• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis 5.99 m vs helintegrerad 7,5 m försäkring

BEN111

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Lund
HBK-Nr
3198
Medlemskap
2024
Sålt våran i69l sunlight 7,5 m 150 hk år 2018, ska hämta plåtis burstner citycar 5,99 m 130 hk 2017. Försäkringen blev 900 kr dyrare per år på plåtisen, frågade varför? Det hade LF inte en aning om.
Tycker inte ni det är konstigt, samma villkor och samma självrisker. Tvärtom hade jag inte reagerat alls
Min husbilsförsäkring i LF höjes från 1/7 med ca 2 000 kr utan bostadsflytt eller skadefall. Adria Coral Supreme, 2017, 7.50 m. Tråkigt.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Det var ingen rolig historia och lider med dig. Man tror ju att man bara ringer SOS International och sedan ordnar sig allt.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sålt våran i69l sunlight 7,5 m 150 hk år 2018, ska hämta plåtis burstner citycar 5,99 m 130 hk 2017. Försäkringen blev 900 kr dyrare per år på plåtisen, frågade varför? Det hade LF inte en aning om.
Tycker inte ni det är konstigt, samma villkor och samma självrisker. Tvärtom hade jag inte reagerat alls

När var huvudförfallodagen för den gamla bilens försäkring? Om den senast inträffade någon gång i fjol så är väl den premien i 2019 års prisläge medan premien på den nya borde vara i 2020 års prisläge. Kan vara en delförklaring.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Som skrivits tidigare, är LF ett stort antal bolag. Vi har sedan drygt 40 år allt försäkrat hos LF Uppsala, och har enbart goda erfarenheter. Låt mig ta några exempel ur närtid:

1) Blev för några år sedan sjuk under charterresa till Fuerteventura. (Stort antal fall på ön, smittan kunde härledas till Sydtyskland.) Skickade vid hemkomsten in kopior på mina kvitton (privatläkare – något sjukhus finns inte på den del av ön som vi var – samt läkemedel) + intyg på hur länge jag varit sjuk. Fick efter några dagar ersättning för samtliga utlägg + halva kostnaden för 2-veckorsresan.

2) Halkade i vintras i en lerig slänt i trädgården. Landade på vänster armbåge, som hoppade ur led. Ambulans till akuten och flera veckor med gips. När läkarna ansåg att jag var färdigbehandlad fyllde jag i skadeanmälan på hemsidan, scannade alla kvitton och bifogade. Två dagar senare hade jag pengarna på kontot, och p tredje dagen fick jag ett brev som talade om att jag beviljats ersättning.

3) Upptäckte för någon vecka sedan en oljefläck under en av våra personbilar (5 år gammal, 5.000 mil). Felsökning på auktoriserad verkstad på morgonen. Ringde vid hemkomsten till LF, och 5 minuter senare hade jag ett skadenummer att ange när verkstaden ska åtgärda den läckande oljetrågspackningen.

Detta är några av mina erfarenheter av LF Uppsala.

Pålle
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Håller fn. på med ett ärende med LF i Gbg.
Vår HB råkade 2018 ut för 2 olika skadetillfällen.

1.) Påbackad när den stod still på en P-plats utanför verkstaden som precis bytt bla. motorolja. Synlig skada = 7-8cm lång färgmarkering (från den påkörande bilen) mitt under nummerplåten bak. Dvs. ingen stor skada. Skadan uppstod i april månad.

2.) 1:a dagen på semestern, mitten av juli månad, råkar hustrun köra aningen för nära en vindskiva varpå vi får en repa utmed ca. 50% av bilens längd på högersidan. Vilket skadar bla. fönster vid sovplatsen samt lätt deformerar aluminiumlisten som döljer skarven mellan bakre väggen och höger sidovägg. Vi kunde dock fortsätta semestern då skadorna mest var kosmetiska.

Efter mycket om och men, bla. flera skadebesiktningar och beställandes av material lämnas bilen in på repfima i Göteborg jan/feb. 2019 (dvs. > 6mån senare) för rep. av båda skadorna. Vi hade under dessa månader, från april 2018 => Jan/feb 2019 kört åtskilliga 100-tals mil (närmare 1000mil). Inte vid någon skadebesiktning såg någon av oss (varken reparationsfirmorna, jag eller försäkringsbolaget) några sprickor i bakre väggen (som är gjord av glasfiber).

Vi hämtar ut bilen i slutet av mars månad (om jag minns sätt) en dag när det regnar. 4-5 veckor senare upptäcker jag ett par små sprickor nere vid höger bakljus/hörn. Jag tar bilder och rapporterar till LF. Någon vecka eller två senare är sprickorna längre och efter ett litet tag börjar vi hitta sprickor högre upp på bakre väggen.

Efter et tpar veckor kommer skaderegleraren från LF hem till oss för att försöka förstå, vilket han gör. Sedan förs en dialog oss emellan om grundorsaken till dessa sprickor. Jag har några teorier som jag presenterar. Ingen av dessa gillas. Samtidigt kommer skaderegleraren inte med någon egen teori. Han "sågar" endast mina... (konstruktivt).


Vid skadebesiktningen konstaterades dock att firman som lagat bilen orsakat en del andra skador på bilen som vi nu ville ha åtgärdade (men inte av den firman). De hade bla. rivit av aluminiumlisten på så ovarsamt sätt att de skadat taket på bilen (listen går en bit upp över taket, på så sätt aatt läckage in i bodelen uppstod. Utan att varken reparera eller meddela. Vi upptäckte läckaget under pågående semester 2019.

Bilen repareras senare nere på BiÖ där man byter hela bakre väggen, till en nett kostnad på närmare 300 kkr som vi inte betalat.

När jag ni begär ca. 3500kr i ersättning för omkostnader kopplat till att vi behövt lämna bilen till BiÖ hävdar LF att det är en ersättning jag måste avkräva motpartens försäkringsbolag från skadetillfälle #1 (påbackningen). Dvs. helt plötsligt har LF kommit till en slutsats om vad grundorsaken till de uppkomna sprickorna. Sprickor som visar sig först +1000mil efter skadetillfället och först efter att en firma som saknar kompetens att förstå bilens konstruktion orsakat läckage (samt andra skador på bilen) haft den hos sig i ett antal veckor. Och under samma tid upprepade gånger kört bilen till/från lackeringsverkstad samt dekalfirma (vi har loggat förflyttningarna och positionerna via vår GPS-tracker).

När jag nu frågar LF om hur de får ihop logiken och presenterar att vi bla. loggat positionerna mm. möts vi av tystnad. Inget svar...

Här finns, om jag skall vara riktigt snäll, en "viss" förbättringspotential.

När vi försäkrar ett fordon om ett värde på 1,2-1,4 mkr i toppskick förväntar vi oss att förutom självrisken (vilken vi naturligtvis betalat x2) gå skadeslösa och att vårt försäkringsbolag skall komma med trovärdiga analyser av grundorsaker. Inte något påhitt som är så långt ifrån logik man kan komma. Vad finns det för trovärdighet i att sprickor i en glasfiberkonstruktion uppstår efter +1000mil varav ett antal mil är körda på norrländska gropga vägar???

Men det är klart, "beslutet" att det är skadan där det finns en motpart är naturligtvis både bekvämare och billigare... Seriöst, inte någon stanns...

// Niklas
 
Senast ändrad:
Toppen