• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis som enda bil ?

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis som enda bil ?

Hej o välkommen i plåtisgänget.
Weinberg är en del av Knaus-Tabbert koncernen och vad jag vet tillverkas den i Tyskland parallellt med motsvarande Knaus- modeller. Importör i Sverige är Olle Bergholm AB i Kristinehamn och största åf tror jag är Husbilslandet med bra verkstad. Bergholm brukar sköta garantijobb bra.
W 541 är en bra ock kort kompromissbil och kvaliteten är nog ok även om man förr ansåg Weinberg vara lite av lågpris-Knaus. Kör Knaus själv och är mycket nöjd. Kostar i "strippad" prislisteversion 389000 i Sverige och då med 115 hk. Kan du få med en dragkrok får du den ultimata vardagsbilen.
Vi använder vår bil året runt och ser den som en vardagsbil även om den är en något större kusinbil Knaus 600 med något större motor. Både vi och bilen trivs f.ö. mycket bra i italienska bergsbyar!
Hör av dig om du undrar över nåt!
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Plåtis som enda bil ?

Tack Staffan för bra synpunkter:
Ja Weinsberg ser ut som en lågpris Knaus faktiskt men enklare material enklare inredning och få möjligheter till tillval, men det passar mig bra.

Den jag hittade har 130 hk och ett "Fiat paket" med luftkond ABS Hillholder extra krockkudde och lite till det mesta man behöver.

Räcker värmen i bilen under gång för vinterbruk eller får man frysa ?

Vad kostar det att montera en dragkrok på en sån här bil på ett ungefär ?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis som enda bil ?

Hej igen.
Inga problem med värmen för oss. Vintertid har vi gammalt quiltet överkast innanför bakdörrarna, det hindrar kallas från dem. Vid färd räcker Fiatvärmen men när vi ställer oss för natten drar vi för ett tjockt draperi mot förarhytten.
Vår bil är utrustad men Webasto Dual Top dieselvärmare för både värme o varmvatten. Eftersom vi är lite tveksamma till att byta gasolflaska mitt i natten har vi valt att ha dieselvärmare. Kanske kan du få gasolvärmaren utbytt mot diselvärmare i köpet? Annars kan du säkert eftermontera en Webast 2000 under golvet och sedan integrera utblåser i bilens utblås, så gjorde vi på vår förra husbil.
Dragkrok söker du nog bäst på tyska siter på internet. Vi har inte satt dit krok än pga att vi då halkar över 6 m. Men vi har som tur är en P-bil med drag!
Vad bra att du fick en del extra med. Vi har också ESP med Hillholder och båda ger ju större trygghet, inte minst vintertid.

Lycka till med "multi-husbilen"!
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Plåtis som enda bil ?

Var och hämtade min bil i lördags och har kört den ca 40 mil men inte övernattat i den än. En 2012 års Weinsberg 541 MQ med 130 hk och Carabus paket med bl a ASR och luftkonditionering i hytten. Den hade även markis radio och cykelställ monterat eftersom den gått som hyrbil i sommar.

Den spontana reaktionen är att den är överraskande smidig och kvick inga problem att hänga med i trafiken här även om husbilstempo är mer bekvämt i en sån här bil. Får plats på en vanlig parkering (utom de parkeringsgarage som finns under köpcentan de håller 2,2 m höjd här så bilen får stå på uteparkeringen där. Lastade två matkassar under sängen i bak idag och insåg vilket gigantiskt utrymme som finns där.

Klarar galant mina serpentinsvängar på väg upp till byn. Motorn drar som en liten oxe i uppförsbackarna och de italienska småbilarna har faktiskt svårt att hänga med. Monterade en liten trådlös backkamera (som jag köpte med från Biltema i somras) bakom nummerskylten som jag kopplade till skyltbelysningen så den fungerar även som backspegel.

Överraskande positivt jag hade faktiskt varken kört eller sett bilen när jag köpte den men jag är helnöjd med den precis så smidig som jag hoppades och med en härlig utsikt från förarssätet. Hittills har den dragit 7,8 l/10mil i lugn takt men det blir nog lite mer när jag vågar gasa på.

På negativa sidan står det att inredningen knirkar mer än jag räknat med när vägbeläggningen är dålig och att det är en hel del vindbrus och slammer från takluckorna som är monterade. Någon som har tips om hur man får bukt med det kanske de behöver bytas mot några av stadigare sort.

Ett annat frågetecken är gasoltuberna (två stora pjäser i bak) och vad de har för kopplingar och påfyllningsmöjligheter. Hur får man koll på sånt finns det några märkningar man skall leta efter ?

På firman jag köpte bilen har de erbjudit sig att byta till vilken sort som helst men eftersom jag inte vet vad jag vill ha så fick jag säga att jag återkommer med det. Bilen kommer att gå i Italien Tyskland och Sverige i den ordningen så jag behöver något som är möjligt att fylla på eller byta i alla länderna om det finns !

Några tips till en nybörjare ?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Plåtis som enda bil ?

Jättegrattis till nya kanonbilen. Sätt i Alugasflaskor(tankflaskor i p11 storlek) så kan du tanka på mackarna i alla länder.
betankung1.jpg
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Plåtis som enda bil ?

Aha kanske är något för mig då, jag skulle nog klara mig med mindre flaskor också om det finns många påfyllningsställen.

Var ut och tittade på mina flaskor 2 stora gröna stålflaskor som det står 11,6 kg och 12,2 kg på på olika ställen och en skylt Liquidgas. På en liten gul lapp står det Truma G1 och några landsbetäckningar (IT GR TR CY M) och några till, kanske något medelhavssystem ?

Bäst vore kanske flaskor som är enkla att fylla på i alla tre länderna !

Det där med gas verkar inte enkelt.

Vad kostar Alugas flaskorna ?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Plåtis som enda bil ?

Aha kanske är något för mig då, jag skulle nog klara mig med mindre flaskor också om det finns många påfyllningsställen.

Bäst vore kanske flaskor som är enkla att fylla på i alla tre länderna !

Det där med gas verkar inte enkelt.

Vad kostar Alugas flaskorna ?

Mellan 250 Euro - 400 Euro beroende vart du köper dom och vilka tillbehör som är med.

På 4 adaptrar klarar du dig i hela Europa inkl öststaterna och Turkiet.
58506d1342866185-lpg-adaptrar_.jpg


Läs den här tråden
Alugas flaska
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Plåtis som enda bil ?

Självklart är det Alugas flaskor jag skall ha det är vanligt här många kör bilen på det. Tack för hjälpen !

Tittade på takluckorna också de heter Seitz Mini Heki och har inga gummikanter alls så det är inte konstigt att de slammrar och brusar. Såg att det finns gummilister och spoiler att köpa som visserligen tar bort ventilationen men kanske får tyst på luckorna.

Någon som vet ?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis som enda bil ?

Grattis o välkommen i plåtisgänget. Tror du blir riktigt nöjd.

Vindbruset reduceras avsevärt med en spoiler framför luckan, så har vi gjort. Gummi- eller tätlister är lite vanskligt eftersom visst drag behövs så att du inte slocknar förgott av koloxiden (?) när du somnat för natten.

Alugasflaskor är nog det bästa alternativet om du inte är beredd att lägga en dryg 10 tusing och få en dieseldriven värmare vilket är vårt förstahandsval. Då kan du strunta i alla adaptrar och flasktyper.

Lycka till både på kringliga italienska byvägar och spikraka autobahn!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Plåtis som enda bil ?

Mini Heiki har en stilling som kan benyttes under kjoring - det finnes i bakre sidespor en laas, med styretappen innefor denn saa holder den seg helt stille. Dette er muligens den dyreste luken du kan finne i den dimensjon :):wink:

Har selv en MiniHeiki den er nesten aldri lukket, star i last posisjon hele tiden.
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Plåtis som enda bil ?

Tack, tittade en spoiler till luckan i husbilsfirmans katalog skall åka ner och köpa den, det är kanske dumt att täta med gummilister om ventilationen blir sämre då.

Däremot hittar jag ingen som säljer Alugastuber i Italien så jag får kanske åka förbi något av ställena i Tyskland eller Holland om jag inte lyckas övertyga firman jag köpte bilen på att skicka efter dem.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plåtis som enda bil ?

Ventilationen blir inte sämre för att du har lister i luckorna, du måste bara komma ihåg att inte ha alla stängda när du stannar. Förmodligen räcker bilens vanliga ventilation även då, men för säkerhets skull bör du öppna någon lucka en bit. :)
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Plåtis som enda bil ?

Nu har jag hunnit med 500 mil i min plåtis (Weisberg 541MQ) som enda bil och det fungerat utmärkt, bättre än förväntat faktiskt. Erkänner gärna att jag var lite skeptisk själv och hade som reservplan att köpa en liten fyrhjulsdriven Fiat Panda också om det inte funkade men den kommer Fiat att bli lurade på.

Bilen har gått i vardagstrafik en hel del och vi har hunnit med några övernattningar också, en fyranätters till Kroatien och en trenätters till PO delat bl a.

När jag frågade min Italienska flickvän i somras om hon tyckte om mina planer på att köpa en husbil blev det korta svaret "No". Nu är det hon som planerar alla utflykter och hittar nya ställen att besöka och bilen får inte stå still en enda helg så nu blir det en vecka på Krk och helgen efter det en trip till Livigno. Vi har hunnit med att prova Campingar ställplatser och parkeringar vid havet.

Som vardagsbil fungerar den alldeles utmärkt i stort sett lika smidig som min förra SUV med enda begränsningen höjden som gör att jag inte kommer in i parkeringsgarage. Den har dragit 0,78 på dessa 500 mil men på lite längre distanser går den på 0,7 i långtradarfart, det är kortkörningarna till kiosken som drar upp förbrukningen.

Som campingbil funkar den bra för två personer och ännu bättre för en för det är så pass lite plats att i praktiken bara en person kan stå upp en får snällt sitta ner. Men allt finns och allt fungerar för några övernattningar. Köpte ett draperi bakom stolarna för jag tänkte att det skulle hjälpa luftkonditioneringen att hålla bilen sval men det var helt onödigt den har klarat 40 grader utan draperiet. Däremot gjorde draperiet bilen tystare det tog bort mycket ljud från bakre delen.

Det mesta av skramlet har jag fått bukt med, till takluckorna hittade jag 2 u- formade plastlister med dubbelhäftande tape i botten som jag monterade i bakkanten på luckorna men bara halvvägs runt för att inte ta bort för mycket ventilation och vips var de knäpptysta för 4 euro och 10 minuter jobb. Glasluckan till köket fick också en list så nu har jag egentligen bara skrammel från sånt jag stoppar i skåpen kvar.

Har köpt en extra bäddmadrass på IKEA också för att få lite mjukare säng en Tafjord med minnesskum som jag fick klippa lite i för att den skulle passa. Otroligt bekväm att sova på jag gjorde likadant i mina båtar. Och bilen har fått en utomhustermometer eftersom det inte var standard.

Efter att ha läst trådarna på HBK och Knarreviks rekommendationer köpte jag iGO till iPhonen också eftersom GPSen i förra bilen var en fast monterad.

Nu skall det snart in en ny radio nya högtalare och en liten subbas under passagerarstolen. Funderar på att köpa en 2 DIN multimaskin med Radio TV DVD GPS och backkamera för att spara plats (TV och DVD skulle jag klara mig utan egentligen men sitter de i samma burk så är det OK). Har hittat en maskin här som heter Macrom 5562 R som jag tänkte köpa som kör iGO navigation. Hittar jag ingen bättre får det bli en sån.

Sen är det gasolen kvar att fixa skall köpa de där tuberna som går att fylla med LPG på bensinstationer mina nuvarande går bara att byta i Italien och Grekland.

Nästa prövning för mig och bilen blir i början av oktober till Sverige och tillbaka för att hälsa på släkten, då tänkte jag åka förbi Eneryda också och träffa några HBK:are för första gången det skall bli jättekul, kanske får jag se några "riktiga" husbilar då ;-) !

Men vad jag egentligen ville säga är :

ETT STORT TACK

för all hjälp till en lite vilsen nybliven husbilsägare. Utan all hjälp från Er hade min början på husbilslivet blivit mycket besvärligare, nu har jag fått nästan allt på plats snabbt efter alla goda råd från Er.

Vill tacka alla som svarat på mina frågor men också alla som deltagit i och skrivit i alla trådar jag har hittat massor av bra information och tips där.

Så min egen trevande fråga till Er för några månader sedan "Plåtis som enda bil ? den kan jag svara på själv nu efter all hjälp från Er och efter att provat själv en dryg månad:

Ja det går alldeles utmärkt bra !!!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen