• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis med taktält?

landskapet

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
33969
Medlemskap
2023
Hej,

Är det någon i forumet som äger en plåtis med taktält? Kan ni i så fall dela med er av praktiska erfarenheter av boendet i en sådan?

Vi funderar på att köpa en sådan och är en familj på 4. Men jag är lite fundersam på om det stökigt när det blåser, om tältet är blött när det ska fällas ihop med sängkläder i. Hur länge på säsongen har ni varit ute osv osv

Stort tack för hjälpen!
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Vi var först inne på en Hymer Free 600 S med popup-tak men det blev en annan till slut utan popup-tak. Hur som helst hade jag lång och ingående diskution med säljaren kring just denna finess. Verkar ju väldigt smidigt. Den är såklart väderbeständig och är man lite lättstörd blir det nog inte mycket sömn om det blåser. Själv kan jag sova i en motorbåt i 40 knop. Men hur många sover i husbil/husvagn när det stormar? Det är ju ändå ingen som gör så börjar det blåsa på tok för mycket så är det ju bara att klättra ner, sätta sig i denetten hela sällskapet, ta fram kortleken och några kalla. Jag fick ingen angiven vindstyrka som den säkert klarar av. Men kan tänka mig att den bör palla lite vind bättre än markisen utfälld.
Skulle vara kul att höra en historia om när just detta har hänt; vaknat mitt i natten och tvingats fälla ner den pga storm.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi var först inne på en Hymer Free 600 S med popup-tak men det blev en annan till slut utan popup-tak. Hur som helst hade jag lång och ingående diskution med säljaren kring just denna finess. Verkar ju väldigt smidigt. Den är såklart väderbeständig och är man lite lättstörd blir det nog inte mycket sömn om det blåser. Själv kan jag sova i en motorbåt i 40 knop. Men hur många sover i husbil/husvagn när det stormar? Det är ju ändå ingen som gör så börjar det blåsa på tok för mycket så är det ju bara att klättra ner, sätta sig i denetten hela sällskapet, ta fram kortleken och några kalla. Jag fick ingen angiven vindstyrka som den säkert klarar av. Men kan tänka mig att den bör palla lite vind bättre än markisen utfälld.
Skulle vara kul att höra en historia om när just detta har hänt; vaknat mitt i natten och tvingats fälla ner den pga storm.
Det är ju helmysigt att sova i husbilen när det är riktigt skitväder, regn, blåst och kyla :) sedan är det ju inte så kul om ngt blåser sönder som tex för campinggrannen som vaknade av en jäkla smäll och så hade takluckan blåst bort. Vi har fö aldrig ute markisen om vi inte är i närheten, däremot så har tunneln till lufttältet blåst sönder en natt när det var ett jäkla väder. Tältet stod däremot kvar då det var bra förankrat, när vi körde hem så såg vi en studsmatta i ett träd :D

Sorry för OT men Johan76 inlägg väckte lite "glada" minnen.
 

landskapet

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
33969
Medlemskap
2023
Vad blev det bil istället?

Jag är mest fundersam på underhållet av taktältet. Att det fladdrar är väl OK, vi är vana tältare. Men det är alltid jobbigt med underhållet av blöta tält. Är mest nyfiken på hur folk med pop up-tält hanterar det.
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Vad blev det bil istället?

Jag är mest fundersam på underhållet av taktältet. Att det fladdrar är väl OK, vi är vana tältare. Men det är alltid jobbigt med underhållet av blöta tält. Är mest nyfiken på hur folk med pop up-tält hanterar det.
Ja, jag har också packat ner blöta tält i ryggan på fjället åtskilliga gånger. Stör mig mest på att allt blir dubbelt så tungt.... Jag inbillar mig att precis som med ett tält, väl hemma igen så är det bara att fälla upp det och låta det torka. Skulle bli rejält förvånad om det inte överlever nedfällt ett dygn eller tre i väntan på nästa solsken.
Nä, en ny Hymer Free 600 S går på 1 mille så vi hoppar ner några pinnhål och betalade handpenningen idag på en Chausson V690 ME, en 2021 som varit demoex. Får en jädra massa grejer med i paketet som hade kostat extra annars bla 9-vxl automat, markis, solceller, backkamerapaket, cykelställ, snygga alu-fälgar, vinterdäck etc. för 750'. Och den här har ett monstruöst garage med höj/sänkbar säng där bak. Därav behövs inte popup-taket.
Tack Blaser338 för den lilla anekdoten. Trevligt minne! Då är alltså lite "väder" inga problem. :) Det är onekligen mysigt att tälta i busväder. (Nästa riktiga tält blir ett Hilleberg. Tips från läktar'n med de är de bästa tälten...)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har byggt om en Toyota Hiace till husbil i mitten på 90-talet. Tog upp hål i taket förstärkte enligt ritning och monterade popup tak. Det var aldrig några problem med kraftig blåst men vi brukar alltid dra ner när vi lämnade bilen. Däremot glömde vi dra ner före start en gång. Vänliga personer på platsen viftade och gjorde oss uppmärksamma på fadäsen. Bilden är från Jylland.
Strand Jylland norr Limfjord.jpg
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Ja, jag har också packat ner blöta tält i ryggan på fjället åtskilliga gånger. Stör mig mest på att allt blir dubbelt så tungt.... Jag inbillar mig att precis som med ett tält, väl hemma igen så är det bara att fälla upp det och låta det torka. Skulle bli rejält förvånad om det inte överlever nedfällt ett dygn eller tre i väntan på nästa solsken.
Nä, en ny Hymer Free 600 S går på 1 mille så vi hoppar ner några pinnhål och betalade handpenningen idag på en Chausson V690 ME, en 2021 som varit demoex. Får en jädra massa grejer med i paketet som hade kostat extra annars bla 9-vxl automat, markis, solceller, backkamerapaket, cykelställ, snygga alu-fälgar, vinterdäck etc. för 750'. Och den här har ett monstruöst garage med höj/sänkbar säng där bak. Därav behövs inte popup-taket.
Tack Blaser338 för den lilla anekdoten. Trevligt minne! Då är alltså lite "väder" inga problem. :) Det är onekligen mysigt att tälta i busväder. (Nästa riktiga tält blir ett Hilleberg. Tips från läktar'n med de är de bästa tälten...)
Chausson V690 ME är riktigt snygg, hoppas du kommer trivas med den, vad hamnar skatten på?
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Chausson V690 ME är riktigt snygg, hoppas du kommer trivas med den, vad hamnar skatten på?
Skatten... Det har jag inte vågat fundera på än. Om jag fattat rätt så är det här Malus-bonusgrejen uppskjuten till senare i år. Har inte satt mig in i det alls. Man det lär nog bli någon form av skatt ändå.... hua! Har annars allt hos Länsförsäkringar förutom hundarna så jag får väl ringa dem snart...
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Chausson V690 ME är riktigt snygg, hoppas du kommer trivas med den, vad hamnar skatten på?
Ja, egentligen ville vi VERKLIGEN INTE ha en vit husbil. Har bara kollat på svarta och grå tills denna dök upp. (Får väl lägga upp foto sen) Vi vill vara lite mer anonyma. De vanliga vita "lyser"... är van vid en svart MB V-klass 250d som nu ska säljas... De där stora vita åbäkena på vägarna vill vi inte kopplas ihop med, haha, skämt å sido. Det är rätt mycket svarta detaljer så den börjar gå under benämningen "Stormtrooper-bilen". ;)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har bilat med en Land Rover med taktält.
Det var, ungefär, som att sova i vanligt tält på marken (om man bortser från kottarna man ofta får ligga på).
Det kändes även lite stabilare.
Men, på vanligt tält-mane'r, så blev allt riktigt fuktigt när det regnade....
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Skatten... Det har jag inte vågat fundera på än. Om jag fattat rätt så är det här Malus-bonusgrejen uppskjuten till senare i år. Har inte satt mig in i det alls. Man det lär nog bli någon form av skatt ändå.... hua! Har annars allt hos Länsförsäkringar förutom hundarna så jag får väl ringa dem snart...
Men om den är inreggad efter 2021 1 april tror jag det va så blir nog skatten rätt hög första 3 åren.
Fick 13 800 kr på min 2020 inreggade mars.
 
Toppen