• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

" Plåtis ? "

F

F.d. 17941

Guest
Vänner i HBK, hjälp en man med språk svårigheter , vad menas med " Plåttis "
Ordet förekommer både här och där , i artiklar och på andra platser. Jag förmodar att det är en husbil av något slag, men vad ? En speciell modell eller ett fabrikat , hjäkp mig i min svåra språksituation.:quest:

Sv: " Plåttis ? "

Jag ser att du stavar det "plåttis". Då uttalar du det nog fel också. Om du uttalar det "plååt-is" så är det lättare att höra vad det handlar om! :-)

I väntan på ev. lyrik från Jappe så är en plåtis en husbil som är inbyggd i en skåpbil - dvs man har inte byggt en helt ny bodel bakom hytten utan inrett plåtskåpet.

Mina 2 första husbilar var Plåtisar - jag gillade dem helskarpt!
Men hustru ville ha "större" å då fick det bli så - för husfridens skull.
En Boxer från ScandiMobil i Falköping å sen en Iveco från SMC i Göteborg - å va jag älskade min Iveco!!!

Tydligen VÄLDIGT svärt att " art " bestämma detta med " vad en plååtis år , efter fem svar har jag inte bilvit ett dugg klockare MEN kanske jag anar en öppning i fjärran , kan det möjlighets vara en halvintegrerade husbil., i så fall av något speciellt fabrikat , eller gäller det alla halintegrerade husbilar ?
Trodde/väntade att jag skulle få ett expert uttalande av " guron " Jappe , men tydligen törs han inte ittala sig , kanske någon annan TÖRS tala i detta fall,
Förlåt en ynglande feling med språksvårigheter som ottalade ordet " plåtis " fel

En skåpbil (plåtskåp) med boinredning.

Bilagor

• Husbilen.JPG
    Husbilen.JPG
    1,6 MB · Visningar: 6

Se min förra PLÅTIS.
Helintegrerad - lättkörd, säker å liten riske för fukt.
Oftast säng bak å sen lite olika lösningar mellan säng å förardel.
Jag hade vattenburen värme i båda = skönt!!

Bilagor

• EXT_01 kopiera.jpg
    EXT_01 kopiera.jpg
    790,5 KB · Visningar: 5
  • INT_11 kopiera.jpg
    INT_11 kopiera.jpg
    477,1 KB · Visningar: 4
Sv: " Plåtis ? "

Tack !
Nu börjar jag förstå , alltså en varubil med säng inuti, och " pirra " ? Dessutom måste jag vara observant på stavningen , så det inte blir fel, det skulle ju kunna vara en hantverkare ( plåtslagare ) som man kör omkring med på pirran, eller ??

Hej Göte !
Pirra är en säck eller låd kärra på två hjul , kärran används inom jordbruket och transport industrin
Vi byter ämne och kallar det för "spräklådan " numera. ! Jag hade ingen aning om att " Plåå tis " var en varubil ,med säng inuti " , stavade jag rätt nu Jessika & Anders ?? Man lär så länge man lever , Men på tal om konstiga ord , så kanske någon kan förklara ordet " Bakgrinna " för mig ( nej , jag vet ; men vet NI ? Ett dialektalt ord med en bestämd betydelse ! Kanske blir detta " Språkets väg här på forummet. Hör av er , gissa !

Senast redigerad av en moderator:

En plåtis är en trängre modell av Husbil dvs en ombyggd transportbil. Den har inte varit tänkt att vara husbil från början. Hehe
Eller hur Roffe hahaa.

:msn_laugh::msn_laugh::msn_weird:

Tillbaka
Toppen