• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering värmeväxlare argos 747 2019

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej jag har letat efter av och på stängningaventilen till värmeväxlare i vår nya argos. Ska enligt instruktionsboken sitta i sofflådan men letat och hittar inget där. Det finns dock på utsidan av soffan en av och på knapp till den extra cirkulationspumpen som jag sätter på om jag vill värma motorn med hjälp av bodelen.

Men det ska ju gå att strypa vattnet mellan bil och bodel men var kan den vara?
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
På våra så är det knappen med en fläktsymbol på vänster sida av ratten som styr en ventil så man kan öppna eller stänga av värmen ifrån motorn till värmeväxlaren.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Olika påbyggare har olika lösningar. Att styra flödet från bilmotor brukar göras på Aldepanelen, påbyggarens panel eller som Stefan skriver fläktknappen till vänster om ratten.
Men på själva växlaren brukar det alltid sitta en balofixventil för mekanisk stängning.
 
Toppen