• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Plåtis… karmann Davis 620 -15

Nordström

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Västervik
HBK-Nr
2994
Medlemskap
2025
Vi har blivit med ”plåtis” ‼️
Har haft olika husbilar sedan 2008 och nu byter vi in vår helintegrerade Adria till en Karmann Davis 620 -2015 som vi får hämta om 3 långa veckor…
Skulle vara tacksam om någon i detta forum som har eller har haft just denna model, kan berätta om era positiva och negativa erfarenheter samt tips och tricks
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.835
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Det är en trevlig bil, ingår i Trigano. Jag hade en 2012 och då hade klädseln en dålig kvalitet. Hoppas det har blivit bättre. Njut av plåtislivet:)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.215
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ett tips är att kolla när kamremmen byttes senast, och eventuellt byta den innan ni börjar använda bilen.
Samma med resten av servicen.
Om det är en robotautomat, är den servad med nya vätskor?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.383
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Vi har blivit med ”plåtis” ‼️
Har haft olika husbilar sedan 2008 och nu byter vi in vår helintegrerade Adria till en Karmann Davis 620 -2015 som vi får hämta om 3 långa veckor…
Skulle vara tacksam om någon i detta forum som har eller har haft just denna model, kan berätta om era positiva och negativa erfarenheter samt tips och tricks
Är det en 2015 handlar det kanske om Euro 6 och motorn med dubbla EGR-kretsar. Ett problem som kan uppstå i den konstruktionen är trasigt partikelfilter vilket leder till att sot kommer in i lågtrycks-EGR kretsen och med tiden ger igensättning av den kylare som sitter där, och sedan har man stora/dyra problem. En enkel test: Med en ren vit trasa eller en bit hushållspapper som man gör en ”tuss” av, för in en stycke i avgasröret och vrider runt så gott det går får man en uppfattning om rörets insida är sotig eller hyfsat ren. Är det sotigt (svart) är det en tydlig varningssignal om att partikelfiltret inte är OK, oavsett vad säljaren påstår.

Bild från motsvarande test, fast här gjord direkt efter partikelfiltret vilket ger ett säkrare resultat. A= OK, B= inte OK

1000001010.png
 

Nordström

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Västervik
HBK-Nr
2994
Medlemskap
2025
Är det en 2015 handlar det kanske om Euro 6 och motorn med dubbla EGR-kretsar. Ett problem som kan uppstå i den konstruktionen är trasigt partikelfilter vilket leder till att sot kommer in i lågtrycks-EGR kretsen och med tiden ger igensättning av den kylare som sitter där, och sedan har man stora/dyra problem. En enkel test: Med en ren vit trasa eller en bit hushållspapper som man gör en ”tuss” av, för in en stycke i avgasröret och vrider runt så gott det går får man en uppfattning om rörets insida är sotig eller hyfsat ren. Är det sotigt (svart) är det en tydlig varningssignal om att partikelfiltret inte är OK, oavsett vad säljaren påstår.

Bild från motsvarande test, fast här gjord direkt efter partikelfiltret vilket ger ett säkrare resultat. A= OK, B= inte OK

Visa bilaga 240429
 
Senast ändrad:

Nordström

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Västervik
HBK-Nr
2994
Medlemskap
2025
Är det en 2015 handlar det kanske om Euro 6 och motorn med dubbla EGR-kretsar. Ett problem som kan uppstå i den konstruktionen är trasigt partikelfilter vilket leder till att sot kommer in i lågtrycks-EGR kretsen och med tiden ger igensättning av den kylare som sitter där, och sedan har man stora/dyra problem. En enkel test: Med en ren vit trasa eller en bit hushållspapper som man gör en ”tuss” av, för in en stycke i avgasröret och vrider runt så gott det går får man en uppfattning om rörets insida är sotig eller hyfsat ren. Är det sotigt (svart) är det en tydlig varningssignal om att partikelfiltret inte är OK, oavsett vad säljaren påstår.

Bild från motsvarande test, fast här gjord direkt efter partikelfiltret vilket ger ett säkrare resultat. A= OK, B= inte OK

Visa bilaga 240429
som tur är så sitter Euro 5 motor i den....
 
Toppen