• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtisråd önskas

yzer69

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
33739
Medlemskap
2022
Hej, är ny på forumet och har sökt i lite trådar men provar att skapa en ny tråd för o se om jag kan få lite tips.

Kommer köpa en plåtis så fort jag rätat ut alla funderingar. Har hela tiden varit inne på en 5,40 lång då jag vill ha smidigheten. Men efter att varit inne i 6 meters modellerna har jag börjat vackla lite. Nån som har erfarenhet av att haft båda varianterna?

Fördelar med resp? Hur mycket smidigare är egentligen de där 60cm? Andra för/nackdelar? Lastvikt, ekonomi mm. Bomba mig med allt ni kommer på!

Kommer att fricampa mycket men vill även kunna köra i Madrids trånga gränder. För det mesta är vi endast 2 vuxna som kommer använda den.

Att det blir automat, popuptält är bestämt. Sen velar jag på värmen men tror på dieselvärme.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
varför dieselvärmare, låter dyrt om du inte skall fricampa mycket på vintern, gasol fungerar bra.

Hur mycket saker skall du ha med dig(ensam?), cyklar, skidor, bord, m.m. Försök att uppskatta mängden yta du behöver att förvara allt, får det plats?
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Jag har haft båda. 540 upplevs ganska mkt smidigare. Speciellt kring gathörn och att få plats i alla parkeringsrutor. Hela längdskillnaden är mellan hjulen. Därför svänger 600 inte lika tight men 600 känns stabilare ute på vägen. 600 har samma hjulbas som 640.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Vi har en snart 11 månader gammal 5,4 m plåtis. Vald för att vara smidig. Jag har hittills kört knappt 2400 mil och övernattat 99 nätter i den. Min sambo har övernattat 30 nätter i den.
Visst är det trångt. Det man får med ytterligare 60 cm är bredare bord, kanske större toalett/dusch, lite större bänkskiva och fler skåp. Men det blir nog ändå så att man inte kan vara båda i "köket/vardagsrummet" samtidigt.
Allt under förutsättning att man fortfarande har sängarna på tvären. Det finns väl någon enstaka 6 meters med långbäddar men då blir "kök/vardagsrum" återigen mindre.
5,4 m har naturligtvis kortare kaross än 6 m men också kortare hjulbas. Det innebär att om du parkerar på vanliga gator eller parkeringar så är det lättare att få in alla hjulen i parkeringsrutorna.
Ekonomiskt tror jag inte det har någon större betydelse.
 

yzer69

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
33739
Medlemskap
2022
varför dieselvärmare, låter dyrt om du inte skall fricampa mycket på vintern, gasol fungerar bra.

Hur mycket saker skall du ha med dig(ensam?), cyklar, skidor, bord, m.m. Försök att uppskatta mängden yta du behöver att förvara allt, får det plats?
Bor i norra Sverige, visionen är att använda den året om. Men har inte så mycket mer belägg för dieseln än så. Känns besvärligare att fylla på hela tiden bara.

Hur mycket packning är ju svårt, men vill ju ha goda marginaler. Bord stolar, cykel, mat...absolut. Det är en annan fråga....hur håller man koll på vikten. Man har ju ingen våg för bilen hemma direkt.
 

yzer69

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
33739
Medlemskap
2022
Jag har haft båda. 540 upplevs ganska mkt smidigare. Speciellt kring gathörn och att få plats i alla parkeringsrutor. Hela längdskillnaden är mellan hjulen. Därför svänger 600 inte lika tight men 600 känns stabilare ute på vägen. 600 har samma hjulbas som 640.
Tack för det svaret. Ett plus på 540 kontot alltså.
 

yzer69

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
33739
Medlemskap
2022
Vi har en snart 11 månader gammal 5,4 m plåtis. Vald för att vara smidig. Jag har hittills kört knappt 2400 mil och övernattat 99 nätter i den. Min sambo har övernattat 30 nätter i den.
Visst är det trångt. Det man får med ytterligare 60 cm är bredare bord, kanske större toalett/dusch, lite större bänkskiva och fler skåp. Men det blir nog ändå så att man inte kan vara båda i "köket/vardagsrummet" samtidigt.
Allt under förutsättning att man fortfarande har sängarna på tvären. Det finns väl någon enstaka 6 meters med långbäddar men då blir "kök/vardagsrum" återigen mindre.
5,4 m har naturligtvis kortare kaross än 6 m men också kortare hjulbas. Det innebär att om du parkerar på vanliga gator eller parkeringar så är det lättare att få in alla hjulen i parkeringsrutorna.
Ekonomiskt tror jag inte det har någon större betydelse.
Tack! Uppskattar feedbacken.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har haft en 5,40 med tvärbädd och en 5,99 med långbäddar. Klart plus för långbäddar vad gäller sovkomfort men vad gäller smidighet och plats i bodelen vinner 5,40. Välj oavsett längd en med totalvikt på 3.500 kg.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
det fins en bra plåt utrustningis mercedes skåp inredd hos kabe med all utrustning som går att få alde värme golv värme mer sedes skåp lång bäddar testad i vinter väder vad mer behöver man längd 625
 

Rolle343

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
32794
Medlemskap
2025
Köpte en dieselvärmare från wish. 1700 kronor med frakt. Fungerar klockrent. Testat i -8. Inga problem att hålla +23 inne.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Allt är kompromisser. Du ska kanske hyra en vecka för att se vad som funkar/inte funka för er. Jag har haft flera olika typer av husbilar från helintegrerade till plåtisar. Det jag prioriterade vid plåtisköpet var
Högt placerat kylskåp
Lådor i stället för dörrar i köket.
Tyst stängande sidodörr
Myggnät i sidodörren.
Gasolutrymme med öppning bakåt, inte in mot bagageutrymmet. Vill inte behöva plocka ur bagaget vid flaskbyte.
Mono eller duo control, så att man får köra med gasolen, värmen, kylen och varmvattnet på.
Absolut inte, så kallad fransk bädd. Hopplöst att bädda. Täcket rymmer under natten.
Väl uppvärmd färskvatten tank.

Det jag saknar i min Pössl är ett större kylskåp
 
Toppen