på sej.
Epoxi är inte mycket bättre i det här fallet.

Ang takisolering, jag skulle limma frigolit mot plåten, med inte tjockare än att det går böja lite. Blir det för tunt så limma två laget, eller såga massa smala spår på under sidan så att kan du böja. Jag antar att taket är lite välvd.

Får du massa luftspalter mellan takplåt och frigolit så samlas det kondens vatten där, och med tiden har du jackpott i mögel. Finns inga lätta saker! Det ska vara tät mellan takplåt och frigolit, i väggar är det lite annorlunda.

MVH: Jarmo

Toppen