• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Planerar Europaresa efter dieselpris

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Funderar på byta till äldre husbil utan rening. Hämta gammal frityroja från lokala grillen. Filtrera den och blanda frityrolja/Diesel. 50% av vardera..

Härligt med doften av pommes och falaffel när man åker omkring.
I så fall har du tur,jag har den inte ..måste tanka 98 oktan på grund av den höga inblandningen som nu är 10 % ,det börjar likna banan republik och inte högstående samhälle!
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
det låter jobbigt att hela tiden tänka på hur mycket man sparar här och en ställplats där ? tar bort lite av tjusningen kan jag tycka ? nej kör era bilar och var glada det inte är en Mullrig V 8 men å andta sidan är ju det priset då värt det underbara ljudet ! vill man bli rikast på kyrkogården så stanna hemmma och förbered avfärd !
Tankade jobbilen på vägen hem idag. Diesel 27,36 skr/liter. På en mack strax söder om Jönköping. På andra sidan pumpen står en tysk familj i 40-års åldern. Deras plan var att åka upp till Kiruna för att se Midnattsolen. Förra tankstoppet hade dom i Köpenhamn och tyckte det var dyrt. Dom insåg där och då att det blir ingen Midnattsol i år. Dom vände söderut mot medelhavet istället. frågade dom om dom inte kollat priser innan dom åkte men ,Nej förra året var diesel billigare i Sverige än Tyskland. Man kan säga att dom var väldigt besvikna.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Någon som vet hur mycket den extrahöga reduktionsplikten (EU 6-7%_ SE 30%) fördyrar dieselpriset. Den och skatterna kan ju politikerna påverka. Resten styrs så vitt jag förstår av yttre omständigheter.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Tankade jobbilen på vägen hem idag. Diesel 27,36 skr/liter. På en mack strax söder om Jönköping. På andra sidan pumpen står en tysk familj i 40-års åldern. Deras plan var att åka upp till Kiruna för att se Midnattsolen. Förra tankstoppet hade dom i Köpenhamn och tyckte det var dyrt. Dom insåg där och då att det blir ingen Midnattsol i år. Dom vände söderut mot medelhavet istället. frågade dom om dom inte kollat priser innan dom åkte men ,Nej förra året var diesel billigare i Sverige än Tyskland. Man kan säga att dom var väldigt besvikna.
Fast jag tror att dom tyskarna var dåligt insata i priserna föra året också för diesel var dyrare då också. Tyskland hade billigare diesel och inte bara dom!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tankade jobbilen på vägen hem idag. Diesel 27,36 skr/liter. På en mack strax söder om Jönköping. På andra sidan pumpen står en tysk familj i 40-års åldern. Deras plan var att åka upp till Kiruna för att se Midnattsolen. Förra tankstoppet hade dom i Köpenhamn och tyckte det var dyrt. Dom insåg där och då att det blir ingen Midnattsol i år. Dom vände söderut mot medelhavet istället. frågade dom om dom inte kollat priser innan dom åkte men ,Nej förra året var diesel billigare i Sverige än Tyskland. Man kan säga att dom var väldigt besvikna.
Säkerligen tappar turistnäringen många kunder och pengar denna sommar. Speciellt i Norrlands inland och fjällen. Kostar en förmögenhet att ta sig dit. Och sen kostar det att vara där..

Blir inte lätt för lokalbefolkningen. Mindre jobb och svindyra privata resor. Kollektivtrafik som är nått att prata om finns inte. Tro mig. Jag har mina rötter i Norrbotten

Kolla tidtabellen. Bara ett exempel på icke fungerande trafik.

Nu jobbar jag på Kungsholmen. Tunnelbana var 3:e minut. Utöver det en massa bussar åt olika håll. Var är rättvisan och hållbar miljö i detta..
 

Bilagor

  • Screenshot_20220617-010005_Drive.jpg
    Screenshot_20220617-010005_Drive.jpg
    857,8 KB · Visningar: 49
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Tankade jobbilen på vägen hem idag. Diesel 27,36 skr/liter. På en mack strax söder om Jönköping. På andra sidan pumpen står en tysk familj i 40-års åldern. Deras plan var att åka upp till Kiruna för att se Midnattsolen. Förra tankstoppet hade dom i Köpenhamn och tyckte det var dyrt. Dom insåg där och då att det blir ingen Midnattsol i år. Dom vände söderut mot medelhavet istället. frågade dom om dom inte kollat priser innan dom åkte men ,Nej förra året var diesel billigare i Sverige än Tyskland. Man kan säga att dom var väldigt besvikna.
det var ju tråkigt för dem ! men att bränslepris varit billigare i Sverige än i Tyskland finner jag högst osannolikt ? men det är nog många som får en smärre chock !
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Husbilsåkande är en hobby som har den tråkiga egenskapen att den defacto förstör miljön. Kanske främst genom utsläppen från motorerna, men också genom tillvekningsprocesserna, de eviga byten av slitdelar (däcken är väl värst, följt av batterier) och så ska ju eländet nån gång skrotas ner och tas om hand.
Jag tycker att det är fullständigt rimligt att man betalar för det man skitar ner i likhet med att man betalar miljöavgifter och och i förlängningen utsläppsrätter på annan konsumtion. Precis som med annan hobby så är man varken tvingad att hålla på med det och rimligen behäver man stå för kostnaderna för leken på egen hand.

En personlig reflektion kring den ständiga debatten om drivmedelspriser bland hobbyåkare av husbilar är att de som gnäller mest är de som har minst att förlora på att klimat och miljö går åt helvete, dvs griniga gubbar i pensionsåldern. Ni hinner bli upphämtade av Fonus innan det blir för illa så det är ju till viss del förståeligt i alla fall. De som är yngre av oss har oftast (kanske med undantag för bilhobbyister som verkligen identifierar hela sin person med sin bil, typ jänkeåkare och a-trakorkids) ett längre perspektiv.
Det ropas högt och vilt om "snart är det i alla fall val och då kan vi ju rösta in borgeligheten ända in i himmelen", precis som att det skulle göra nån som helst skillnad på reella och kännbara drivmedelspriser. Det har ju liksom inte hänt tidigare, och lär inte hända nu heller.
En säkning med ett par spänn ger mig en extra fulltank i bilen om jag nu tänkt mig fara omkring 1000 mil i sommar. Det känns lite som att jag kan ha och mista den tanken. Iallafall är jag inte så kåt på diesel att jag sätter mig och planerar min semester efter de billigaste tapparna i Europa.
Herre jisses, åker man inte dit man vill spendera sin tid på semester (och vad det nu räknas som pensionär, sommar-resande kanske)?
Jag häpnar. På riktigt.
Får väl nämna att jag inte tycker det är skitkul att dieselpriserna är vad de är och att det var roligare att tanka när de låg på 17kr, men rimligheten i att sänka kostnaden marginellt för att rulla ytterligare hobbymil är förlorad på mig.

Allt det sagt så anser jag att en KRAFTIG höjning av avdragen för arbetsrelaterade resor (tredubbling känns lagom) bör göras inom ramen för reseavdragen.
Enkelt och bra.
Norrland (och obygderna söderut) överlever, de som mest är ute och lallar och leker med fordon fortsätter betala för sin nedskräpning.

Ja, det är ett extremt impopulärt inlägg på det här forumet jag häver ur mig.
Jag är ok med det.
 
Senast ändrad:

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Liten fundering;
När blir det för mycket för dig?
//Grinig pensionär
När det inte är roligt att åka husbil längre.
Ungefär samma inställning till detta som att äga båt för att fiska i, pickis för att spela cowboymusik i, frimärken när dom mist sin lyster eller musicerandet när en ny gitarr kostar för mycket.

Men det kanske började när jag fick upp ögonen för att barnbarnbarnens framtid ser ytterst blek ut.
Skillnaden mellan mig och bränsleprisvurmarna är att det är viktigare för mig att deras ättlingars framtidsutsikter ser bättre ut än att jag och mina gelikar kan fräsa runt extra mil och häva ut diesel och bensinrök ytterligare en stund.

Och ja, innan nån för äventyrs får för sig att fråga; Det är givet att det blir elhusbil den dagen tillverkningen av sådana tar fart.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Och elhusbilen ger inga utsläpp vid tillverkning och däcken lämnar inte partiklar när de slits......Tyvärr hjälper det föga om vi i Sverige betalar 30 kr/liter för dieseln det enda resultatet är att landets konkurrenskraft sänks och inflationen ökar än mer då drivmedelspriser är grunden till att exempelvis livsmedelspriserna ökar!
Nej den som verkligen vill bidra till en bättre framtid ser till att det inte sätts mer barn till världen än att jordens befolkning stannar vid vad den nu är och på sikt minskar dvs. 2 barn/par. Då kommer resurserna att räcka för att alla ska få en god levnadsstandard och samtidigt ge plats för vilda djur och orörd natur!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Skaffar vi 2 barn i snitt i hela Europa så föds det mer barn än vad det gör just nu då snittet ligger på 1.67 barn.

Snittet i Afrika ligger på 4.5 barn, det skulle ju kunna innebära att dom i Afrika ska använda kondom för att vi ska få fortsätta njuta på jordens resurser, dom flesta i Afrika kommer förmodligen aldrig äga en elbil med gummidäck. Elektroniken och annat skräp dom använder är oftast dumpade på deras kontinent eftersom det är den billigaste soptippen.

Själv tycker jag man kan slopa barnbidraget helt eller att det förändras till att bara betalas ut för ett barn.



Alla gamla generationer har alltid tyckt synd om kommande generationer som får ta över världen och dessutom ALLTID tyckt att dom är lata. Medans dom som växer upp alltid tycker att den gamla generationen har levt ett hårt och fattigt liv, i alla fall ett innehållsfattigt och tråkigt liv, dessutom är gamlingarna tröga på kommande utveckling. Och ska vi tänka på nästa generation lider nog fler barn över folks dåliga alkoholvanor, totalförbjud spriten eller lägg 500kr/liter i extraskatt, 10 dubbla priset för ölen/vinet och så gör vi samma sak med nikotinet.

Elhusbilen kommer aldrig slå igenom, husvagnarna kommer återta marknaden igen eftersom elhusbilen är så beroende av campingar, husvagnen kommer vara ett bättre köp och säsongsplatser på campingar med husvagnar kommer öka i framtiden.

Såg en film på aftonbladet när deras reporter tankade en elbil, omräknat till diesel tankade han i 6 liter på 2 timmar och 45 minuter. :applaus:
Jag vill ha ett roligare liv än att stå och vänta bort mitt liv vid en elstolpe.

Det finns fortfarande ca 60 länder som har ett dieselpris under 10kr och 3 länder med ett dieselpris under 1 kr.
Själv blir det en Norrlandsresa, det får kosta vad det kosta vill precis som dom som brukar nikotin och alkohol resonerar. ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nej den som verkligen vill bidra till en bättre framtid ser till att det inte sätts mer barn till världen än att jordens befolkning stannar vid vad den nu är och på sikt minskar dvs. 2 barn/par. Då kommer resurserna att räcka för att alla ska få en god levnadsstandard och samtidigt ge plats för vilda djur och orörd natur!

Vart hittar man faktan för ovan påstående.....?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen