• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis - Fiat, Citroën eller Peugeot?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg vurderer å gå ned i bobilstørrelse, fra en eldre helintegrert til en nyere bybobil (plåtis som dere kaller det), og kikker litt rundt. En ting er selve innredningen, der handler det jo mye om smak og behag. En annen ting som jeg sjelden leser om er selve utgangspunktet for bobilen, altså om den er bygget på Fiat Ducato eller en av søstermodellene Citroën Jumper eller Peugeot Boxer, og det er her spørsmålet mitt kommer:

Er disse bilene også identiske rent teknisk, eller er det forskjeller mellom dem som man bør være oppmerksom på (motor, drivverk o.l.)? Er det også ting man faktisk bør være spesielt på vakt mot når det gjelder de ulike merkene, og i så måte ta hensyn til når man vurderer bobilmodell? Prismessig kommer jeg nok til å legge meg på ca 600-650' NOK, noe som tilsvarer årsmodell rundt 2015-2016, dvs. tredje generasjon med facelift og Euro5-motor. Er det noen kjente problemer med disse?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag hade tittat efter en med 3 litersmotorn och kamkedja. Motorn väger förvisso några kilon mera med att slippa kamremsbyten uppväger mycket. Mig veterligt så är de lika tekniskt.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Visst finns det en del skillnader i vilka motorer som de olika bilmärkena använt? Tycker mig ha sett detta nämnas ett antal gånger.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Jeg vurderer å gå ned i bobilstørrelse, fra en eldre helintegrert til en nyere bybobil (plåtis som dere kaller det), og kikker litt rundt. En ting er selve innredningen, der handler det jo mye om smak og behag. En annen ting som jeg sjelden leser om er selve utgangspunktet for bobilen, altså om den er bygget på Fiat Ducato eller en av søstermodellene Citroën Jumper eller Peugeot Boxer, og det er her spørsmålet mitt kommer:

Er disse bilene også identiske rent teknisk, eller er det forskjeller mellom dem som man bør være oppmerksom på (motor, drivverk o.l.)? Er det også ting man faktisk bør være spesielt på vakt mot når det gjelder de ulike merkene, og i så måte ta hensyn til når man vurderer bobilmodell? Prismessig kommer jeg nok til å legge meg på ca 600-650' NOK, noe som tilsvarer årsmodell rundt 2015-2016, dvs. tredje generasjon med facelift og Euro5-motor. Er det noen kjente problemer med disse?
Hej
Citroen och peugot har inte samma motorer som Fiat, dessutom finns dom inte med automaltådor, endast Fiat.
Hejs
Claes 105
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Takk for svar. OK, så det er ulike motorer i de ulike merkene? Mente å ha lest noe om det her inne, men har ikke klart å finne igjen den tråden. Er det noen kvalitetsmessig forskjell mellom disse? Noen som har oftere problemer enn andre?

For ordens skyld, denne bilen her er en veldig aktuell kandidat: Til salgs: Pøssl ROADCAMP R BARE 5,41 METER MASSE UTSTYR 150 HK MED AUT - 2015 - 148 Hk - 2.3 l. Kun dieselvarmer og hengerfeste som mangler, men med en såpass liten bil vil jeg muligens kunne klare meg lenger på gass når jeg fricamper, så da er kanskje ikke dieselvarmer like viktig?
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Her er en annen aktuell kandidat: Til salgs: Hobby Vantana kun 541cm, kompressor skap+++ - 2015 - Bybobil - 130 Hk - 2.3 l

Litt off topic, men samtidig relevant: Hvor mye strøm trenger man egentlig for å fricampe med kompressorkjøleskap? Tok det opp med selgeren, og fikk dette til svar:
Kompressorkjøleskap har et forbruk på 55W, så går det bare 1/3 av tiden (står da 2/3 av tiden uten forbruk) det gir da et snitt effekt ved 15+ grader ute på 18W(ca 1,5 amp). Med 150ah lithium batteri holder det i 80-90 timer. Med solcelle på 160W som på denne kompenserer det godt over forbruket sånn at du fint kan stå «uendelig» uten å være tilknyttet strøm.
Jeg syns dette virker veldig optimistisk sammenlignet med alle diskusjonstrådene både her på forumet og i andre fora, men det er kanskje bare jeg som er veldig negativ? Det er slike ting som dette som gjør meg skeptisk til kompressorskap; man har ingen alternative energikilder når man går tom for strøm, og å la bilen stå parkert med motoren igang for å få strøm er totalt uaktuelt for meg...
 
Toppen