• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis med bra lastutrymme

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Ja, jag har noterat skillnaden i placering av kyl. lågt vid golvet eller högre i lagom höjd. Inser ju att det är smidigare med högre placering. Vad brukar man då få göra för avkall? Är det en garderob som annars brukar finnas där? (Om man håller sig till den här vanliga interiör-layouten på bilar kring 6 m).
Det vanliga är hög kyl garderob under. Garderoben blir inte så hög klänningar kan släpa i golvet.
Jag föredrar hög kyl låg garderob. I garderoben är man inte så ofta. Numer dyker det upp kyl med utdragbara backar vid sidodörren, jag har inte någon erfarenhet av det,
funkar kanske.
Det som är allra viktigast för mig är lådor under spis och disk i köket, inga dörrar som man måste krypa på knä för att nå längst in. Dörren under sittgruppen har jag byggt om till en låda på kulskenor.
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Det vanliga är hög kyl garderob under. Garderoben blir inte så hög klänningar kan släpa i golvet.
Jag föredrar hög kyl låg garderob. I garderoben är man inte så ofta. Numer dyker det upp kyl med utdragbara backar vid sidodörren, jag har inte någon erfarenhet av det,
funkar kanske.
Det som är allra viktigast för mig är lådor under spis och disk i köket, inga dörrar som man måste krypa på knä för att nå längst in. Dörren under sittgruppen har jag byggt om till en låda på kulskenor.
Japp, högt placerat kylskåp får det bli.
Men är inte utrymmet under soffan avsett för värmesystemet. Har sett en Truma där i flera bilar.
 

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Med varmesystem under siddegruppen opnås en bedre varmefordeling.
Med varmesystem under sengen kan bagagepladsen under sengen blive uforholdsmæssigt varmt.

Køleskab oppe er praktisk, men køleskab nede var en forudsætning for langsgående senge i en 5,99 plåtis, jeg er blevet glad for den mere åbne planløsning.
Vi har garderobe under sengen, stor, men lidt besværlig at komme til, kompromisets kunst ;-).
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Med varmesystem under siddegruppen opnås en bedre varmefordeling.
Med varmesystem under sengen kan bagagepladsen under sengen blive uforholdsmæssigt varmt.

Køleskab oppe er praktisk, men køleskab nede var en forudsætning for langsgående senge i en 5,99 plåtis, jeg er blevet glad for den mere åbne planløsning.
Vi har garderobe under sengen, stor, men lidt besværlig at komme til, kompromisets kunst ;-).
Ja, det gäller att kompromissa. Som gammal seglare så får man välja om smokingen ska vara skrynklig eller blöt.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Dreamer D55 Select har bra dusch och bra utrymme under sängarna.
Har du sedan gasoltank under bilen, 44 liter, så får du bra extrautrymme i gasolskåpet. Bra högt kylskåp och lasthylla över stolarna, ta ej skyroof!
Se bilen hos PR Husbilar.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Men är inte utrymmet under soffan avsett för värmesystemet. Har sett en Truma där i flera bilar.
Min första HB (kanske inte premiumsegmentet) hade en truma under sängen. Halva natten gick åt för att succesivt sänka temperaturen tills det gick att sova i sängen. Morgonen framme vid dinetten var en kall historia. Det var då jag bestämde mig för att aldrig mer äga en HB med Trumavärmare under sängen. Säger inte att alla bilar är såhär men jag tänker inte chansa.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
När vi köpte vår första plåtis 2009 blev det en Knaus Boxstar Street 600. När vi skulle förnya 2015 skannade vi marknaden och fick flera offerter. Vi valde sama bil igen.
Om du frågar oss så ska en plåtis vara mobil på alla sätt, körbar året runt, när andan faller på. Dieselvärmare (gärna under kudden), högt kompressor-kylskåp, litiumbatteri o solceller, uppvärmt avlopp o uppvärmda tankar. Tja, så tycker vi efter ca 18000 mil i plåtis.
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
La handpenningen på en Chausson V690 idag. Troligtvis största garaget under den höj/sänkbara 190x190-sängen. Vi är i hamn. :cool:
Ser väldigt trevlig ut, grattis! Vi har också funderat på en ny plåtis. Långt fram på listan hamnar Kabe Affinity, polsktillverkad, med liknande funktion att kunna hissa sängen elektriskt för att få plats med t ex cyklar under. Hade den funnits med 4WD hade vi slagit till!
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Ser väldigt trevlig ut, grattis! Vi har också funderat på en ny plåtis. Långt fram på listan hamnar Kabe Affinity, polsktillverkad, med liknande funktion att kunna hissa sängen elektriskt för att få plats med t ex cyklar under. Hade den funnits med 4WD hade vi slagit till!
Tack, ja hissbar säng där bak känns nu nästan som märkligt om det inte finns i alla nya modeller.
Affinity, ja, den ser flott ut. Det är väl den med lite anorlunda planlösning OCH VÅNINGSSÄNG i dinetten. SMART!
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Så där ja! Då var man med husbil och har en första lyckad tripp avklarad.

30e Mars - Fick bilen genomgången hos bilhandlaren och rullade hem den efter ytterligare lite pappersarbete.
31a Mars - Avresa mot Holland för mässa.
7e April - Hemkomst.

Allt har gått som på räls. Bara positiv och listan med saker som behöver fixas börjar ta form.
Föremål för inköp:

1) Extra färskvattenslang (ett ställe hade ingen slangj_vel...!?)
2) Liten ihopfällbar pall för att inte slita på det inbygda steget. (Det lilla utrymmet under durken i dinetten får en funktion.)
3) Dörrmatta inombords
4) Dörrmatta utombords

Något ni kommer på som är lika akut?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Så där ja! Då var man med husbil och har en första lyckad tripp avklarad.

30e Mars - Fick bilen genomgången hos bilhandlaren och rullade hem den efter ytterligare lite pappersarbete.
31a Mars - Avresa mot Holland för mässa.
7e April - Hemkomst.

Allt har gått som på räls. Bara positiv och listan med saker som behöver fixas börjar ta form.
Föremål för inköp:

1) Extra färskvattenslang (ett ställe hade ingen slangj_vel...!?)
2) Liten ihopfällbar pall för att inte slita på det inbygda steget. (Det lilla utrymmet under durken i dinetten får en funktion.)
3) Dörrmatta inombords
4) Dörrmatta utombords

Något ni kommer på som är lika akut?
Se upp med pallen! Jag har kört ifrån några när jag hade min första plåtis på 90 talet, en hem ombygd Toyota Hiace. Ute mattan blir oftast rejält skitig.
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Se upp med pallen! Jag har kört ifrån några när jag hade min första plåtis på 90 talet, en hem ombygd Toyota Hiace. Ute mattan blir oftast rejält skitig.
Ja, man får väl ha den på hjul och i ett snöre så den släpar med till nästa ställe. ;)
Men denna diskusionen får fortsätta i rätt forum. Nu är ju själva husbilsköpet avklarat.
 
Toppen