• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering av iPad

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Placering av iPad

Nej, den skymmer inte sikten det minsta varken för förare eller passagerare.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Placering av iPad

En undran: Hur kommer ni åt radion med paddan framför?

//Lg

Vi har aldrig radion på, lyssnar hellre på diesel-knattret :wink:
Nej, faktiskt, vi använder inte radion!
Skulle vi vilja, sitter iPad’en bara fast i ”kartklämman”, så det är bara att vika upp den i så fall.
Eller använda fjärrkontrollen om den ”tar sig förbi”, har inte provat.
(Sedan finns det ju radio-appar och Spotify)
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Placering av iPad

Måste vara marigt att få in en CD. Du vet, en sån där gammal sak man hade förr:D

//Lg
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Placering av iPad

På vilket sätt tycker du att en Garmin är bättre än en iPad med bra appar för navigering och ställplatssökning?

Jag har provat en hel del appar i min android och i sambons iPhone parallellt med Garmin, men ingen har varit bättre på att välja ”rätt väg”.
Att bli uppmanad till vänster- eller u-sväng på vägar med mitträcke, varning på 90-väg för 50-skyllt där vägen man korsar i planskild korsning har 50...
Snabbaste väg, där cykelväg ska användas.
Det är några exempel på irriterande saker många appar har hittat på.

Nästan alla appar jag testat räknar körtiden ca 10% för högt om man kör lagligt och följer trafikrytmen. Kanske en bagatell, men varför?

Autozoom fungerar dåligt, dvs zoomar in för mycket även när man kör på landsväg utan att närma sig några vägval. (Det ger ingen överblick och framförhållning)
Garmin har ”den rätta känslan” där, men vill man, kan man påverka zoomnivån, vilket i alla fall inte min nuvarande IgoPrimo kan.

Grafiken på de flesta gps , bla de flesta Garmin, är inget man blir upphetsad över, men just 3790 har en väldigt trevlig och verklighetsnära 3D-grafik utan en massa lull-lull!

En annan sak jag ogillar med IgoPro bl.a, är att upplösningen är gjord för iPhone, vilket gör att man inte utnyttjar hela skärmen (sorgkanter) samt att text och symboler är överdimensionerade.

Tacksam för tipps på en bra app som är anpassad till iPad!

Trots allt gillar jag iPad’en och förstår att det ger möjlighet till många nya funktioner i navigeringen, så jag kommer att fortsätta att prova mig fram, förr eller senare kommer en app som gör att plattan kan bli mer en än komplement!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Placering av iPad

Vad jag kan se måste du ha en gammal version av iGO eftersom jag inte har upplevt de nackdelar du räknar upp. En nackdel är att man inte kan lägga in egna POI:s. Med Internetuppkoppling betyder detta inte så mycket eftersom det går att söka på det mesta men utrikes (offline) använder jag därför Sygic och ibland Navigon som har direktkoppling från Promobil Mobil Life +.

IGO har många inställningar och det kan ta lite tid att ställa in alla.

Jag har på hittills nästan 300 mils Tysklandskörning använt iGO, Navigon och Sygic och jag skulle vilja ha de bästa funktionerna av alla tre.
 

Mia & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1251
Medlemskap
2024
Sv: Placering av iPad

Anders, den hållaren om du har från Teknikmagasint ... fäster sugproppen bra? Den jag köpte på Media Markt höll inte undertrycket överhuvudtaget. Jag lämnade tillbaka den igen.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Placering av iPad

Vad jag kan se måste du ha en gammal version av iGO .....

..... Jag har på hittills nästan 300 mils Tysklandskörning använt iGO, Navigon och Sygic och jag skulle vilja ha de bästa funktionerna av alla tre.

Jag har ver 9.6.9, vad har du?

Ja, att plocka godbitarna från flera vore nåt :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Placering av iPad

Ja, den har suttit som berget, peppar peppar. Sugproppen är lite större än vanligt och som jag nämnde om olyckan skulle vara framme lägger sig iPaden snällt på instrumentbrädan. Åtminstone i min Fiat.
 

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: Placering av iPad

Har idag köpt en hållare med sugpropp för iPad 2. à 199 kr
Till detta har jag köpt en adapterplatta för sugpropp 84 mm i diameter à 59.90.
Denna platta har jag för avsikt att klistra på ngt plats där ipaden inte skymmer sikten.
Tror absolut att det blir en mycket bra lösning för iPad och navigering
Per R
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Placering av iPad

Teknikmagasinets hållare och ett fäste som varit till en gammal MIO 269 och några skruv ger en bra placering för föraren.
TomTom hänger kvar ett tag till eftersom den innehåller många POI och vanans makt är ju stor......

Inte optimalt för passageraren men eftersom backkameran sitter i mitten så gick det inte att få till det bättre.
Får se efter ett tag om det blir separat backkamera till vänster om ratten och iPad i mitten och TomTom försvinner.

Photo 2012-05-16 13 40 51.jpg

Photo 2012-05-16 13 42 09.jpg
 
F

F.d. 17128

Guest
Sv: Placering av iPad

Det finns hur många lösningar som helst, se den här bilden t ex. Klicka på länken så ska den visas.

Kontrollera även RAM Mount och Zirkona fästen. Där finns lösningar för att fästa allt.

Stefan
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Placering av iPad

Hej Per.
Hur har du fäst hållaren på instrumentpanelen?

Med vänlig hälsning,
Leif Bertilson
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Placering av iPad

001tmi.jpg


003gqd.jpg


42677d1311413855t-010.jpg


Ska labba lite med en svanhals jag har liggande och se om jag kan få ned iPaden framför stereon men ändå få den justerbar
 

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: Placering av iPad

Hållaren får jag klistra dit för att sedan fästa sugproppen.
Har ej gjort det ännu men jag tror att det kan bli bra.
På baksidan av hållaren finns det dubbelhäftande tejp, och det ska man kunna ta bort utan några större bekymmer.kan tänkas att det kan ev blekas ngt där den suttit?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Placering av iPad

Hållaren får jag klistra dit för att sedan fästa sugproppen.
Har ej gjort det ännu men jag tror att det kan bli bra.
På baksidan av hållaren finns det dubbelhäftande tejp, och det ska man kunna ta bort utan några större bekymmer.kan tänkas att det kan ev blekas ngt där den suttit?

Jag gjorde på liknande sätt men fann att den stora sugkoppen satt bättre i vindrutan. Där har den suttit i 1400 mil nu.
 

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: Placering av iPad

Det är möjligt att den sitter bättre i framrutan men jag ska prova. Fästet där jag sätter fast sugproppen är större än sugproppen just för att sitta stabilare.
Hållaren till ipaden är höj o sänkbar just för att inte skymma sikten.
När jag hämta hem bilen ska jag prova meddetsamma och sedan ska jag lägga ut en bild.
Hållare och fäste har jag köpt på Kjell&Company
Per
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Placering av iPad

Nu blev jag nöjd, kan ha både backkamera uppfälld och iPad framför och vill man inte ha luckan till backkamera uppfälld så använder man den andra plattan.

nav 006.JPG

nav 008.JPG
 
K

Kjellz

Guest
Sv: Placering av iPad

Hej!
Måste säga att placeringen av skärmen till backkameran samt fästet för iPaden som Noshest gjort är smart, minnesvärt hoppas ni inte tagit patent på lösningen.

///Kjellz
 

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Sv: Placering av iPad

Så här blev det, använder sugproppsfästet utan sugpropp....
TIGade ihop ett fäste som är bultat i motorkåpan. Stadigt !
 

Bilagor

  • bild 2 kopia 2.JPG
    bild 2 kopia 2.JPG
    561,4 KB · Visningar: 13
Toppen