• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering av solcell

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Liten fråga angående placering av solcell på taktet. Jag har lite trångt på taktet pga av ventiler,fönster och parabol och jag undrar om det är klokt att placera solcellen tvärs bilen och inte längs med. Varför jag undrar är om det ev. kan avge visslingar eller höga susningar under körning

Jag har tänkt sätta den där framme så det blir inte kul om det för en massa väsen ifrån sig när man kör. Någon som har erfarenhet av detta?

/R
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solcell

Jag har min 130W panel på tvären och har aldrig hört eller tänkt på nåt extraljud.Visserligen sitter den lite längre bak men jag tror inte det spelar så stor roll.
På taket finns ju ända en del annat som kan skapa ljud,parabol,takluckor,ventilationsskorsten mm
//Lars
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Placering av solcell

Vår ligger åxå på tvären - aldig hört någon från den. Förstår inte riktigt varför risken för ljud skulle vara högre om den monteras på tvären?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solcell

Okay , då var det inte som "farligt" då eftersom jag råkat ut för detta då en skidbox placerades över en sollucka som hade en vindavisare , det blev en resa med 42 mils vissling .

Det är så att HBK har svar på allt :) .
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Placering av solcell

Skidbox över sollucka är nåt helt annat - det vet vi oxå. Körde till malaga t.o.r i juli för många år sedan med en Scorpio utan ac, men sollucka och takbox monterad. Det kändes som att det satt en jetmotor på taket om man försökte öppna takluckan. Allt löst i kupén försökte ge sig iväg.
:twitcy::twitcy::twitcy:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solcell

Om du har en mindre tacklucka, så kan du montera rakt över den. Solpanelerna är en aning genomskinliga. Min panel ligger tvärs över toaluckan. Den i taket förstås:cool:
 
Toppen