• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis 5.99 m vs helintegrerad 7,5 m försäkring

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sålt våran i69l sunlight 7,5 m 150 hk år 2018, ska hämta plåtis burstner citycar 5,99 m 130 hk 2017. Försäkringen blev 900 kr dyrare per år på plåtisen, frågade varför? Det hade LF inte en aning om.
Tycker inte ni det är konstigt, samma villkor och samma självrisker. Tvärtom hade jag inte reagerat alls
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Plåtisen är ju en skåpbil, alla vet ju hur pass hårt dom blir skadade med tanke på alla hantverksbilar, kan ju vara en möjlig förklaring att du hamnar i den kategorin.

Sen är plåtisar mer i stadsmiljö och parkeringsskador ökar nog lavinartat jämfört med en "normal" husbil i ödemarken, kanske också är en orsak.
Konstigt att inte ditt lokalkontor kunde svara på det eller så såg dom bara en chans till att tjäna mer pengar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har märkt samma mystiska ickelogik.
Jag tror det beror på att man inte har något riktigt bra statistiskt underlag för att kunna göra vettiga riskbedömningar när det gäller husbilar.

Förmodligen går man bara på ganska enkla parametrar som årsmodell, vikt, uppgett marknadsvärde osv. när man sätter premien då man inte har underlag för att kunna väga in om det t.ex. är en helintegrerad som kostar skjortan att laga vid motor och plåtskador jämfört med en vanlig plåtis.

Tittar man i bilregistret så kan exakt samma husbilsmodell heta allt möjligt helt beroende på vem som registrerade in den. Jag har själv fått bestämma märke/modellnamn vid mina importer. För andra fordonstyper är det mer exakt och bolagen kan få fram bättre och modellkorrekt statistik.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sålt våran i69l sunlight 7,5 m 150 hk år 2018, ska hämta plåtis burstner citycar 5,99 m 130 hk 2017. Försäkringen blev 900 kr dyrare per år på plåtisen, frågade varför? Det hade LF inte en aning om.
Tycker inte ni det är konstigt, samma villkor och samma självrisker. Tvärtom hade jag inte reagerat alls

Bra val av plåtis, vi har en dito 2018 ;-)
 

Hulebäck

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
28911
Medlemskap
2024
Det verkar vara en rejäl höjning av LF 1/7 2020. vi har en Pössl Summit 640 2019.
Förra perioden var försäkringen 6277:-/år. Den nya 1/7 i år blev 17 % dyrare = 7347:-.
Detta är LF Skåne - har ej kollat varför... Gäller försäkringskostnaden för Sunlighten
även efter 1/7 i år eller fjolåret?
/Tony
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har 7st fordon försäkrade LF Bergslagen, bara husbilen som fått en rejäl höjning av premien i år.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Försäkringskostnaden beräknas på utfallet på respektive typ av fordon sedan kan man ha synpunkter på hur man klassar in fordonstyper. När det gäller LF som är ägt av försäkringstagarna så försvinner inte försäkringspengarna till någon extern ägare utan eventuellt överskott delas ut som en återbäring. Detta gäller förstås inte mer kommersiella försäkringsbolag där icke utnyttjade premieinbetalningar blir aktieutdelning.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Försäkringskostnaden beräknas på utfallet på respektive typ av fordon sedan kan man ha synpunkter på hur man klassar in fordonstyper. När det gäller LF som är ägt av försäkringstagarna så försvinner inte försäkringspengarna till någon extern ägare utan eventuellt överskott delas ut som en återbäring. Detta gäller förstås inte mer kommersiella försäkringsbolag där icke utnyttjade premieinbetalningar blir aktieutdelning.

Så kan man ju se på det, men det rimliga är nog också att alla som jobbar på något av alla LF bolag har väldigt förmånliga försäkringar i det bolag dom jobbar, sen är det dessa människor som sen ska godkänna utbetalningar av uppkomna skador, hur tror du dom resonerar jämfört med en som är anställda på ex Folksam.;)

Så det var ett dåligt exempel av dig eller kanske ett bra exempel på att man inte ska ha sina försäkringar på något LF-bolag då man har svårare att få ersättning vid uppkomsten av skada!
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Alla företag styrs av regler och i detta fall av försäkringsavtal. Om man inte är nöjd med ett beslut så kan man överklaga och i den grupp som då tittar på beslutet ingår ofta kundrepresentanter. I de få fall jag utnyttjat försäkringen hos LF så har jag blivit korrekt bemött och fått skälig tom bra ersättning. Om du blivit dåligt bemött och fått ur din synvinkel dålig ersättning är det förståss verkligheten för just dig. Harsjälv en liknande upplevelse när jag blev dåligt bemött av en anställd i en Expertbutik. Satte inte min fot i en enda Expertbutik på 10 år även om jag logiskt förstod att jag inte kunde döma ut hundratals butiker med tusentals anställda efter ett dåligt bemötande. Med det sagt så byt få bolag. Själv hänger jag kvar på LF Östgöta få de har bra prisnivå och villkor samt bra bemötande.
 

Hulebäck

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
28911
Medlemskap
2024
Var och en väljer väl bolag som man vill...
Jag undrar bara om jämförelsen av premien gäller samma tidsperiod
eftersom premien gått upp mycket nyligen.
Mvh Tony
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Alla företag styrs av regler och i detta fall av försäkringsavtal. Om man inte är nöjd med ett beslut så kan man överklaga och i den grupp som då tittar på beslutet ingår ofta kundrepresentanter. I de få fall jag utnyttjat försäkringen hos LF så har jag blivit korrekt bemött och fått skälig tom bra ersättning. Om du blivit dåligt bemött och fått ur din synvinkel dålig ersättning är det förståss verkligheten för just dig. Harsjälv en liknande upplevelse när jag blev dåligt bemött av en anställd i en Expertbutik. Satte inte min fot i en enda Expertbutik på 10 år även om jag logiskt förstod att jag inte kunde döma ut hundratals butiker med tusentals anställda efter ett dåligt bemötande. Med det sagt så byt få bolag. Själv hänger jag kvar på LF Östgöta få de har bra prisnivå och villkor samt bra bemötande.

Vi fick en plötslig vattenskada på ett hus som vi inte haft uppsikt över på 2½ vecka då kommer det ett beslut om att vi inte har haft uppsikt över huset på en månad och därav uteblir ersättningen allt för att slippa betala ut ersättningen för egen vinning skull, hade vi haft Folksam är jag helt övertygad om att det hade blivit annat utfall eftersom det inte hade påverkat den anställdes beslut ekonomiskt.

Vi ringde upp svinet på LF-kalmar och sa att vi har vårat samtal inspelat och då mjuknade han i rösten och sa att vi skulle skicka in det så skulle dom se om det blev en annan bedömning, vi hade tyvärr ingen inspelning och så här kan dom jobba, skylla på en månad och har kunden bevis så kan dom ändra beslutet. Rätt ruttet och din grupp som sen ska titta på fallet kommer knappast tro på oss som kunder då dom också sitter i en ekonomisk vinning på att inte betala ut ersättningen.

Därför ska man välja vilket annat försäkringsbolag som helst.
Expert vad förlorade du på expert eller blev du bara kränkt?:eek: vi förlorade ett antal hundratusentals kronor.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag vill inte "killgissa" något om ditt fall men det är mycket som inte täcks av försäkringen. Som vanligt gäller att läsa det finstilta dvs villkoren. Se exempel från Villaägarna Vad ingår i villans hemförsäkring? | Villaägarna

Jo du killgissar, det gäller inte en sommarstuga!

Det var en plötslig händelse och rörfirman som fick åtgärda skadorna var förvånade att vi inte fick ersättning. En växelventil på en 3 år gammal värmepump hade låst sig.

Man kan få en billig försäkring hos någon av alla 39 LF bolag men när den stora skadan uppkommer så kommer dom göra sitt yttersta för att inte betala, varenda anställd på LF tjänar på det och det är dom som ska ta besluten.

Försäkra därför era dyra ägodelar på 1 riktigt försäkringsbolag.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Vet inte var du fick sommarstuga från? Länkade till exempel på vad hemförsäkring gäller och inte. Att döma ut alla LF-bolag och dess anställda med detta fall tycker jag inte är seriöst. Tror nog att många företag har någon form av vinstdelning. Din upplevelse är din upplevelse och jag vill inte förringa den men räcker inte för mig som underlag att sätta just LF på "svarta listan". Tittar du på nätet ser du att de flesta bolag har missnöjda kunder av någon anledning. När jag var yngre kallades tex Folksam för Folkskam pga deras dåliga hantering. Fö är inte LF det billigaste bolaget i alla lägen.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vet inte var du fick sommarstuga från? Länkade till exempel på vad hemförsäkring gäller och inte. Att döma ut alla LF-bolag och dess anställda med detta fall tycker jag inte är seriöst. Tror nog att många företag har någon form av vinstdelning. Din upplevelse är din upplevelse och jag vill inte förringa den men räcker inte för mig som underlag att sätta just LF på "svarta listan". Tittar du på nätet ser du att de flesta bolag har missnöjda kunder av någon anledning. När jag var yngre kallades tex Folksam för Folkskam pga deras dåliga hantering. Fö är inte LF det billigaste bolaget i alla lägen.

Plötslig händelse av vattenskada som jag skrev så fanns det mer eller mindre ett alternativ och det gällde sommarstuga, det hade du förstått om du läst din egen länk.

Det var du som försökte hylla LF som företag i den här tråden,varför kan man ju undra varför:rolleyes: och jag har aldrig hört att Folksam har kallats Folkskam, det var nog snarare kanske någonting ni i branschen kallade dom. Sen har jag bara tagit Folksam som ett exempel och dom kan du skriva skit om, det hade du inga problem med trots att det är butikskedjan Expert du var bitter på.

Jo jag påstår att det är bättre att vinsten går till aktieägare som inte personligen sitter och tar besluten över skadorna, än anställda på något LF kontor som personligen kommer tjänar pengar på att neka folk ersättning.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sålt våran i69l sunlight 7,5 m 150 hk år 2018, ska hämta plåtis burstner citycar 5,99 m 130 hk 2017. Försäkringen blev 900 kr dyrare per år på plåtisen, frågade varför? Det hade LF inte en aning om.
Tycker inte ni det är konstigt, samma villkor och samma självrisker. Tvärtom hade jag inte reagerat alls
Vi betalar 6.900 kr/helår för vår plåtis.
CaravanClub ”superhusbil”
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Plötslig händelse av vattenskada som jag skrev så fanns det mer eller mindre ett alternativ och det gällde sommarstuga, det hade du förstått om du läst din egen länk.

Det var du som försökte hylla LF som företag i den här tråden,varför kan man ju undra varför:rolleyes: och jag har aldrig hört att Folksam har kallats Folkskam, det var nog snarare kanske någonting ni i branschen kallade dom. Sen har jag bara tagit Folksam som ett exempel och dom kan du skriva skit om, det hade du inga problem med trots att det är butikskedjan Expert du var bitter på.

Jo jag påstår att det är bättre att vinsten går till aktieägare som inte personligen sitter och tar besluten över skadorna, än anställda på något LF kontor som personligen kommer tjänar pengar på att neka folk ersättning.
Tror inte vi kommer längre här men några svar på dina påståenden
- Jag visade på olika exempel på villkor i länken
- Jag hyllar inte LF och smutskastar inte Folksam. Har haft båda och andra försäkringsbolag för villa, bil, mc mm. Bytte tex från Folksam till LF när det blev ett bättre erbjudande. Du däremot envisas att döma ut alla LF-bolag.
- Jag är inte på något sätt inblandad i försäkringsbranschen (mer än som försäkringstagare)
- Kollade på Folksam och för att få deras mest heltäckande försäkring får du betala över 800 kr/månad jämfört med deras bas på 500kr (många tar det billigaste utan att se på villkor och ersättning).
- Just vid frysskador verkar man ha ganska stort ansvar enligt villaägarna Vattenskada på grund av frysta rör - så funkar försäkringen
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Jag har jobbat 7 år Folksam, slutade 2015. Jag hade 25% rabatt som anställd. När jag slutade så tappade jag rabatten, plus att de dubblade vår huspremie. Sammanlagda höjningen blev 40%. Förutom detta inget ont om Folksam. Bytte då till LF och vi har ALLT där idag. Som tur är har jag ”bara” haft en anledning att strida med dem.

Vi åkte på semester 22 dgr till Mexico i Februari i år. Jag fick två friska dagar, men lyckades bli biten av en skalbagge (trodde läkaren). Följden blev blodförgiftning. Höll på att dö på kuppen och hade en sänka på +500 när jag kom in till lasarettet. Enligt läkaren hade jag cirka 2 timmar kvar innan jag avlidit. Just den punkten kan vi skratta åt idag, men man fick sig en liten tankeställare. Tjura er inte om ni blir riktigt sjuka. Jag väntade 3 dygn. Följden av allt är att jag slet som ett djur mot LF innan de betalade våra utgifter. Jag hade stenkoll på allt som skulle lämnas in men ICKE. Jag lämnade in 13 PDF:r när jag piggnat till. De fick från start kontoutdrag på alla utgifter, kvitton från sjukvården, journalen från sjukvården och ett par mindre viktiga papper. Trots detta började kriget där de krävde utlåtande från läkaren, där han skulle bedyra sin ordination efter sjukhusvistelsen. Jag sa då att journalen sa allt. -Fråga en läkare i Sverige så vet de följderna av denna episod va mitt svar till LF. Jag va sjuk i 20 av 22 dagar i Mexico och en dryg vecka till efter hemkomsten. Det har nu gått 5 månader och jag är inte 100% än idag. Lik förbannat försökte de begära saker som hade fått 9/10 att ge upp. Jag lyckades få kontakt med läkaren. Jag anade att detta skulle bli ett helvette efter hemkomsten, så jag önskade läkarens privata email innan jag lämnade sjukhuset. Detta blev min räddning. Han skrev några rader som förklarade diagnosen och hans ordination. Detta dög inte för LF. De ville ha ett dokument, skrivet på lasarettets eget papper, med deras stämpel och läkarens signatur. Jag lyckade efter flera veckor få lasarettet att skicka ut ett sådant. Det är inte lätt när deras Engelska är inte är super och min spanska nästan obefintlig. Fick använda mig av min syster som pratar flytande. Hon översatte till spanska. Alla utgifter låg på närmare 80 000kr. Allt som allt fick vi tillbaka cirka 50 000. Bland annat inte ett öre för boendet på 22 000kr. Avslutningsvis så gjorde allt detta att vi kommer lämna LF med tiden. De betedde sig som svin i detta fall och jobbet mot dem fick jag göra från sjuksängen. Detta är ett av tre försäkringsfall min familj varit inblandad i under mitt vuxna liv (är 52 idag).

De två andra med Trygg Hansa och Folksam. Trafikolycka 2007 för min då 15-årige son. TH är det enda bolaget i Sverige som kräver att alla boende på hemadressen ska registreras med personnummer för att hemförsäkringens olycksfallförsäkring ska gälla. Det kostade honom några hundra tusen. Normalt är att alla som bor på en adress ingår med automatik. Bytte då till Folksam eftersom jag i samma veva fick jobb där.

Folksam: Brand/sotskada i villan 2010. Allt fungerade till 100%.

Efter denna onödigt låååånga text så är mitt råd att.......... premien är inte värd ett skit om följden blir lidande i fysisk, ekonomisk eller annan form.
Ola
 
Toppen