• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis kvalitetsnivåer

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Många plåtisar ligger på gränsen till 3.5ton lastad(eller över),heavy chassi väger mer, är 3500kg ett krav så bör man fundera på det lättare chassit.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag har haft en Carthago Malibu. Kvalitetsmässigt var jag väldigt nöjd med bilen, jag behövde t.ex. aldrig uppsöka återförsäljaren under garantitiden. Planlösningen helt ok med långbäddar och kylskåpet i bekväm höjd.
Att jag sedan inte gillade plåtisen är en helt annan historia, den är såld och jag letar efter en ”vanlig” husbil igen.
Jag håller med om att vara vaksam på vikten, vägde min i samband med en besiktning den vägde då 3320 kg, den var fulltankad med både diesel och vatten.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Många plåtisar ligger på gränsen till 3.5ton lastad(eller över),heavy chassi väger mer, är 3500kg ett krav så bör man fundera på det lättare chassit.
Vet inte om du riktigt är med på "banan"!
Vad tror du vikttillägget blir av att välja Maxichassi med alla dess fördelar istället för ett vekt Lightchassi?
10 kg tror jag de flesta har råd med speciellt med tanke på ALLA fördelar! Dessutom går det ju att väga upp den till 4 250 kg. :cool:

1628102732480.png
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vet inte om du riktigt är med på "banan"!
Vad tror du vikttillägget blir av att välja Maxichassi med alla dess fördelar istället för ett vekt Lightchassi?
10 kg tror jag de flesta har råd med speciellt med tanke på ALLA fördelar! Dessutom går det ju att väga upp den till 4 250 kg. :cool:

Visa bilaga 214006
Det är mer än 10 kg,det du referar till har med släp att göra.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
I Pössls katalog står det att Maxi väger 40 kg mer än Light. Ingen jätteökning för att få ett bättre chassi.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Det är mer än 10 kg,det du referar till har med släp att göra.
Givetvis har Maxichassi med släp att göra också, 3.0 ton får släpet vara, med lightchassi endast 2.5 ton.
Så viktökningen på bilen är och förblir 10 kg vid val av Maxichassi. (VF200-2)
Det gäller även vid uppvägning till 4.25 T (VF200-4) för det är samma Maxichassi, dock minskar vikten för max släp då totala tågvikten är max 6.5 ton.

Fakta kan du få från La Strada i Pukavik eller från La Strada i Echzell.

 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
MB Sprinter en smalere enn Fiat. Dette medfører at seng på tvers ikke fungerer sammen med isolasjon i veggen om en skal ha mer enn 180 cm lengde på sengen. Det finnes plåtis hvor de har høyt montert seng på tvers og en utbuling på karosseriet for lengre seng :D
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Givetvis har Maxichassi med släp att göra också, 3.0 ton får släpet vara, med lightchassi endast 2.5 ton.
Så viktökningen på bilen är och förblir 10 kg vid val av Maxichassi. (VF200-2)
Det gäller även vid uppvägning till 4.25 T (VF200-4) för det är samma Maxichassi, dock minskar vikten för max släp då totala tågvikten är max 6.5 ton.

Fakta kan du få från La Strada i Pukavik eller från La Strada i Echzell.

Nej,viktökning med Maxichassi är 40kg,sedan tillkommer den förstärkning av bakdelen för tyngre släp som du visar med 10 kg.
Enbart 16 tums fälgarna väger 18 kg extra,vilket är inkluderat i dom 40 kg extra för Maxi.70E21CCC-1C9F-4DBC-9F19-6BDD28F1304E.png
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vilket chassie är det som benämns MAXI här? Har för mej att det finns 3 olika 35L, 35H, och 40H?
H Heavy/Maxi om jag fattat rätt.
L Light
Skillnaden är exra bladfjäder bak samt 16 tums hjul,vet inte om det är mer skillnad.
Bladfjädern finns också i kompositmatrial som tillval för viktbesparing.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Kvalitet på plåtis? Erfarenhet av vår 2012 Pössl:
Plåten (fiat) är av bra kvalitet
Inredningen är lite smårapplig däremot. Kanske var bättre när den var ny (vi köpte den för tre år sen).
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Någon som tittat på VW  Crafter eller MAN som plåtis? Jag är lite sugen på en Knaus Boxdrive 680 ME men är tveksam pga den höga skatten på nyare husbilar.

 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Kvalitet på plåtis? Erfarenhet av vår 2012 Pössl:
Plåten (fiat) är av bra kvalitet
Inredningen är lite smårapplig däremot. Kanske var bättre när den var ny (vi köpte den för tre år sen).
Jag har köpt två nya Pössl/Globecar med bra inredning men klart den blir sliten efter 10 år.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
H Heavy/Maxi om jag fattat rätt.
L Light
Skillnaden är exra bladfjäder bak samt 16 tums hjul,vet inte om det är mer skillnad.
Bladfjädern finns också i kompositmatrial som tillval för viktbesparing.
Större bromsar tar dom sista kilona i viktökning, själva chassiet (ramen) är ingen skillnad.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Många plåtisar ligger på gränsen till 3.5ton lastad(eller över),heavy chassi väger mer, är 3500kg ett krav så bör man fundera på det lättare chassit.
Jag skulle vilja påstå att "alla" plåtisar ligger i riskzonen från början. Man lär sig efter ett tag att selektera bort "onödigt", speciellt om man är > 2 i husbilen. Lastvikten beräknas utifrån en förare, "halvfulla" tankar, m.m... osv... vilket stämmer inte alls med verkligheten! Det blir bara mer o mer, och sen ska man handla "lite till" på vägen hem... Väg era plåtisar innan ni ger er av på era resor, men också nar ni kommer hem landvägen från Tyskland eller bilfärjor, sanna mina ord!
MB Sprinter en smalere enn Fiat. Dette medfører at seng på tvers ikke fungerer sammen med isolasjon i veggen om en skal ha mer enn 180 cm lengde på sengen. Det finnes plåtis hvor de har høyt montert seng på tvers og en utbuling på karosseriet for lengre seng :D
Helt rätt Knut, Sprinter är dessutom "kortare" i lastutrymmet. Vår byggare hade själv än Fiat och han menade på att det fattades ca 10 cm i lastdelen också, dvs. Sprinter var kortare från bakdörrar till framsäten. Allt detta var vi helt medvetna om men vi absolut ville ha långbäddar SAMTIDIGT som spisens ugn behövde luftspalt runt om. Tentan av detta blev att Mariannes säng anpassades till hennes längd och min långbädd fick "några"extra cm under kylskåpet. Det blev på marginaler dock fullt fungerande (Knut, jag behöver snart inte heller någon frisör längre...haha...). Vissa Sprinter byggen med tvärsängar från Tyskland har fått en extra "bula" på utsidan. Inte snyggt kanske, men det var den enda lösningen. Finns bl.a. på "La Strada" Sprinter varianter, medan HRZ har löst problemet med långbäddar "ända in i kacklet" (bäddar mellan bakdörrar och under kylen resp. diskho i köket). Jag är 182 cm och sover i en säng 187 cm så tänk efter, hmmm...! ...men det funkar bra för mig, jag blir bara kortare (läs "yngre") med åren ändå. Är man "långbent" och vill leva & bo i en Sprinter, då är den enda lösningen att skippa isolering bak för att få ytterligare 15-20 cm. Vår husbil är byggd som en thermos-flaska, den har en vägg bak och man kommer inte åt bakdörrar alls!

Glömde nämna CS (Tyskt märke) som hade/har vånings-sängar/bäddar (i en Sprinter) på ena sidan, men det gillade vi inget vidare att vara "så långt" eller "så högt" ifrån varandra...haha...
 

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
Vet inte om du riktigt är med på "banan"!
Vad tror du vikttillägget blir av att välja Maxichassi med alla dess fördelar istället för ett vekt Lightchassi?
10 kg tror jag de flesta har råd med speciellt med tanke på ALLA fördelar! Dessutom går det ju att väga upp den till 4 250 kg. :cool:

Visa bilaga 214006
Måste få fråga. Har precis köpt en ny Karmann Davis 620 byggd på Heavy-chassi. När jag frågade återförsäljaren om att väga upp den blev svaret att det inte går. Nu vet jag förvisso att det finns saker att beakta innan man väljer att väga upp bilen.
Så min enkla fråga, går det att väga upp en plåtis byggd på Heavychassi? Vem kontaktar man husbilsbyggaren (Karmann) eller Fiat (svenska)?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Har lyst på en plåtis, men den jeg helst vil ha koster tilsvarende 1,5 millioner kroner og er bygget i en MB Sprinter 419 AWD. Tilsvarende uten AWD 150 tusen billigere og i Fiat blir den rundt en million. Jabiru J2 AWD Torino er Fiat varianten.
Vet inget om Sprinter 419 AWD, men den penning skillnad mot Fiat är värd att ta. Att köpa "fel" och behöva byta upp sig senare, kostar ännu mer! En premium plåtis kostar lätt över 1Mk då mycket kommer från tillvals listan (option)...
 
Toppen