• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alugas tankflaska

F

F.d. 25200

Guest
Någon som vet om det finns försäljare för Alugastankflaska i norra Tyskland eller Danmark och vad är priset?

Stig:)
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Alugas tankflaska

jag vet att JR larm säljer dom men priset verkade högt om jag jämför med Tyskland. Fast resan till Tyskland kostar också.
:) stig
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Alugas tankflaska

Jag handlar allt i gas i Gaanderen (Nijmegen), Holland, intill tyska gränsen.
Med det menade jag alla rör, slangar, kopplingar, tankar, m.m.
Gasen tankar jag i hela europa på "tappar" som säljer LPGgas. Kostar i medeltal ca. 7 kr./liter. I Sverige och Holand något dyrare ca. 8 kr./l.
Julian
PS Hittade ett kvitto från Preem i Gbg, fyllde 46 l. för 432 kr. = 9,40 kr./l. Dyrt! DS
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Alugas tankflaska

Funderar på att köpa en Alugas flaska.

Jag har två frågor.

1. Hur hög är den med krage? Utan krage?

2. Går det att tanka dom själv i Frankrike och Spanien?

Jag avser att göra en fast montering men jag måste öppna bakdörrarna för att kunna tanka den efter montering.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Alugas tankflaska

Flaskan mäter 575mm höjd till ovankant stängningskran. Kragen bygger ytterligare en bit, kanske 50 - 60mm, men denna går att demontera.

Du tankar dem själv på bensinmackar och andra tankställen som säljer motorgas eller LPG. Vi köpte en adaptersats som lär täcka hela Europa, men jag är lite osäker på Spanien därvidlag. Jag vill minnas att jag läste att Spanien har en annan ventil än någon av de tre som följde med vårt kit. Vi har inte varit där så jag vet inte.

Vi har dock tankat i Sverige, Tyskland, Frankrike och England utan problem.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Alugas tankflaska

Funderar på byte men det är förvirrande är att priset på gasol anges i kr/kg och LPG-gas i kr/liter?
Vad väger en liter LPG-gas eller omvänt hur många liter är 11 kg gasol?
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Alugas tankflaska

En liten "varning" dock: Köpte min 11 kg Alugas fyllflaska hos Gasfachfrau Karin Nöfer i början av augusti. Fyllde den sedan på närmaste LPG-mack i Kastellaun. Nu har vi börjat använda flaskan vid några korta turer under hösten. Plötsligt slår den automatiska gasomkopplaren över till reservflaskan trots att mätaren på Alugasflaskan visar ca halvfull. Det visar sig nu (efter kontakt med Frau Nöfer) att man åtminstone på denna mack har en blandning av butan och propan, på sommaren 60/40 och under vintern det omvända. Så nu står jag med en drygt halvfull flaska med butan som knappast förgasas när temperaturen närmar sig nollstrecket. Rådet är att fylla på med ren propan så kommer succesivt butanen att "spädas ut". Eftersom vi skall resa under vintern i Europa och inte vill använda reservflaskor är detta inget bra alternativ. Ev måste jag bara "bränna av" så mycket som möjligt av butanen när temperaturen är någorlunda och sedan fylla på propan här i Halmstad (gasolstationen ute i Flygstaden) före avresan. Andra ide'er? Kan man vara säker på att man får ren propan när man tankar LPG under vintern på stationer i t ex nordtyskland eller England, någon som vet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alugas tankflaska

Selv har jeg reist med LPG-tank i flere år og har alltid sørget for å fylle lengst mulig nord. Fylling i Syd-Europa skjer kun i nødsfall. Nord-tyskland på høsten skulle være trygt på større tankstellen, men tviltsomt på små avsidesliggende steder med liten omstning. Intet tankstell våger å ha for dårlig blanding til taxi og andre som benytter LPG i bilene.

Tilbake til ditt tilfelle, du har omlag 10 liter blandet vare - for enkelhet regner jeg 75% butan i resten - litt under 8 liter butan. Fyller du på 12 liter ren propan (normalt for biler i Norden) så skulle du kunne klare å brenne unna nesten 15 liter blanding selv i Sverige, reiser du sørover så kan du fort komme til områder hvor du han brenne vekk resten av butanen også.

Selv ville jeg etterfylle i Norden først, og deretter toppe opp langt nord i Tyskland. Neste top-up i Luxemborg (laveste pris med brukbar blanding).
Skal du til Spania ville jeg toppe opp igjen i Frankrike (lettere å finne tanksteller med LPG). På turen nordover igjen etterfylle slik at jeg ikke har full tank når jeg kommer til Norden.

Så lenge temperaturen på gassen er over 5 grader så forbruker en av begge gassene, under 5 er det mest propan som brukes.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Alugas tankflaska

Hej Knut!

Ser med beundran dina kunskaper om Tomte rengöring och tankflaskor och de svar, som ges till engagerade medlemmar.

Vore ju trevligt att även få något av en liten yttring på lite mer för klubben viktiga trådar!

Eller?

Roadglider
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alugas tankflaska

Jeg er tekniker ikke politiker, og uttaler meg om de saker jeg kan.
Politisk og organisatorisk uro er ikke mitt bord, det er alt for mange som har alt for mange sprikende meninger allerede.

Av denne grunn er jeg heller ikke aktiv som moderator, i den rollen ville jeg være en katastrofe. Styreverv er og ikke aktuellt for meg.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Alugas tankflaska

Jag fick leverat en Alugas flaska igår från JR larmcenter. Fick montera bort kragen för att få plats. Saknades svensk gaskoppling så jag fick montera dit en övergång från tysk till svensk.

Åkte till Eskilstuna och skulle fylla flaskan. Han skakade bara på huvudet så jag fick plocka ur den och han fyllde flaskan via gasmunstycket inte via påfyllningen. 320Kr Det var första gången han såg en sådan flaska. Jag hade svensk påfyllnadsadapter men den ville han inte använda.

Jag har ju köpt den bara för att kunna tanka i frankrike och Spanien på vanliga mackar. Hoppas det går ok. I Eskilstuna gällde manuell hantering trots annat på hemsidan.
 
Toppen