• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plåtisar krävs att ha bilen olåst på färja.

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Kollade på en facebookgrupp för Plåtisar. Där beskriver dom ett stort problem att flera numera måste lämna bakdörrarna olåsta för att rederiet kräver att få komma åt gasolflaskorna vid ev. brand.
Det tycker flera är olustigt, för då har man ju problem med försäkringen om något blir stulet.

Dom som tagit upp detta säger att detta är nya föreskrifter???

En vanlig husbil har ju inte detta problem, då man enkelt kan lämna gasolluckan olåst.

Det jag är lite nyfiken på? Vad säger föreskrifterna om LPG. Det räknas ju som fast installation och kan ju vara både i bilen och under bilen. Tar också längre tid att ta loss.

Någon kunnig?

Alugas-Tankflaschen-840x473.jpg
 
47D5C7CE-A770-4AFA-BCB1-6866710A87BA.jpeg Jag åker 6-8 resor med färjor på en sommar 4 redan i år. Altid bilen låst och kollad att kranen är fast ibland även tejp på bakdörren men låst. Så sedan 2005 med plåtis skulle någon fodra öppen bil skulle jag välja annan båt.
 
Detta är inget problem, har aldrig olåst dörr, ingen ombord ställer några frågor.
Dom som har fasta tankar under bilen berörs inte av detta, det kan vara stora volymer gasol,
som så många andra bestämmelser gäller det att ha ryggen fri.
Jag skulle var mer orolig för dom 30-50 lastbilar som finns ombord,vad finns lastat där?
 
Vanliga husbilar kan allt ha samma problem. Jag har gasolluckan inuti garaget. Man är lite nervös, och andra bolag är ju lite svårt med tanke på det extremt dåliga utbudet av färjerederier.

Dessutom är ju deras etiketter helt värdelösa, antingen fäster dom inte alls och blåser bort när man kör ombord, eller så sitter det som berget så det är ett enormt jobb att ta bort dom.

Körde med maskeringstejp sist, men fick fel tejp så den satt nästan lika hårt.

// Christer
 
Min stora garagedörr måste ha stort svängrum för att öppnas sen måste reserven monteras bort innan man kan öppna gazolluckan i garaget.
 
Dom som tagit upp detta säger att detta är nya föreskrifter???

Kan inte påstå att jag vet om det är nytt eller gammalt eller att jag är nån expert på området som kan allt i detalj...
Men redan 2003 åkte vi med husbil över till Gotland och då fick jag lära mig att gasolutrymmet skulle vara olåst, flaskorna bortkopplade och luckan endast stängd med nån gul tejpdekal som rederiet tillhandahöll.

Den tron har jag levt med sen dess på färjor och enda skillnaden nu är att jag inte fått nån gul tejpdekal på länge, fast det kanske man får om man ber om det, ska försöka komma ihåg det i mörrn. :)

Mvh Jocke
 
På Gotlandsfärjan gick personalen och kollade att kranarna var avstängda och sedan sattes dekalen fast. Samma på färjan Varberg - Grenå. Det enda ställe de "skiter i det" är Rödby - Puttgarden.
 
Trelleborg- Rostock, TT-line, bryr sig inte heller. Eller ska man säga att de litar på oss husbilister att vi gör som de säger, dvs stänger av gasen på flaskorna!
 
Trelleborg-Sassnitz för ett par veckor sedan fick jag gul klisterremsa och en extra påminnelselapp om att gasolkranen skulle vara stängd och olåst dörr. Jag har lucka på sidan till mitt gasolutrymme trots att jag har Plåtis så den var olåst. Tror inte någon kontrollerade och jag monterade inte tejpremsan.
 
Enda färjan som detta kollas är Gotland, samtliga färjor jag rest med till Tyskland Danmark får du en informationsfolder men ingen bryr sig.
Jag har fastmonterad LPG flaskor, det krävs alltså verktyg för att lossa dess, tror inte att personalen kommer att försöka sig på detta om det brinner, men man följer instruktionen även om det är tämligen meningslöst.
 
När jag åkte varberg-grenå i början på juni så var det en kontrollant och kollade alla husbilar/vagnar.

Han såg inte min remsa bak och kom och frågade om vi stäng av/markerat gasen. Så nog tusan händer det till danmark med. Beror nog mer på hur nogrann personen som jobbar är.

// Christer
 
Fältrapport:

IMG_20180710_142408-1024x768.jpg 2018_07_10 14_30 Office Lens.jpg

För mig inget nytt men naturligtvis ett problem när man åker Stålis utan separat gasolutrymme, vilket vi inte gör.
Ciao, jocke
 
Exemplariskt Sjöberg, frågan är fortfarande vad meningen är om man har fast monterade flaskor bakom den olåsta dörren.
 
Förklaringen till att rederierna vill ha öppet till flaskorna är nog att dom skall kunna avlägsnas vid brand. Kan det vara ett myndighetsbeslut? Frågan är vad man gör med fordon som har fasta installationer. Kommer dom att portas på färjorna? Verkar som att man tagit ett beslut utan att vara insatt i att det finns olika gassystem.
 
Det finns allt en avstängningskran på fast monterade tankar också, även på de som sitter under husbilen.
 
Senast ändrad:
Vi åker inte färja av fler anledningar och nu har vi ytterligare en, så tack för info Sir : )

...förutom at det kan gunga rejält:
olyckor.jpg
 
Tillbaka
Toppen